خواب کافی از آلزایمر جلوگیری می کند


خواب کافی از آلزایمر جلوگیری می کند

رکنا: محققان دریافتند که در جریان خواب عمیق، امواج مغزی یک سیستم شستشو را در داخل مغز به راه می‌اندازند که می‌تواند از آن در برابر آلزایمر محافظت کند.

به گزارش رکنا، محققان در این مطالعه که بر روی ۱۳ شرکت کننده در حال خواب انجام شد، پارامترهای مختلفی را از جمله امواج مغزی و جریان مایع مغزی-نخاعی مورد بررسی قرار داده و کشف کردند که قبل از شستشوی مغز توسط مایع مغزی-نخاعی که هر ۲۰ ثانیه یک بار اتفاق می‌افتد، موجی الکتریکی در مغز ایجاد می‌شود که کل این عضو را پوشش می‌دهد.

پژوهشگران پیش از جاری شدن هر موج از مایع مغزی-نخاعی، موجی از فعالیت الکتریکی در نورون‌های مغزی مشاهده کردند و دریافتند که این موج الکتریکی همیشه اول اتفاق می‌افتد و مایع مغزی-نخاعی همیشه چند ثانیه پس از آن در مغز جاری می‌شود، درست مثل شروع به کار یک ماشین لباسشویی مغزی بزرگ و آهسته!

آن طور که پژوهشگران می‌گویند، در واقع این موج الکتریکی آهسته که در مرحله خواب بدون حرکت سریع چشم دیده می‌شود، است که جاری شدن مایع مغزی-نخاعی را در مغز موجب می‌شود.

لورا لوییس استادیار دپارتمان مهندسی زیست پزشکی داشگاه بوستون و مولف ارشد این پژوهش با بیان این که مطالعه مذکور پیوند میان کمبود خواب و اختلالات نوروژنیک مغزی چون آلزایمر را آشکار می‌کند، می‌گوید: «اختلال در روند طبیعی خواب می‌تواند در افت سلامت مغز دست داشته باشد.»

این که تعداد این نوع از امواج الکتروفیزیکال آهسته در بیماران مبتلا به آلزایمر نسبت به سایرین کمتر است، اطلاعات جدیدی نیست اما این مطالعه نشان داد که کمتر بودن تعداد این موج‌ها به معنای شست و شوی کمتر مواد سمی از مغز است.

به عقیده پژوهشگران، این یافته‌ها به این حقیقت اشاره دارند که افراد می‌توانند با دریافت خواب کافی و با کیفیت در طول شب، خطر ابتلای خود به آلزایمر را کاهش دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر