«روز باز مساجد»؛ پروژه‌ای جهانی برای مبارزه با اسلام‌هراسی


«روز باز مساجد»؛ پروژه‌ای جهانی برای مبارزه با اسلام‌هراسی

مسلمانان در سراسر جهان در تلاش هستند تا با ترویج پروژه «روز باز مساجد» روزنه جدیدی به سوی آشنایی غیرمسلمانان با اسلام و ارزش‌های آن گشوده و این مفهوم را برای همگان تبین کنند که نه اسلام دین خصومت است و نه مساجد، مکان رعب و وحشت.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسلمانان در سراسر جهان درهای مساجد خود را به روی مهمانان با هر پیشینه و از هر فرهنگ و مذهبی باز می کنند تا فرصتی را برای آشنایی با اسلام به آنها بدهند.

از مهم ترین اهداف باز کردن درهای مساجد به روی غیرمسلمانان، این است که آنها فهم و درک بهتری از آموزه های دین اسلام داشته باشند و با مسلمانان و ارزش های آنها آشنایی بیشتری پیدا کنند.

به عنوان مثال، برنامه «روز بازدید از مسجد من» هر سال در بسیاری از کشورها مانند استرالیا، بریتانیا، نروژ و فرانسه برگزار می شود.

بریتانیا

«روز باز مساجد»؛ پروژه‌ای جهانی برای مبارزه با اسلام‌هراسی

در بریتانیا این مراسم برای اولین بار در فوریه سال 2015 میلادی برگزار شد و حدود 20 مسجد در آن شرکت کردند.

در مراسم روز باز مساجد سال جاری میلادی در بریتانیا که فوریه گذشته برگزار شد، حدود 250 مسجد شرکت داشتند.

این در حالی است که در سال 2018 حدود 200 مسجد و در سال 2017 میلادی حدود 150 مسجد در این برنامه مشارکت داشتند.

کانادا

«روز باز مساجد»؛ پروژه‌ای جهانی برای مبارزه با اسلام‌هراسی

در کانادا اولین مراسم «روز بازدید از مسجد من» برای اولین بار در اکتبر سال 2017 میلادی برگزار شد.

همچنین برای نخستین بار ، مساجد جامع در بریتیش کلمبیا در غرب کانادا در فوریه سال جاری میلادی، درهای خود را به روی غیرمسلمانان باز کرده و روز باز مساجد را برگزار کردند.

به گفته برگزار کنندگان روز باز مساجد در کانادا، این طرح راهی برای جلوگیری از ایجاد شکاف بین غیرمسلمانان و مسلمانان، فرصتی برای برپایی فعالیت های اسلامی، گفتگو درباره اسلام، تصحیح مفاهیم اشتباه و ایجاد راههای ارتباطی میان جوامع مختلف در کانادا است.

آلمان

«روز باز مساجد»؛ پروژه‌ای جهانی برای مبارزه با اسلام‌هراسی

برنامه روز باز مساجد در آلمان با استقبال گسترده ای مواجه شده است تا جایی که حدود 100 هزار غیرمسلمان در اکتبر سال 2017 میلادی از بیش از 900 مسجد در سراسر این کشور بازدید کردند.

نیوزیلند

«روز باز مساجد»؛ پروژه‌ای جهانی برای مبارزه با اسلام‌هراسی

«روز باز مسجد» یک طرح ملی در نیوزیلند با هدف افزایش آگاهی از اعتقادات و اصول اسلامی و همچنین زدودن تصورات غلط درباره اسلام به شیوه ای مثبت است.

پس از حمله به مساجد کریستچرچ در روز 15 مارس سال جاری میلادی،طرح روز باز مساجد مورد توجه بیشتری در این کشور قرار گرفت.

در حقیقت مسلمانان تلاش کردند تا پس از حمله به مساجد کریستچرچ که در راستای ترویج مسجد هراسی انجام شد، تاکید بیشتری بر آشنا کردن غیرمسلمانان با مساجد و مسلمانان داشته باشند.

تازه ترین برنامه روز باز مساجد در نیوزلند حدود دو ماه پیش برگزار شد و مسجد ابوبکر واقع در «اوکلند» که پرجمعیت ترین شهر در کشور نیوزیلند است، درهای خود را به روی غیرمسلمانان باز کرد.

افرادی که کنجکاو بودند تا اطلاعاتی درباره اسلام به دست بیاورند؛ آنهایی که تا کنون از هیچ مسجدی بازدید نکرده بودند و غیرمسلمانانی که می خواستند با مسلمانان دیدار داشته و پرسش های خود را درباره اسلام مطرح کنند، بهترین فرصت را در مراسم روز باز مسجد پاکورانگا به دست آوردند.

مسئولان برگزاری این مراسم از همه خانواده های نیوزیلندی دعوت کردند تا برای بازدید از مسجد و گفتگو با همسایگان مسلمان خود در این مراسم حضور داشته باشند.

آمریکا

«روز باز مساجد»؛ پروژه‌ای جهانی برای مبارزه با اسلام‌هراسی

طرح روز باز مساجد در آمریکا نیز تا کنون با استقبال گسترده ای مواجه شده است.

این طرح در پی روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در این کشور با همت مسلمانان،پررنگ تر از قبل شد.

با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، اسلام هراسی و مسجدهراسی به طور چشمگیری گسترش پیدا کرد و بسیاری از مساجد آمریکا در نتیجه همین رویکرد به آتش کشیده شدند.

شهرهای «ویتون» و «لوییویل» آمریکا از جمله شهرهایی هستند که مراسم روز باز مساجد به تازگی در آنها برگزار شده و با استقبال گسترده ای مواجه شد.

«روز باز مسجد» در شهر «لوییویل» آمریکا به میزبانی مرکز اسلامی «نور هدایت» برگزار شد.

مرکز اسلامی نور هدایت از همه افراد علاقه مند به یادگیری درباره اسلام و مسلمانان خواست تا در این برنامه شرکت کرده و ساعتی را با همسایگان مسلمان خود بگذرانند.

برگزار کنندگان این مراسم گفتند که هدف اصلی از برگزاری چنین برنامه ای، زدودن تصورات غلطی است که در ذهن افکار عمومی درباره اسلام و مسلمانان نه تنها در لوییویل بلکه در سراسر آمریکا به وجود آمده است.

این مراسم در مسجد شهر ویتون هم با استقبال چشمگیری مواجه شد.

بازدیدکنندگان از مسجد «ویتون» در ایالت ایلینوی آمریکا با استقبال گرمی از سوی مسلمانان در روز مساجد باز، مواجه شدند.

بسیاری از رهبران و گروه های دینی و مذهبی برای ایجاد پل ارتباطی، فهم یکدیگر و پر کردن خلاء های فرهنگی جامعه در مسجد ویتون حضور پیدا کردند.

آفریقای جنوبی

«روز باز مساجد»؛ پروژه‌ای جهانی برای مبارزه با اسلام‌هراسی

«روز میراث» یا «روز ملی مساجد باز» در آفریقای جنوبی هم چندی پیش بسیاری از اخبار این کشور را به خود اختصاص داد.

آفریقای جنوبی که به تازگی شاهد حمله به دو مسجد در ژوهانسبورگ بود همه تلاش خود را کرد تا با اجرای برنامه هایی برای آشنایی با مساجد، ذهن و تصور غیر مسلمانان را در این زمینه تغییر دهد.

شبکه مسلمانان آفریقای جنوبی اعلام کرد که در روز میراث، ساکنان آفریقای جنوبی با دیگر فرهنگ ها ارتباط برقرار و درباره آنها آگاهی پیدا می کنند.

برای تشویق ساکنان آفریقای جنوبی به این کار، مساجد این کشور شرایطی را به وجود آورده اند تا همه از آنچه در این مکان عبادی می گذرد، اطلاع پیافته و نسبت به اسلام و مسلمانان آگاهی هایی کسب کنند.

به این ترتیب مسلمانان در سراسر جهان در تلاش هستند تا با ترویج پروژه «روز باز مساجد» روزنه جدیدی به سوی آشنایی غیرمسلمانان با اسلام و ارزش های آن گشوده و این مفهوم را برای همگان تبیین کنند که نه اسلام دین خصومت و دشمنی است و نه مساجد مکان هایی هستند که کسی بخواهد از آنها ترس و واهمه داشته باشد.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا