دفاع از مسجدالاقصی؛ اوج وحدت‌گرایی شیعه/ شیعیان دیگران را تکفیر نمی‌کنند


دفاع از مسجدالاقصی؛ اوج وحدت‌گرایی شیعه/ شیعیان دیگران را تکفیر نمی‌کنند

طاهر با بیان اینکه من شیعیان را افرادی حامی سایر مذاهب دیده‌ام، گفت: درحالی که پیروان برخی از مذاهب اسلامی، متعصب هستند ولی شیعیان، پیروان سایر مذاهب را تکفیر نمی‌کنند و آنها را نیز مسلمان می‌دانند.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: دین اسلام حفظ وحدت امت اسلامی را از اساسی ترین موضوعات جامعه می داند و منادیان وحدت را تشویق و افرادی را که باعث افتراق و جدایی مردم و ملت ها می شوند ، مورد نکوهش قرار داده است.

نگاهی به سبک زندگی پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) و اندیشه های مراجع تقلید و علما نیز تقویت وحدت اسلامی و دوری از تفرقه را نشان می دهد. از این رو، به مناسبت ایام فرخنده ولادت پیامبر اکرم(ص) که هفته وحدت نام گرفته و به منظور بررسی سیره حضرات معصومین (ع) و منش وحدت بخش علمای جهان تشیع، گفت و گویی با «متقی طاهر»، استاد جامعه المصطفی(ص) العالمیه در کشور نیجر، داشته ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید مردم کشور نیجر، پیرو چه دینی هستند؟

من، متقی طاهر اهل کشور نیجر هستم و استاد دانشگاه و مدرس مرکز جامعه المصطفی(ص) العالمیه در این کشور.

90 درصد مردم نیجر، مسلمان و اکثر آنان، سنی و پیرو مذهب مالکی هستند. تعدادی از مردم نیجر، پیرو صوفیان و قادریه هستند. من طی سال های 2000 تا 2010 در ایران و در جامعه المصطفی(ص) درس می خواندم. قبل از آشنایی با امام خمینی (ره)، سنی مذهب بودم، تا اینکه پس از مطالعه آثار ایشان و اطلاع از اندیشه های تقریبی و وحدت بخش امام راحل، شیعه شدم.

روابط شیعیان و اهل سنت در کشور نیجر چگونه است؟

پیروان صوفیان و قادریه علاقمند به شیعیان هستند و زندگی مسالمت آمیز با یکدیگر در کشور نیجر دارند. در واقع شیعیان و اهل سنت در فضایی سراسر صلح و دوستی با یکدیگر زندگی می کنند. سنی ها در نیجر رفتاری شبیه وهابیت و تکفیری ها ندارند و ما آنان را به جلسات و برنامه های خود دعوت می کنیم و اهل سنت نیز متقابلا ما را به مراسم خود دعوت می کنند.

متاسفانه افکار وهابی و سلفی طی چند سال اخیر در کشور نیجر وارد شده است و مورد حمایت مادی و معنوی عربستان سعودی است. در چنین وضعیتی، برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی که نظام جمهوری اسلامی مبتکر آن بوده، توانسته در برابر چنین اندیشه های تکفیری ایستادگی کند و مروج وحدت میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی شود. خوب است مسئولان کنفرانس وحدت از علمای صوفیان برای حضور در ایران دعوت کنند. دشمنان اسلام تبلیغات وسیعی علیه ایران انجام می دهند و ایران را کشوری حامی تروریست معرفی می کنند. مردم کشور ما چون به خوبی با اندیشه های وحدت بخش جمهوری اسلامی ایران آشنا نیستند بعضا این تبلیغات سوء را قبول می کنند. در چنین وضعیتی، حضور علمای سنی در ایران می تواند خنثی کننده این دسیسه ها باشد و سبب تقریب مذاهب شود.

اکنون که حدود 20 سال است به تشیع مشرف شده اید، این مذهب را چگونه یافتید؟

من با مطالعه آثار مختلف متوجه شدم شخص پیغمبر (ص) بنیانگذار مذهب تشیع بودند و علی بن ابی طالب (ع) و پس از ایشان، امامان حسن (ع) و حسین (ع) این راه ادامه دادند. من شیعیان را افرادی حامی سایر مذاهب دیدم. درحالی که پیروان برخی از مذاهب اسلامی، متعصب هستند ولی شیعیان، دیگران را تکفیر نمی کنند و آنها را نیز مسلمان می دانند.

رویکرد نظام جمهوری اسلامی در حمایت از مردم فلسطین و مسجدالاقصی را چگونه ارزیابی می کنید؟

حمایت این نظام و مردم ایران از مسئله آزادسازی فلسطین، بزرگ ترین مصداق در رویکرد وحدت بخش نظام جمهوری اسلامی است. با اینکه مردم فلسطین، سنی مذهب هستند ولی نظام ایران که شیعی است از آنها حمایت می کند. برگزاری کنفرانس وحدت و حضور علمای مذاهب مختلف اسلامی در آن که در فضایی آزاد می توانند سخنان خود را مطرح کنند، بزرگ ترین پاسخ به ادعای تکفیری ها درباره شیعیان است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور