ایران برای استفاده از ظرفیت‌های FATF وارد مذاکره شود


ایران برای استفاده از ظرفیت‌های FATF وارد مذاکره شود

کرمان - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه FATF  در کشورمان تبدیل به یک بحث سیاسی شده، گفت: ایران برای استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی این گروه وارد مذاکره شود.

علیرضا شکیبایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مساله اصلی شناخت صحیحی از گروه اقدام مالی(FATF) است افزود: FATF یک سازمان نیست بلکه یک گروه مشورتی است که به دنیا و سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف مشورت می‌دهد و نقش مشاوره‌ای را برای آن‌ها ایفا می‌کند و همانند یک موسسه مشاوره‌ای اقدام می‌نماید.

وی با بیان اینکه این گروه یک لیستی از کشورها را آماده و توصیه می‌کند که سرمایه گذاری در کدام کشور امنیت دارد گفت: در گذشته نیز گروه اقدام مالی وجود داشت اما زیاد مهم نبود تا زمانیکه در ۲ مرحله اسناد گزارش شده این گروه به عنوان سند تصمیم‌سازی در شورای امنیت سازمان ملل مورد استفاده قرار گرفت یعنی از ۱۱ سپتامبر برای بحث و بررسی در رابطه موضوعی مدرک جمع می‌کند و از مشاوره این گروه استفاده می‌کند.

مبالغه بحث FATF از سوی هر ۲ طیف سیاسی

استاد حوزه اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: مساله اشتباهی که در ایران تعریف شده اینکه ایران عضو این گروه شود یا نشود؛ آنها مشاوره خود را می‌دهد زیرا آن‌ها در گزارش‌های قبلی خود اعلام کردند که ایران و کره شمالی جزو کشورهای در معرض خطر برای سرمایه‌گذاری هستند.

شکیبایی گفت: براساس این نگاه اگر نیاز به سرمایه‌گذار خارجی داریم و اگر بخواهیم؛ وضعیت کشورمان را در دید سرمایه‌گذاران خارجی مثبت تلقی کنیم باید این سازمان و گروه گزارش‌های خوبی را ارائه دهد و اینکه هشدار می‌دهند ایران در لیست سیاه قرار خواهد گرفت؛ متفاوت خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: اگر کشوری در لیست سبز و سیاه قرار بگیرد باید یک سری ضوابط را در کشورش ایجاد کند یعنی وقتی ما سوال می‌کنیم ایران در لیست سیاه قرار بگیرد این ضوابط را اجرایی نکرده و زمانی که عضو شود یعنی ضوابط توصیه‌های این گروه مالی است که مصوب، اجرایی و عملی می‌کند.

شکیبایی با بیان اینکه تصویب و اجرایی کردن ۲ مرحله‌ در بحث پولشویی و مبارزه با تروریسم است گفت: FATF در ایران بیش از حد حساس و تبدیل به یک بحث سیاسی شده که این امر اصلاً ضرورت نداشت و در حالی یک بحث کارشناسی است و از سوی وزارت اقتصاد و دارایی که متولی بانک‌ها است؛ باید به صورت کارشناسی این امر پیگیری شود و جایی که صلاح است؛ انجام دهند و جایی که نیست انجام ندهد و یک بحث عمومی نیست که همگان در رابطه با آن تصمیم بگیرند؛.

وی با تأکید بر اینکه بحث این نیست که اگر ایران عضو این گروه شود یا نشود اتفاق مهمی خواهد افتاد و هر ۲ طیف سیاسی این بحث را مبالغه کرده‌اند تصریح کرد: نظر کارشناسی بنده این است که ایران برای استفاده از ظرفیت‌های این گروه وارد مذاکره با آن‌ها شوند و از ظرفیت کارشناسی این گروه استفاده و به منظور توسعه سیستم بانکی و پولی مشابه آن چیزی که ما در مذاکراتمان با آژانس انرژی هسته‌ای داشتیم را با این گروه داشته باشیم.

قهر با سازمان‌های بین‌المللی و نگاه صفر و صدکردن به آن‌ها یک اشتباه است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه قهر با سازمان‌های بین‌المللی و نگاه صفر و صدکردن به آن‌ها یک اشتباه است گفت: همگان باید از بحث سیاسی در مورد موافق و مخالف بودن این طرح پرهیز کنند زیرا این موضوع یک بحث حقوقی نیست بلکه یک بحث مشورتی است.

شکیبایی بیان داشت: این بحث بیش از حد بزرگ و سیاسی شده و در حد عضویت در یک سازمان بین‌المللی از قبیل سازمان ملل تلقی می‌کنند اما در راستای ارتقا سیستم پولی کشور می‌توانیم به این بحث ورود کنیم و براساس منافع تصمیم‌گیری شود.

وی اظهار داشت: اگر ما در لیست سیاه قرار بگیریم؛ دیگران از فضای سرمایه‌گذاری استفاده نمی‌کنند؛ بهتر است وارد مذاکره با این سازمان شویم تا از مشاوره غلط آن‌ها به سایر کشورها جلوگیری کنیم و اگر کارشناسان وجود و حضور داشته باشند؛ می‌توانند به این مهم کمک کنند.

استاد حوزه اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه در عرصه بین‌المللی هر جایی که حضور نداشتیم؛ منافع ما تامین نشد و هر جا از ظرفیت بین‌الملل استفاده کردیم؛ سبب تقویت و منافع ملی شده است گفت: توصیه می‌شود از کشمش‌های سیاسی این مساله پرهیز و اختیار را به کارشناسان سازمان اقتصادی برای تصمیم‌گیری داده شود.

FATF یک نهاد بین‌المللی بین دولت‌هاست که در سال ۱۹۸۹ توسط گروه جی ۷ برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تشکیل شد؛ این نهاد بین‌المللی ۴۸ توصیه ۴۰ مورد برای مبارزه با پولشویی و هشت مورد برای مبارزه با تانین مالی تروریسم تدوین کرد که کشورهای عضو موظف به تدوین قوانین داخلی برای اجرای این توصیه‌ها هستند.

به عبارتی مانند سایر کنوانسیون‌های بین‌المللی توصیه‌های FATF با تصویب قوانین داخلی در نهاد قانونگذاری کشور به این کنوانسیون می پیوندند و متعهد می‌شوند که با همکاری بین‌المللی به اهداف جهان‌شمول مبارزه با پولشویی ناشی از قاچاق مواد مخدر و تامین مالی تروریسم کمک کنند.

بخش عمده این معیارها در واقع شفاف‌سازی امور مالی و گردش حساب‌های بانکی و تراکنش‌هایی است که احتمال مخدوش کردن جریان مبارزه با تروریسم و پولشویی را دارد.

براساس این گزارش «گروه ویژه اقدام مالی» آخرین فرصت را برای تعیین تکلیف عضویت ایران در این نهاد تا حدود چهارماه دیگر اعلام کرده است که در صورت عدم پیوستن ایران به این نهاد بین‌المللی، کشورمان در لیست سیاه قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار