2 هزار مسجد کرمان به صورت فصلی فعالیت می‌کنند


2 هزار مسجد کرمان به صورت فصلی فعالیت می‌کنند

کرمان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: سه هزار و 500 مسجد در این استان وجود دارد که هزار و 500 مورد از این تعداد فعال است و حدود 2 هزار مسجد فقط فصلی فعالیت دارند و آمارهای یاد شده نشان می دهد سرانه مساجد در استان کرمان قابل دفاع است.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی روز دوشنبه در هفتمین اجلاس استانی نماز و مدرسه در کرمان افزود: ۶۰۰ مسجد در شهرستان کرمان و ۳۰۰ مسجد در شهر کرمان وجود دارد که در ۷۰ شاخص و محور مورد بررسی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: خصوصیات مساجد طبق آمار مورد بررسی قرار گرفت که طبق این آمار مولفه هایی چون هیات امنا، امام جماعت، حضور جوانان، فرش مساجد و غیره سنجیده شد و در این بخش معدل این استان بسیار پایین است.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان تصریح کرد: مساجد ما در بخش کیفی در همه ابعاد دچار مشکل هستند.

وی با بیان اینکه دین اسلام در خصوص نماز چند دستور دارد که یکی از این دستورها اقامه نماز است افزود: وظیفه دیگری که قرآن بر دوش ما گذارده اقامه نماز است نه فقط خواندن نماز و سه وظیفه دیگر نیز محفاظت از نماز، مداومت در نماز و رعایت آداب نماز است.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی تاکید کرد: خداوند تبارک و تعالی زمانی که می خواهد جایگاه نماز را ترسیم کند جایگاهی فراتر از سایر اعمال برای آن مشخص می کند.

وی اظهار داشت: نماز و صبر ۲ کلید خروج از بحران است لذا راه برون رفت از بحران و مشکلات پیش آمده صبر و همان تجلی اعتماد به نفس است.

امام جمعه کرمان ادامه داد: مفتاح بعدی در گشایش مشکلات تکیه بر خدا است لذا اگر در هر صحنه ای توکل بر خدا داشته باشیم و خود را نبازیم حتما در آن صحنه پیروز هستیم و رمز موفقیت امام خمینی (ره) نیز همین بود.

وی با بیان اینکه نماز عبادتی معمولی نیست بلکه بانی عبادات دیگری نیز هست افزود: نماز خشوع به تمام معنا است و قرآن می فرماید مومنان اهل رستگاری هستند و یکی از رکن های مهم خشوع بقا، غنا و رکن سوم آن علم و رکن چهارم عزت است.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی تصریح کرد: نماز عبادتی ارزشمند با جایگاهی مهم و بسیار سرنوشت ساز است.

وی تاکید کرد: کرمان استانی پهناور است و اگر بخواهیم وظایف خود را در مورد نماز انجام دهیم در وهله نخست باید نماز خودمان را با همه آداب و خصوصیات و مشخصات بخوانیم.

وی ادامه داد: اقامه نماز یا همان فراهم کردن بسترهای نماز دیگر اقدام برای نماز است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

امام جمعه کرمان تاکید کرد: ستاد اقامه نماز استان ۲ ماموریت مهم دارد اول اینکه بسترها را از نظر کمی برای اقامه فراهم کند و مسئولیت مهم تر اینکه به اندازه بالا بردن نمودار کمیت در کیفیت نیز تلاش کند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی افزود: ستاد اقامه نماز در کیفیت بخشی به امر نماز به شدت نیاز به کمک دارد و اگر این کمک بخواهد جدی شود در وهله نخست نیاز به آمار و ارقام وجود دارد.

وی اظهار داشت: ستاد اقامه نماز در استان کرمان نیازمند کمک همگان است لذا نمی توان مسئولیت را گردن دیگران بگذاریم بلکه به عنوان مسلمان و اینکه حوزه نفوذ داریم همه ما به نوعی مسئول هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان تاکید کرد: بحث نماز با سایر مباحث متفاوت است و می خواهیم نماز استان به سمتی حرکت کند که رضایت خدا را جلب کنیم باید همه فکر اختیارات و ظرفیت ها در کنار هم جمع شود تا تحولی در نماز این استان به وجود بیاید.

وی اظهار داشت: ما در استانی زندگی می کنیم که در بخش کیفیت در کنار کمیت اقامه نماز دچار مشکل و ایراد هستیم لذا می خواهیم همه با هم نمودار این کیفیت و کمیت را بالا برریم و بستر اقامه نماز را به سمت جوانان و نوجوانان سوق دهیم.

امام جمعه کرمان افزود: باید کاری کرد که وضعیت اقامه نماز که وظیفه دینی و الهی ما است و خداوند ما را در آیات متعدد ما را مامور این مهم کرده است ارتقا پیدا کند.

مدیر ستاد اقامه نماز استان کرمان نیز گفت: هدف از برگزاری اجلاس هفتم استانی نماز استفاده از نظرات مختلف در این نشست ها و ارائه آن به اجلاس کشوری، اجلاس های استانی است .

حجت الاسلام مهدی عربپور تصریح کرد: انتخاب عنوان نماز و مدرسه برای اجلاس نماز به دلیل تاکید رهبری بر نماز مدارس بود که این عنوان انتخاب شد و در صورتی داشتن پیشنهاد به مسئولان مربوطه اطلاع دهید.

وی اظهار داشت: یکی از اهداف برگزاری همایش استانی نماز و مدرسه ارائه و جمع آوری راهکارهایی برای برگزاری بهتر نماز در مدارس است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان کرمان تاکید کرد: مدعوین اجلاس استانی نماز و مدرسه افراد و دستگاه های تاثیرگذار در امر اقامه نماز مدارس هستند.

وی از حمایت های استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و ستاد اقامه نماز به دلیل همکاری در برگزاری همایش استانی نماز و مدرسه تقدیر کرد.

استاندار و جمعی از مسئولان استانی، فرهنگیان و دانش آموزان در هفتیمن اجلاس استانی نماز در پردیس خواجه نصیر دانشگاه فرهنگیان حضور داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد