آب و خاک را فدای توسعه نکنیم


آب و خاک را فدای توسعه نکنیم

تهران- ایرنا- عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: آب و خاک را فدای توسعه نکنیم بلکه توسعه را فدای آب و خاک کنیم چون بدون این مولفه‌های زیستی زندگی امکان‌پذیر نیست و باید در هر توسعه‌ای تبعات منفی آن را در اقلیم ببنیم.

اسدالله عباسی روز دوشنبه در ششمین کنفرانس بین‌المللی - منطقه‌ای تغییر اقلیم افزود: بسیاری از کشورها قانون واحدی در بحث تغییر اقلیم دارند که ما هم می‌توانیم با تجمیع قانون‌های پراکنده در این زمینه به یک قانون واحد برسیم زیرا ایران دارای اقلیم و آب و هوای متنوعی است که باید از آن حفاظت کنیم.

وی اظهار داشت: با آغاز صنعتی شدن در دنیا آلاینده‌های ناشی از فعالیت صنایع زیاد شد که نتیجه آن انتشار گازهای گلخانه‌ای است که در این میان کشورهایی مانند آمریکا بیشترین سهم را دارند و از آنجا که محیط زیست، مرز نمی‌شناسد از این رو کشورهای منطقه از جمله ایران نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و این عوامل موجب افزایش یک درجه‌ای دما در جهان شده که آب شدن یخچال‌ها را به دنبال دارد.

عباسی گفت: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که ۱۱ میلیارد متر مکعب آب در ذخیره کنیم اما به علت ناهماهنگی میان دستگاه‌ها این اتفاق نمی‌افتد و برای رسیدن به آن شوراهای مختلف در این زمینه در قالب یک شورا عمل کنند.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم موجب وقوع سیلاب‌های زیادی در دنیا از جمله ایران شد بنابراین آنچه امروز دنیا و کشور ما را تهدید می‌کند انتشار گازهای گلخانه‌ای است و زمانی که کشوری مانند آمریکا تمام تعهدات زیست محیطی را زیر پا می‌گذارد تاثیر منفی آن متوجه کشورهای دیگر می‌شود و این نشان می‌دهد که در اجرا و انسجام قوانین بین‌المللی کوتاهی صورت می‌گیرد. اجازه ندهیم عملکرد برخی کشورها، ما را تهدید کند زیرا تغییر در منابع آب، خاک و هوا به منزله تخریب اکوسیستم خواهد بود و به فاجعه انسانی منجر می‌شود.

عباسی تاکید کرد: در روند توسعه باید سازگاری با اقلیم را مد نظر قرار دهیم، هر توسعه‌ای باید با رعایت ملاحظات زیست محیطی انجام شود تا در بلندمدت عوارض سوئی برای طبیعت و انسان به همراه نداشته باشد.

وی به سیلاب‌های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: این سیلاب‌ها نشان‌دهنده تاثیر تغییر اقلیم است و ضرورت مطالعه، پژوهش و بهبود افکار عمومی را بیش از پیش نشان می‌دهد و باید در این زمینه سهم بودجه در دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

عباسی با تاکید بر اینکه در زمینه تاب‌آوری باید حرکت‌هایی انجام دهیم، افزود: در سال‌های اخیر به سیاستمداران اخطارهایی داده شد اما به نظر می‌رسد که تا حدی نسبت به آن کوتاهی شده است که در نتیجه، الان به خاطر مشکل در زمینه تامین آب، مجبور به استفاده از منابع آبی زیر زمینی شده‌ایم و با این روند همه چیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد که مهاجرت و توسعه حاشیه‌نشینی را به همراه دارد که بزه‌های اجتماعی نتیجه آن خواهد بود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید کارها بر اساس مطالعه و تاب‌آوری منطقه انجام شود، گفت: به عنوان مثال کشاورزی را در اطراف دریاچه ارومیه توسعه دادند بدون اینکه توان اکولوژیک منطقه را بسنجند که نتیجه آن خشک شدن این دریاچه است، باید امور را علمی پیش ببریم و دستخوش مسائل سیاسی یا شبهات احساسی نکنیم، مثلا بحث‌هایی که درباره انتقال آب خزر مطرح می‌شود نگران‌کننده است چرا باید حرف‌هایی بدون مطالعه زده شود که نگرانی مردم را به همراه داشته باشد، اگر قرار است آب خزر که یک محیط بسته است منتقل شود باید مطالعات کامل و جامعی صورت گیرد چون در مسیر انتقال، هکتارها جنگل هیرکانی وجود دارد که تهدید خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه