کتاب «ایران از نگاه دیمیتری یرماکوف» در تفلیس رونمایی شد


کتاب «ایران از نگاه دیمیتری یرماکوف» در تفلیس رونمایی شد

باکو – ایرنا - کتاب عکس‌های تاریخی «ایران از نگاه دیمیتری یرماکوف» روز یکشنبه طی مراسمی با حضور جمعی از ایران‌شناسان، هنرمندان، عکاسان، اساتید و دانشگاهیان در موزه تاریخ تفلیس و به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس این موزه رونمایی شد.

به گزارش رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، خانم «ایرنیا کوشوریدزه» مدیر هنرهای شرق شناسی موزه ملی گرجستان دراین مراسم با تشریح ویژگی‌های آثار عکاسی منتشر شده در این کتاب و پیشینه تاریخی روابط گرجستان و ایران، از وجود آثار فرهنگی و هنری ایران در موزه‌های گرجستان خبر داد و بر ضرورت شناسایی، معرفی، مرمت، حفظ و نگهداری آنها در راستای گسترش و تحکیم روابط فرهنگی دو کشور تاکید کرد.

وی انتشار کتاب «آثار هنرهای اسلامی و شرقی در گرجستان» توسط موزه ملی گرجستان با همکاری طرف ایرانی را یکی از اولویت های همکاری مشترک دو کشور اعلام و اظهار امیدواری کرد که انتشار این کتاب با حمایت رایزنی فرهنگی یا مراکز علمی و هنری ایرانانجام شود.

«حمید مصطفوی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان نیز با اشاره به پیوندهای تاریخی و فرهنگی ایران و گرجستان گفت: موزه ها می‌توانند با معرفی میراث فرهنگی مشترک به گسترش تعاملات فرهنگی بین دو کشور کمک کنند.

وی،‌ رونمایی کتاب عکس های تاریخی «ایران از نگاه دیمیتری یرماکوف» را گامی مؤثر در تحقق کارکرد بین‌المللی موزه‌های گرجستان و اقدامی شایسته در راستای گسترش تعاملات فرهنگی ایران و گرجستان برای ارتقای سطح آگاهی عمومی مردم گرجستان نسبت به فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دانست .

دکتر «احمد چایچی» عضو هیات علمی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نیز آثار عکاسی موجود در موزه های گرجستان و عکس های چاپ شده در این کتاب را یک منبع مهم و با اهمیت برای پژوهش‌های تاریخی، هنری، انسان شناسی و میراث فرهنگی ایران دانست و اظهار امیدواری کرد: مابقی آثار عکاسی یرماکف موجود در موزه‌های گرجستان در آینده نزدیک چاپ و در اختیار علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی و محققان قرار گیرد .

کتاب عکس های تاریخی «ایران از نگاه دیمیتری یرماکوف» به زبان انگلیسی و گرجی در ۱۵۳ صفحه چاپ شده که در این کتاب به معرفی عکس‌های شاخص «دیمیتری ایوانویچ یرماکوف(۱۸۴۶ - ۱۹۱۶) به عنوان یکی از سرشناس ترین عکاسان قفقاز و روسیه در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی در شهرهای تهران ، ری، قزوین ، اصفهان، تبریز، رشت، انزلی ، قم و دیگر مناطق ایران پرداخته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهزاده هودونگ در جومونگ بعد از 15 سال