معتمدین محلی حلقه ارتباط بین منابع‌طبیعی و مردم


معتمدین محلی حلقه ارتباط بین منابع‌طبیعی و مردم

تهران- ایرنا- حجت‌الاسلام رضا افسربیگی یکی از معتمدین و تسهیل کنندگان روستای جواش از توابع شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی، به نقش معتمدان و تسهیل‌گران در حل مشکلات روستا اشاره و تأکید کرد: معتمدین حلقه ارتباطی بین منابع طبیعی و روستاییان هستند.

به گزارش سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور این معتمد روستای جواش در سی و دومین جلسه ستاد هماهنگی آبخیزداری و آبخوان‌داری خاطرنشان کرد: به منظور مشارکت و بهره‌گیری از ظرفیت روستاییان، مشکلات و چالش‌ها شناسایی و برای برطرف کردن آن‌ها پیشنهاد و راه حل ارائه شود.

وی با بیان اینکه عمده مشکل در این بخش توجیه روستاییان و آموزش است، افزود: برگزاری کلاس‌های توجیهی و آموزشی قطعاً سطح مشارکت و همکاری مردم را ارتقاء می‌دهد و یقین حاصل می‌شود هر اقدام انجام شود ثمره آن برای خود آن‌ها می‌باشد.

افسربیگی تخصیص به موقع بودجه و اعتبار برای انجام طرح‌ها و پروژه‌ها را یکی دیگر از موارد پیش رو عنوان کرد.

وی مشارکت واقعی را مشارکتی دوطرفه بین متولیان آبخیزداری و روستاییان عنوان کرد و گفت: انجام این طرح‌ها در رفع بیکاری، اشتغال زایی و درآمدزایی سهم بسزایی دارد که این موضوع موجب دلگرمی روستاییان در این بخش شده است.

این معتمد محلی روستای جواش در ادامه به انعقاد تفاهم نامه توسط منابع طبیعی در قالب انجام عملیات بیولوژیکی، مرتع، گیاهان دارویی، بذرپاشی، کپه کاری، قرق، مدیریت چرا، حفاظت و نگهداری سازه‌ها در این بخش اشاره کرد.

تسهیلگران منابع طبیعی فرهنگسازی کنند

در ادامه حسن جمشیدی تسهیلگر شهرستان مرند از حوزه اردکلو گفت: تسهیلگران مسئولیت توجیه، ترویج و فرهنگ سازی در اجرای پروژه‌های آبخیزداری قبل از اجرا را به عهده دارند که در حین انجام پروژه‌ها، مشارکت مردم، حفظ و نگهداری در حد بالایی افزایش می‌یابد.

جمشیدی به استقبال مردم جهت شرکت در کارگاه‌های ترویجی، وجود فعالیت‌های اقتصادی، نیروهای جوان و کارآمد و... از دلایل انتخاب این حوزه به عنوان نمونه نام برد.

تسهیلگر شهرستان مرند به عناوین دوره آموزشی در سال ۹۷ از جمله آگاهی رسانی و مشارکت افراد محلی در اجرا و نحوه نگهداری پروژه‌ها، آشنایی با انرژی‌های نو و تأثیر آن، مدیریت چرای دام، حفظ و احیاء بهره‌برداری صحیح از گیاهان دارویی و... اشاره نمود و افزود: روستاییان خواهان برگزاری بیشتر این کارگاه‌های آموزشی و بازدیدها در سالجاری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403