احداث 100هکتار گلخانه سرپوشیده


احداث 100هکتار گلخانه سرپوشیده

پول نیوز - یک تولیدکننده محصولات گلخانه ای با بیان اینکه مگاپروژه‌های کشاورزی معطل اختصاص زمین است گفت: تولیدات کشاورزی می توانند نقش ویژه ای در ایجاد رونق اقتصادی ایفا کنند.

احداث 100هکتار گلخانه سرپوشیده

به گزارش پول نیوز، یوسف ابراهیمی، فعال حوزه تولیدات گلخانه‌ای با اشاره به حدود ۲۵ سال فعالیت در امر صادرات میوه و صیفی جات، گفت: بصورت خانوادگی در حوزه تولیدات گلخانه‌ای فعال هستیم و از سال ۷۲ تاکنون محصولات را به کشور‌های آذربایجان و روسیه صادر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۰ یک گلخانه در سطح ۶ هکتار در جیرفت احداث کردیم، اما متاسفانه این طرح با موفقیت همراه نبود، افزود: از حدود سال ۹۴ اقدام به تاسیس گلخانه‌های مدرن و هیدروپونیک در منطقه آزاد ارس کردیم که در این گلخانه محصولاتی مانند گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان تولید می‌شود و قرار است توت فرنگی و سبزی نیز به محصولات تولیدی ما اضافه شود.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: پروژه اول در یک زمین ۵۰ هکتاری و در سطح ۳۱ هکتار اجرا شده است. ظرفیت تولید سالانه آن ۱۴ هزارتن است و بیش از ۸۵ درصد آن صادر می‌شود. البته بخشی از این صادرات نیز به کشور‌های حوزه خلیج فارس انجام می‌شود که البته حدود ۵ درصد است.

ابراهیمی ادامه داد: از سال قبل نیز یک پروژه جدید را کلید زدیم که در این طرح نیز گلخانه‌ای در سطح ۵۷ هکتار احداث می‌شود و تاکنون ۳۲ هکتار آن آماده شده است و در اردیبهشت سال ۹۹ این پروژه به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: برای استمرار تولید در فصولی که در ارس امکان تولید وجود ندارد گلخانه دیگری را در سراب احداث کردیم که به دلیل محدودیت منابع آب، فعلا تا ۱۲ هکتار تعریف شده، اما برنامه‌ای برای تامین آب آن داریم و با شرکت آب و فاضلاب استان رایزنی‌هایی انجام دادیم که آب در اختیار ما قرار بگیرد و آن را تصفیه کنیم بنابراین این گلخانه تا ۶۰ هکتار خواهد رسید.

ابراهیمی با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما در زمینه دریافت تسهیلات ریالی بوده است، افزود: با پیگیری‌هایی که از طریق وزارت جهاد و کمیسیون کشاورزی انجام دادیم طی هفته‌های آینده بخشی از تسهیلات مورد نیاز در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در زمینه مگاپروژه‌ها نیز مشکل ما بحث زمین است در همین زمینه حدود ۵ سال قبل قرار بود زمینی به سطح ۲ هزارهکتار در اختیار ما قرار بگیرد و این زمین تبدیل به کشت و صنعت نوین در حوزه باغداری و گلخانه شود که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

ابراهیمی به مزایای تولیدات گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: افزایش عملکرد در واحد سطح، تولید محصول سالم، کاهش ضایعات، افزایش بهره وری مصرف آب و استفاده بهینه از نهاده‌های تولید از جمله مزایای این نوع تولید است.

وی با بیان اینکه درخواست‌های زیادی از مسئولان داشتیم که به نتیجه نرسیده است، افزود: با اینحال ما به تولید خود ادامه می‌دهیم و در صورتی که دولت حمایت کند عملکرد بسیار بهتری خواهیم داشت و سال آینده حدود ۱۰۰ هکتار گلخانه سرپوشیده نوین در کشور اجرا خواهیم کرد که اولین بار است در ایران چنین پروژه‌ای انجام می‌شود؛ مشاوران هلندی در این زمینه با ما همکاری و از هلند این پروژه را کنترل می‌کنند.

به گفته ابراهیمی این پروژه نشان می‌دهد که تولیدات بخش کشاورزی می‌توانند به شدت اقتصادی باشند و نقش ویژه‌ای در رونق اقتصادی ایفا کنند.

منبع: مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته