خشک‌سالی امنیت غذایی را مورد تهدید قرار می‌دهد


خشک‌سالی امنیت غذایی را مورد تهدید قرار می‌دهد

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پیامدهای تغییر اقلیم گفت: خشکسالی امنیت غذایی کشورها را مورد تهدید قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در ششمین کنفرانس بین المللی منطقه ای تغییر اقلیم گفت: تغییر اقلیم امروز جزو مسائل امنیتی کشور ما محسوب می شود. اتفاقی که در اقلیم افتاده بروز رخدادهای حدی را افزایش داده است. یکی از اساسی ترین موارد تأثیرگذار بر تغییر اقلیم، حمل و نقل است و حمل و نقل هوایی یکی از پروژه هایی است که نقشی بسیار تأثیرگذار در تولید گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن دارد.

تاج بخش افزود: امروز مسائل مرتبط با تغییر اقلیم و رخداد پدیده های حدی جزو پرمخاطره ترین مسائل اقتصادی دنیا است. ۴.۵ میلیارد نفر در دنیا متأثر از مخاطرات طبیعی هستند که ۹۶ درصد از آن متأثر از پدیده های مربوط به هوا است.

وی خاطرنشان کرد: رویدادهای همراه با تلفات و خسارات از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ در دنیا روند رو به افزایش داشته است. اساساً اتفاقی که به رویداد پدیده های حدی منجر شده، گرمایش زمین است که به ویژه در ماه های دسامبر، ژانویه و فوریه افزایش دمای زمین در عرض های شمالی، منجر به تغییر روند بارش در جهان شده است. قسمت هایی از خاورمیانه و بخش های بزرگی از شمال افریقا متأثر از خشکسالی است که تأثیر آن روی کاهش تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) کاملاً محسوس است.

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: چنانچه این روند گرمایش ادامه داشته باشد ناامنی غذایی در کشورها را به دنبال خواهد داشت که خاورمیانه و شمال آفریقا جز متأثرترین مناطق از خشکسالی به شمار می روند.

وی گفت: هشدارهای مربوط به افزایش سه درجه ای دمای زمین به معنای آن است که بخش اعظم این کشورها دچار ناامنی غذایی خواهند شد. اگر به سمت دو درجه سانتیگراد افزایش دما برویم، روند طوفان های حاره ای در کل دنیا بیشتر می شود. اثر دیگر افزایش تراز دریا است که برای کشورهایی که تجمع جمعیت و ساحل دارند، مشکل بزرگی محسوب می شود.

تاج بخش اظهار داشت: از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۸ انتشار دی اکسید کربن جهش قابل ملاحظه ای داشته و مخاطرات اقلیمی با ادامه این روند، افزایش خواهد داشت. امواج گرمایی هم از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ افزایش محسوس داشته و نقش حمل و نقل در این موضوع ۱۴ درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه حمل و نقل منابع سوخت متعددی دخالت دارد که بخشی مربوط به حمل و نقل زمینی است و حدود ۱۰ اگزاژول مربوط به حمل و نقل هوایی است.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر ۳۰ هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید در فضای ایران ایجاد شده و طول مسیرهای هوایی ما از ۶۰ هزار کیلومتر به ۹۴ هزار کیلومتر افزایش یافته و منجر به کوتاه شدن مسیرها شده است. برای مثال پرواز بندرعباس به تبریز در مسیر قدیم ۱۲۱ دقیقه زمان می برد و ۹۷۰ مایل بود که اکنون در مسیر تازه به ۱۰۴ دقیقه زمان و ۸۳۶ مایل کوتاه شده است که منجر به کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید گازهای گلخانه ای می شود و فقط در همین مسیر روزانه بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرفه جویی سوخت داریم.

تاج بخش تصریح کرد: مسیر دیگر که از شمال غرب کشور ما در آلرام به خلیج فارس شکل گرفته ۲۸۱ مایل و ۲۸ دقیقه کوتاه شده است. ۷۰ درصد پروازهای عبوری از اروپا به کشورهای حاشیه خلیج فارس از این مسیر عبور می کند. با در نظر داشتن میانگین مصرف سوخت برای هر پرواز شاهد کاهش مصرف سه هزار و ۷۰۰ کیلوگرم سوخت برای هر پرواز و برای ۷۰۰ پرواز عبوری بیش از دو میلیون و ۶۱۳ هزار کیلوگرم کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت که هفت میلیارد تومان در روز کاهش هزینه و بیش از هفت هزار تن در روز کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را به دنبال دارد.

رئیس سازمان هواشناسی در پایان خاطرنشان کرد: با تبدیل فضای کشور به شاهراه هوایی در چارچوب توسعه پایدار، رونق اقتصادی و محیط زیستی می توانیم حرکتمان را به سوی حمل و نقل سبز گسترش دهیم.


به گزارش خبرنگار مهر، سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در ششمین کنفرانس بین المللی منطقه ای تغییر اقلیم گفت: تغییر اقلیم امروز جزو مسائل امنیتی کشور ما محسوب می شود. اتفاقی که در اقلیم افتاده بروز رخدادهای حدی را افزایش داده است. یکی از اساسی ترین موارد تأثیرگذار بر تغییر اقلیم، حمل و نقل است و حمل و نقل هوایی یکی از پروژه هایی است که نقشی بسیار تأثیرگذار در تولید گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن دارد.

تاج بخش افزود: امروز مسائل مرتبط با تغییر اقلیم و رخداد پدیده های حدی جزو پرمخاطره ترین مسائل اقتصادی دنیا است. ۴.۵ میلیارد نفر در دنیا متأثر از مخاطرات طبیعی هستند که ۹۶ درصد از آن متأثر از پدیده های مربوط به هوا است.

وی خاطرنشان کرد: رویدادهای همراه با تلفات و خسارات از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ در دنیا روند رو به افزایش داشته است. اساساً اتفاقی که به رویداد پدیده های حدی منجر شده، گرمایش زمین است که به ویژه در ماه های دسامبر، ژانویه و فوریه افزایش دمای زمین در عرض های شمالی، منجر به تغییر روند بارش در جهان شده است. قسمت هایی از خاورمیانه و بخش های بزرگی از شمال افریقا متأثر از خشکسالی است که تأثیر آن روی کاهش تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) کاملاً محسوس است.

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: چنانچه این روند گرمایش ادامه داشته باشد ناامنی غذایی در کشورها را به دنبال خواهد داشت که خاورمیانه و شمال آفریقا جز متأثرترین مناطق از خشکسالی به شمار می روند.

وی گفت: هشدارهای مربوط به افزایش سه درجه ای دمای زمین به معنای آن است که بخش اعظم این کشورها دچار ناامنی غذایی خواهند شد. اگر به سمت دو درجه سانتیگراد افزایش دما برویم، روند طوفان های حاره ای در کل دنیا بیشتر می شود. اثر دیگر افزایش تراز دریا است که برای کشورهایی که تجمع جمعیت و ساحل دارند، مشکل بزرگی محسوب می شود.

تاج بخش اظهار داشت: از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۸ انتشار دی اکسید کربن جهش قابل ملاحظه ای داشته و مخاطرات اقلیمی با ادامه این روند، افزایش خواهد داشت. امواج گرمایی هم از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ افزایش محسوس داشته و نقش حمل و نقل در این موضوع ۱۴ درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه حمل و نقل منابع سوخت متعددی دخالت دارد که بخشی مربوط به حمل و نقل زمینی است و حدود ۱۰ اگزاژول مربوط به حمل و نقل هوایی است.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر ۳۰ هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید در فضای ایران ایجاد شده و طول مسیرهای هوایی ما از ۶۰ هزار کیلومتر به ۹۴ هزار کیلومتر افزایش یافته و منجر به کوتاه شدن مسیرها شده است. برای مثال پرواز بندرعباس به تبریز در مسیر قدیم ۱۲۱ دقیقه زمان می برد و ۹۷۰ مایل بود که اکنون در مسیر تازه به ۱۰۴ دقیقه زمان و ۸۳۶ مایل کوتاه شده است که منجر به کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید گازهای گلخانه ای می شود و فقط در همین مسیر روزانه بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرفه جویی سوخت داریم.

تاج بخش تصریح کرد: مسیر دیگر که از شمال غرب کشور ما در آلرام به خلیج فارس شکل گرفته ۲۸۱ مایل و ۲۸ دقیقه کوتاه شده است. ۷۰ درصد پروازهای عبوری از اروپا به کشورهای حاشیه خلیج فارس از این مسیر عبور می کند. با در نظر داشتن میانگین مصرف سوخت برای هر پرواز شاهد کاهش مصرف سه هزار و ۷۰۰ کیلوگرم سوخت برای هر پرواز و برای ۷۰۰ پرواز عبوری بیش از دو میلیون و ۶۱۳ هزار کیلوگرم کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت که هفت میلیارد تومان در روز کاهش هزینه و بیش از هفت هزار تن در روز کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را به دنبال دارد.

رئیس سازمان هواشناسی در پایان خاطرنشان کرد: با تبدیل فضای کشور به شاهراه هوایی در چارچوب توسعه پایدار، رونق اقتصادی و محیط زیستی می توانیم حرکتمان را به سوی حمل و نقل سبز گسترش دهیم.

کد خبر 4774950

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا