ققنوس مرگ همچنان در جاده‌های سیستان و بلوچستان جان می‌ستاند


ققنوس مرگ همچنان در جاده‌های سیستان و بلوچستان جان می‌ستاند

زاهدان - ایرنا - نبود بزرگراه و اتوبان، وجود جاده‌های 2 طرفه و ناایمن، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی و قاچاق انسان و سوخت زمینه را برای پرواز راحت ققنوس مرگ در راه‌های سیستان و بلوچستان فراهم کرده و مردم این دیار هر هفته شاهد جان باختن تعدادی از هموطنان و یا اتباع بیگانه هستند.

گستردگی و پراکندگی استان پهناور سیستان و بلوچستان، طولانی بودن فاصله بین شهرها و روستاها، نبود جاده‌های ۲ بانده و بزرگراه و رفت و آمد و ترافیک بالای برخی جاده های این استان حوادث ناگواری را رقم می زند که جبران ناپذیر است.

سرعت زیاد خودروهای حامل قاچاق نه تنها جان راننده و سرنشینان این خودروها بلکه سایر خودروهای عبوری در جاده های ۲ طرفه سیستان و بلوچستان بویژه برخی شهرستانهای جنوبی این استان را به مخاطره می اندازد.

فوت ۲۸ نفر و زخمی شدن ۲۱ نفر تنها در یک فقره حادثه رانندگی در محور خاش- سراوان در چند روز پیش نمونه‌ای بارز از خطای انسانی ناشی از رعایت نکردن مقررات رانندگی و دو طرفه بودن جاده‌ها در این استان است.

جابجایی اتباع بیگانه غیرمجاز (قاچاق انسان) و انتقال موادسوختی قاچاقچیان را ترغیب به سرعت زیاد برای فرار از قانون در جاده‌ها می‌کند که همین مساله جان سایر شهروندان را به خطر می اندازد.
ساخت بزرگراه و اتوبان و جلوگیری از تردد قاچاقچیان سوخت و انسان در جاده های کنونی از مهمترین درخواست‌ها و مطالبات مردم سیستان و بلوچستان است.

ققنوس مرگ همچنان در جاده‌های سیستان و بلوچستان جان می‌ستاند

برخی از مردم جاده‌های نامناسب را و مسئولان خطاهای انسانی را عامل تصادفات می‌دانند

شماری از شهروندان استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بروز حوادث متعدد رانندگی را ناشی از وضعیت نامناسب و دو طرفه بودن جاده ها دانستند و گفتند که مقامات دولت خطاهای انسانی را از دلائل مهم وقوع سوانح رانندگی در استان عنوان می کنند.
محمد ریگی از شهروندان خاش سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا بیان کرد: شهرستان خاش در شاهراه محور توسعه شرق کشور واقع شده که اکثر مسیرهای ارتباطی شهرهای استان به این منطقه منتهی می شود.
وی اظهار داشت: در ساعت های مختلف شبانه روز سوانح ناگوار رانندگی در مسیرهای خاش به سراوان و خاش به زاهدان و خاش به ایرانشهر و خاش به مهرستان و پسکوه و گوهرکوه به بزمان و برعکس رخ می دهد که با خسارتهای فراوان مالی و جانی همراه است.
مهرداد جانی از ساکنان ایرانشهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مطالبه مهم مردم سیستان و بلوچستان دو بانده کردن جاده ها است که در سالهای اخیر مصوبه ای در استان وجود داشت و معاون سابق امور عمرانی استانداری عنوان کردند ۵۰ کیلومتری ورودی شهرهای استان دو بانده می شوند و تا حدودی بخشی از کار در مسیر زاهدان به خاش استارت خورد، اما نیاز است که تمام جاده های استان تبدیل به بزرگراه شوند زیرا جاده های استان طاقت حجم بالای تردد خودروهای سبک و سنگین را ندارند.
رضا شهرکی از شهروندان زاهدانی نیز اظهار داشت: تردد خودروهای ترانزیتی و عبور و مرور قاچاقچیان سوخت و انسان محورهای استان را نا ایمن کرده و از طرفی نیاز است که جاده ها استاندارد ساخته شوند.

ققنوس مرگ همچنان در جاده‌های سیستان و بلوچستان جان می‌ستاند

دولت با جدیت بیشتری به راههای سیستان و بلوچستان توجه کند

نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بارها به مسئولان در دولت تذکر داده ایم و پیگیری های لازم صورت گرفته که جاده ها دو بانده شوند، اما به نظر می رسد برای پاسخ دادن به این مطالبه مهم مردمی وجود ندارد.
علی کرد افزود: شاید بخشی از مشکلات اعتباری به تحریم های ظالمانه دشمنان بر گردد، اما برای پیشگیری از سوانح ناگوار رانندگی و کاهش دادن خسارتهای این موضوع لازم است دولت با قاطعیت پای کار بیاید.
وی گفت: محورهای منتهی به خاش در هر لحظه عرصه وقوع سوانح دردناک و ناگواری هستند که مردم ما با از دست دادن عزیزان شان داغدار می شوند و کسی جوابگوی این نقصان و خسارت وارده به مردم نیست.

۴۶ درصد حوادث رانندگی استان ناشی از واژگونی و برخورد دو وسیله با یکدیگر است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: علت ۸۵ درصد تصادف‌های امسال این استان عامل انسانی است به همین سبب باید با فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های عمومی از طریق رسانه‌ها به کاهش حوادث رانندگی کمک کرد.
احمدعلی موهبتی در کمیسیون مدیریت اجرایی حمل و نقل سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده بر خلاف تصور عامه جاده‌ها تنها سه درصد و خودروها حدود ۱۲ درصد از علل تصادف‌ها را تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه در هفت ماه نخست امسال حدود ۵۰۰ نفر در سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده اند، افزود: علاوه بر مدنظر قرار دادن آموزش و فرهنگ سازی در برنامه های دستگاههای اجرایی باید از ظرفیت رسانه‌ها و صاحبان تریبون در این زمینه بهترین بهره را برد چرا که واژگونی و برخورد دو وسیله با یکدیگر با ۴۶ درصد عامل تصادفات امسال این استان را به خود اختصاص داده اند.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فاصله این استان از نظر داشتن بزرگراه با میانگین کشوری بسیار زیاد است گفت: با وجود اینکه تاثیر جاده در تصادفات استان بسیار اندک است اما باید تلاش شود این فاصله به مرور زمان کاهش یابد.
موهبتی گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده جاده ایرانشهر - نیکشهر به عنوان یکی از بهترین جاده‌های کشور معرفی شده اما در همین مسیر به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی بیشترین تصادفات رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: همچنین بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی جاده‌های جنوبی سیستان و بلوچستان از نظر کیفیت در رتبه نخست و جاده‌های شمال استان در رتبه سوم قرار دارند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از آنجایی که در برخی مسیرهای ارتباطی این استان ۸۰ درصد ترددهای ثبت شده دارای سرعت غیرمجاز هستند این امر نشان دهنده چالش جدی در نوع رانندگی است.
موهبتی بیان کرد: با فعال شدن بندر چابهار ۶۷ درصد تردد کامیون ها در مسیرهای ارتباطی این استان در سالجاری افزایش یافته است اما تصادفات حوزه حمل و نقل عمومی بسیار اندک گزارش شده است.
وی تصریح کرد: از آنجایی که ۲۲ درصد تلفات رانندگی سیستان و بلوچستان به قاچاق سوخت و انسان (اتباع بیگانه) مربوط می شود باید برخوردها در این حوزه جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

ققنوس مرگ همچنان در جاده‌های سیستان و بلوچستان جان می‌ستاند

۴۹۸ نفر در تصادفات رانندگی سیستان و بلوچستان جان خود را از دست دادند

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از پزشکی قانونی استان در سوانح رانندگی ۶ ماهه نخست سالجاری چهار هزار و ۳۸ نفر مصدوم و ۴۹۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ایوب کرد فاصله زیاد مراکز جمعیتی و کمبود مجتمع های خدمات رفاهی، افزایش تردد و سرعت غیرمجاز در محورهای ارتباطی و همچنین تردد خودروهای حامل سوخت قاچاق و اتباع بیگانه در راه‌های ارتباطی و تخریب سامانه‌های ثبت تخلف در محورهای سیستان و بلوچستان را از مهمترین عوامل دخیل در تصادفات این استان عنوان کرد و افزود: خواب آلودگی و خستگی از عوامل بروز سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی استان است که در صورت افزایش و تشویق سرمایه‌گذاران در خصوص ایجاد مجتمع‌های خدمات بین راهی جدید برای استراحت رانندگان به طور قطع شاهد کاهش تصادفات بویژه واژگونی خواهیم بود.

کرد با بیان اینکه سیستان و بلوچستان با ۳۱ مجتمع خدماتی رفاهی فعال در محورهای ارتباطی در رتبه ۲۸ کشوری از این حیث قرار دارد، افزود: مهمترین معضل برای راه اندازی مجتمع‌های در دست ساخت استان عدم صدور مجوز جایگاه سوخت است که سبب دلسردی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شده است.

وی بیان کرد: محورهای زاهدان- خاش، ایرانشهر- خاش و نیکشهر - ایرانشهر در ۶ ماهه نخست سالجاری دارای بیشترین تعداد تصادفات بودند.

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: با وجود افزایش ۶۷ درصدی تردد کامیون‌ها در مسیرهای ارتباطی این استان تنها ۷ درصد تصادفات مربوط به این نوع از وسایل نقلیه بوده است.

وی راه‌اندازی سامانه‌های ثبت تخلف را عاملی مهم در کاهش تصادفات رانندگی عنوان کرد و افزود: عملیات نصب ۲۹ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور جاده‌های جدید در بیش‌از هزار کیلومتر از محورهای ارتباطی فاقد سامانه استان آغاز شده است.

کرد با اشاره به اهمیت رفع نقاط پر تصادف در کاهش تصادفات رانندگی اظهار داشت: امسال ۲۸ نقطه پر تصادف در سیستان و بلوچستان اصلاح و برطرف شده و ۱۱ نقطه دیگر نیز درحال انجام است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان کل طول راههای این استان را ۲۳ هزار و ۷۶۶ کیلومتر عنوان کرد و افزود: این استان با ۲ هزار و ۵۵۳ کیلومتر راه شریانی رتبه دوم کشوری را از این حیث به خود اختصاص داده است.

کرد طول بزرگراه ها سیستان و بلوچستان را ۲۹۹ کیلومتر عنوان کرد و افزود: این استان از نظر بزرگراه در کشور رتبه سی و یکم را به خود اختصاص داده است.

از منظر کارشناسان فاصله زیاد مراکز جمعیتی و فقدان مجتمع خدماتی رفاهی در طول محورها به تناسب راهها، درصد بسیار پایین بزرگراه نسبت به جاده های دو طرفه، افزایش تردد با سرعت غیر مجاز در محورهای ارتباطی، تردد خودروهای حامل موادسوختی قاچاق و اتباع بیگانه غیرمجاز، عدم راه اندازی سامانه ثبت تخلف در کل محورهای ارتباطی سیستان و بلوچستان و حضور نداشتن پلیس راه در محورهای روستایی سبب شده هرساله شاهد حوادث ناگوار و جبران ناپذیری در پهناورترین استان کشور باشیم.

فاصله شمالی ترین نقطه با جنوبی ترین نقطه سیستان و بلوچستان بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو