سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بقعه سلطان محمودشاه قانونی است


سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بقعه سلطان محمودشاه قانونی است

هرچند بنا به گفته برخی کارشناسان واگذاری بقعه سلطان محمودشاه بندرآباد به بخش خصوصی یک اقدام غیرقانونی است ولی از طرفی بخش خصوصی نیز تاکنون در خصوص مرمت این عمارت ارزشمند اقدامی انجام نداده است که مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد در این باره می‌گوید: از طریق دادستانی کوتاهی بخش خصوصی در مورد مرمت بنا را پیگیری خواهیم کرد.

به دنبال پیگیری‌های ایسنا در خصوص وضعیت نابسامان بقعه سلطان محمودشاه بندرآباد در استان یزد، مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان موضوع واگذاری این عمارت به بخش خصوصی برای ساماندهی و بهره‌برداری را مطرح کردند ولی در روزهای بعد برخی از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی کشور و استان یزد ادعا کردند که اساساً واگذاری بناهای فاخر و نفیس با اصل ۸۳ قانون مغایرت دارد و چنین بنایی با کارکرد خانقاه و بقعه نمی‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که علاوه بر حضور نماینده‌ای از اداره کل میراث فرهنگی استان در جلسه واگذاری این بنای فاخر به بخش خصوصی، «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی کشورمان قبلاً طی سخنانی به تعدد و فراوانی ابنیه تاریخی تحت مالکیت اوقاف اشاره کرده و از آغاز طرح واگذاری حق بهره‌برداری بناها به منظور مشارکت مردم در امر مرمت با توجه به محدودیت بودجه‌ای میراث فرهنگی خبر داده بود.

با این حال به سراغ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان رفتیم و در رابطه موضوع واگذاری بنای فاخر «سلطان محمودشاه بندرآباد» جویا شدیم، به گفته‌ی حجت الاسلام «حسین زارعزاده»، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بنا هیچ مغایرتی با اصل ۸۳ قانون که در خصوص انتقال بناهای تاریخی نفیس به غیر، ندارد و ضوابط اوقافی و میراثی در این بنا حفظ خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که تعویق مرمت بقعه سلطان محمودشاه بندرآباد به علت کوتاهی بخش خصوصی است، می‌گوید: مجموعه نیمه خصوصی شرکت تعاونی‌های دهیاری‌ها که ارائه طرح و مرمت این بنا را متقبل شده بود، در این زمینه کوتاهی کرده است.

این مسئول از پیگیری حقوقی این کوتاهی در تعهدات از طریق دادستانی خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: جلسه واگذاری مرمت این بنا به بخش خصوصی ۲۴ مرداد ماه سال گذشته به صورت رسمی و با حضور مسئولان استان و شهرستان اشکذر برگزار شد اما مراجعه و هرچند تعهد آغاز مرمت این بنا از سوی بخش خصوصی از ابتدای مردادماه امسال بوده ولی تاکنون دنبال نشده است.

وی با اشاره به برگزاری مزایده عمومی برای واگذاری این بنا جهت بهره‌برداری، می‌گوید: تمام افرادی که ظرفیت سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری را دارند، می‌توانند با مراجعه به اداره اوقاف شهرستان اشکذر و ارائه طرح، ساماندهی و بهره‌برداری از این بنا را بر عهده بگیرند.

زارع‌زاده در پایان متذکر شد: تمام اقدامات مرتبط با بنا به ویژه مرمت آن با رعایت ضوابط میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی