به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد داوری، کارشناس و مشاور آموزش و پرورش، در خصوص روند نامناسب پژوهش در مدارس گفت: وضعیت پژوهشی در مدارس ما بسیار ضعیف است درحالی که ساختار اداری در آن وجود دارد. از وزارتخانه تا ادارات، معاون پژوهشی داریم و حتی برخی از مدارس معاون پژوهشی دارند اما فرهنگ پژوهش و جایگاه آن در مدارس و خانواده‌ها بسیار ضعیف است.

او با بیان اینکه پژوهش جنبه آموزشی دارد، عنوان کرد: پژوهش مرز آموزش و پرورش است. رویکرد پژوهشی در آموزش یادگیری را لذت‌بخش می‌کند و یادگیری را تعمیق می‌دهد و باعث تقویت گستره یادگیری و چند بعدی شدن آن می‌شود.

داوری به موضوع پرورش و نقش پژوهش اشاره کرد و گفت: روحیه پژوهشگری و فرهنگ پژوهش، پرورش را تقویت می‌کند. به همین دلیل پژوهش حلقه واسط بین آموزش و پرورش است و این دو بعد را با پژوهش می‌شود تلفیق کرد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه در یک فعالیت پژوهشی بسیاری از ابعاد تربیتی در حوزه شناختی، اجتماعی، عاطفی و روانی مورد توجه قرار می‌گیرد، عنوان کرد: مطالعه و پژوهش باید در کنار هم و تکمیل کننده یکدیگر باشند. در واقع نمی‌توان مطالعه را مدنظر قرار نداد و بعد انتظار پژوهش داشت.

او راهکار را در فرهنگ سازی، اقدام فرادستگاهی و فرابخشی دانست و گفت: این موضوع تنها وظیفه آموزش و پرورش نیست؛ آموزش عالی، صدا و سیما و دستگاه‌های دیگر نیز باید در این موضوع ورود کرده و علاوه بر احساس نیاز در تحقق این امر مهم تلاش کنند.

داوری به نقش مدارس و مدیران و معلمان در ترویج پژوهش اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد، در هر مدرسه‌ای که مدیران و معلمانش به نقش پژوهش اهمیت داده‌اند، فضای یادگیری و علم بهتر بوده است. بنابراین با تلاش همه جانبه می‌توان علاوه بر ایجاد تحرک، از مدارس نمونه که توانسته‌اند در موضوع پژوهش موفق عمل کنند، الگوبرداری صحیح کرد و در نهایت پژوهش را به‌عنوان یک ضرورت و بحث فرهنگی نهادینه کنیم.

او به معضل کنکور و نقش آسیب زننده آن به پژوهش اشاره کرد و افزود: پدیده کنکور علاوه بر آسیب به پرورش به پژوهش نیز آسیب رسانده است. چراکه کنکور متمرکز بر محتوای کتاب‌های درسی و بحث حفظیات و انبار کردن اطلاعات روی برگه کنکور است.

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: موسسات کنکور کمتر رویکرد پژوهش را با کتاب‌های درسی تلفیق می کنند چراکه پیگیری یادگیری با رویکرد پژوهش، مستلزم وقت بیشتر و ابتکار بالاتر است.

داوری توضیح داد: بی‌تردید این کارها زودبازده نیست و از آنجایی که نگاه تجاری به کنکور می‌شود؛ پژوهش محوری دردسرساز و پرهزینه و دیربازده خواهد بود. بنابراین رویکرد کنکور، مغایر پژوهش بوده و متاسفانه آسیب زننده است.