کشف پیوند مفقوده میان سیستم‌های تنفسی و قلبی عروقی


کشف پیوند مفقوده میان سیستم‌های تنفسی و قلبی عروقی

تهران- ایرنا- گروهی از محققان موفق به کشف یک پیوند مهم و مفقوده میان قسمت‌هایی از مغز شده‌اند که تنفس و سیستم قلبی عروقی را کنترل می‌کنند. این کشف سرنخ‌هایی را در ارتباط با چگونگی بروز شرایط خطرناکی مانند پرفشاری خون ارائه می‌دهد و نهایتا می‌تواند به ابداع درمان‌های موثرتر منجر شود.  

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «مک کواری» در استرالیا با همکاری محققان دانشگاه «نیو سوات ویلز» انجام شد، گروهی از سلول‌های چند کاره مغزی را شناسایی می‌کند که فعالیت سیستم قلبی و عروقی و عضلات گلو را با تنفس هم‌زمان می‌کند. تصور می شود که کارایی سیستم‌های تنفسی و قلبی عروقی با تقویت تبادل گاز در ریه‌ها تقویت شود.

تصور بر این است که این ارتباط در شرایط شایع قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و بیماری کلیه دچار اختلال عملکردی می‌شود. این کشف قابل توجه است زیرا مکانی را که تعامل میان این سیستم‌های مهم عصبی رخ می‌دهد، نشان می‌دهد.

محققان همچنین مدرکی پیدا کردند که نشان می‌دهد این گروه سلولی در هماهنگی بلع نیز نقش محوری ایفا می‌کند؛ این موضوع نشان می‌دهد که یک گروه سلولی منفرد چند کارکرد را که برای حمایت از زندگی مهم هستند، هماهنگ می‌کند.

این یافته‌ها دیدگاه سنتی را مبنی بر اینکه مدارهای مغزی از نظر عملکردی ایستا هستند، به چالش می‌کشد و در عوض از یک مفهوم جدید هیجان‌انگیز حمایت می‌کند که بر ظرفیت مغز در پیکربندی مجدد برای سازگاری با نیازهای فوری بدن تأکید دارد.

محققان امیدوارند که یافته‌های آنها به ایجاد اهداف جدیدی برای درمان فشار خون مقاوم در برابر دارو منجر شود؛ فشار خون مقاوم به دارو عامل اصلی عوارض قلبی عروقی و مرگ در سراسر جهان است.

گزارش مربوط به این کشف در مجله Neuroscience منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی