یزد، جزو استان‌های نخست در زمینه شیوع دیابت است


یزد، جزو استان‌های نخست در زمینه شیوع دیابت است

یزد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: این استان جزو پنج استان کشور در زمینه شیوع دیابت در جمعیت بالای 25 سال است.

دکتر محمدرضا دهقانی در جمع خبرنگاران افزود: همچنین براساس فاکتور قند خون ناشتا هم استان یزد ۱۶.۲ درصد را به خود اختصاص داده و از این لحاظ هم رتبه نخست را در کشور دارد.

وی با بیان اینکه بیماری دیابت در راس بیماری‌های سندروم متابولیک قرار دارد تصریح کرد: سن، سابقه فامیلی، کم تحرکی ، چاقی و اضافه وزن، استرس، فشار خون و رژیم غذایی ناسالم از جمله عوامل خطر ابتلا به دیابت هستند که قابل تغییر و کنترل می باشند.

وی همچنین با اشاره تشکیل دبیرخانه اجرای برنامه تشخیص زودهنگام و بهبود مراقبت بیماران دیابت در استان گفت: این سند به تایید کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان رسیده و تشخیص زودرس این بیماری در ۹۰ درصد بیماران امکانپذیر است.

اختصاص ردیف بودجه برای مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت
مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد هم در این نشست گفت: این مرکز که یکی بزرگترین مرکز تحقیقاتی است ردیف بودجه مستقل ندارد و این یک نقطه ضعف است که انتظار است نمایندگان مجلس در این زمینه ما را یاری کنند.

دکتر محمدرضا آقایی با بیان اینکه تعداد بیماران دیابتی از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشته است افزود: به همین تعداد هم از بیماری خود بی اطلاع هستند.

وی خاطر نشان کرد: نباید نسبت به بیماری دیابت بی توجه بود زیرا عوارض جدی به دنبال دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...