وضعیت زباله در شمال کشور فاجعه است


وضعیت زباله در شمال کشور فاجعه است

تهران - ایرنا - معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور گفت: وضعیت زباله در استان‌های شمالی کشور به ویژه در محمود آباد و بابلسر در استان مازندران، فاجعه است زیرا حجم زیادی زباله در فاصله 300 متری دریا رها شده‌ است که شیرابه‌های آن به صورت مستقیم از یک طرف وارد دریا و از طرف دیگر وارد شالیزارهای اطراف آن می‌شود.

حسین رجب صلاحی روز یکشنبه در همایش بین المللی مدیریت پسماند در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در کشور هزار و ۳۴۰ شهر وجود دارد که از این تعداد هزار و ۳۰۰ شهر مجوز شهرداری را برای مدیریت پسماند دارند، همچنین ۳۹ هزار روستا داریم که از این تعداد ۳۷ هزار روستا مجوز دهیاری ها را دارند تا در حوزه مدیریت پسماند فعالیت کنند.

وی اظهار داشت: روزانه حدود ۵۸ هزار تن پسماند عادی در کشور تولید می‌شود که سهم پسماندهای شهری ۴۸ هزار تن و روستایی ۱۰ هزار تن است، سرانه تولید پسماند شهری ۸۰۰ گرم و روستایی ۵۰۰ گرم است که از این میزان پسماند فقط ۲۵ درصد آن پردازش می‌شود و ۷۵ درصد دیگر دفن می‌شود. از تمام پسماندهای عادی ۶۵ درصد تر و ۳۵ درصد خشک است. بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی تمام پسماندهای عادی در شهرها بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و صنایع بر عهده بخشداری‌ها است. وزارت کشور نیز مکلف است اعتبارات لازم را در این زمینه فراهم کند و نظارت نیز بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه امسال سال طلایی برای مدیریت پسماند خواهد بود، گفت: برنامه ۵ ساله‌ای در زمینه مدیریت پسماند تهیه کرده‌ایم و بر اساس آن کشور به ۲۸۳ منطقه تقسیم شده است. اکنون بیشتر شهرها در حوزه دفن پسماند منطقه‌ای عمل می‌کنند که باعث شده تا ۷۰۰ محل دفن در کشور ایجاد شود که بر اساس این برنامه ۵ ساله می‌خواهیم آن‌را به ۲۸۳ منطقه کاهش دهیم، همچنین ۴۲ مرکز کمپوست در کشور وجود دارد که کم است و می‌خواهیم آن‌را به ۱۲۳ مرکز افزایش دهیم.

رجب صلاحی ادامه داد: تمرکز ما بر روی سه استان شمالی کشور شامل گیلان؛ مازندران و گلستان است. در گیلان سه مرکز پردازش وجود دارد که می‌خواهیم آن‌را به ۸ مرکز برسانیم. در مازندران ۵ مرکز است که قرار است به ۸ مرکز برسد و گلستان نیز دو مرکز دارد که قرار است آن‌را بهسازی کنیم و مراکز دفن را در تمام این استان ها به حداقل برسانیم.

وی تاکید کرد: در سه استان ساحلی کشور یک سری اولویت‌ها را مشخص کردیم که بحث تفکیک زباله از مبداء، ایجاد و تکمیل واحدهای پردازش، ساماندهی مکان های دفن بر اساس تنش‌های اجتماعی و بحران های زیست محیطی و ایجاد ایستگاه‌های انتقال و زباله سوز برخی از این اولویت ها است.

معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور گفت: اکنون به جز تهران قرار است سه زباله سوز در سه استان شمالی کشور راه اندازی شود که بر این اساس زباله سوز نوشهر با ظرفیت ۲۰۰ تن قرار است ۲۲ بهمن افتتاح شود، دومین شهر ساری است که زباله سوز آن با ظرفیت ۴۵۰ تن حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امیدواریم سال آینده به بهره برداری برسد؛ زباله سوز رشت نیز با ظرفیت ۶۰۰ تن پیشرفت چندانی ندارد و امیدواریم سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

وی افزود: همچنین ۵ زباله سوز دیگر در شهرهای تالش با ظرفیت ۴۵۰ تن، رودسر ۵۵۰ تن، آمل ۵۵۰ تن، قائمشهر و جویبار ۵۵۰ تن و غرب گلستان ۴۰۰ تن دیده شده که البته عملیاتی شدن این تعداد زباله سوز به حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رجب صلاحی به چالش‌های حوزه مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: نبود یک درآمد پایدار در این حوزه یکی از چالش‌ها است، برخی شهرداری‌ها تا ۳۰ درصد بودجه خود را صرف پسماند می‌کنند. این در حالی است که در دادن حقوق ماهانه کارکنان خود مشکل دارند. دوم بحث مشکلات فنی و مدیریتی است زیرا در این حوزه نیروی متخصص کم داریم، سوم به روز نبودن قوانین و مقررات، پایین بودن بهای تولید انرژی از پسماند و نبود هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و مدیران محلی است.

وی با اشاره به اینکه امسال در زمینه مدیریت پسماند اتفاق خوبی افتاده است، افزود: یکی تبصره ۶ قانون بودجه ۹۸ است که وزارت صمت در این زمینه همکاری نکرد، بر اساس این تبصره از پسماندهای مخرب عوارض گرفته می‌شود که شامل هم تولید کننده و هم وارد کننده می‌شود اما وزارت صمت الان که ۸ ماه از سال می‌گذرد هنوز لیست تولید کنندگان را ارائه نداده است. در این قانون پیش بینی شده بود هزار میلیارد تومان از این محل درآمد داشته باشیم که تا کنون زیر ۵ میلیارد تومان درآمد ثبت شده است که به علت همکاری نکردن وزارت صمت است.

معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور ادامه داد: همچنین امسال در مجلس شورای اسلامی لایحه ساماندهی مدیریت پسماندهای عادی تصویب شد و دارای ۶ ماده است که خرید تضمینی برق، تعرفه پسماند روی قبوض مشترکات پرمصرف، مکلف شدن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای پرداخت هزینه پسماند، اخذ یک هزار از کالاهای مخرب محیط زیست برخی از این ماده است که امیدواریم با اجرای آن درآمد پایداری در حوزه پسماند داشته باشیم تا بتوانیم به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کمک کنیم.

وی گفت: از ابتدای سال ۱۳۸۴ که مدیریت پسماند کشور را بر عهده گرفتیم تا سال گذشته در مجموع ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته بود اما امسال ۲۵۰ میلیارد تومان تخصیص گرفتیم که قرار است ۱۰۰ میلیارد تومان به استان مازندران، ۱۰۰ میلیارد تومان به گیلان و بقیه را به گلستان اختصاص دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ بفرمایید شام