دستگاه قضا بر حسن اجرای انتخابات نظارت دارد


دستگاه قضا بر حسن اجرای انتخابات نظارت دارد

بیرجند - ایرنا - رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: قوه قضاییه بر حسن اجرای قوانین نظارت دارد که در انتخابات هم نظارت ما به همین گونه است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در نخستین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی استان خراسان جنوبی افزود: از طریق دادستان‌ها و سازمان بازرسی کل کشور بعد نظارتی را اعمال می‌کنیم.

وی گفت: نظارت بر عملکرد مدیران در زمان انتخابات مهم است و باید مراقب باشیم مدیران ما از مجرای عدالت خارج نشوند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: ما نظارت داریم که مدیران حق دخالت در انتخابات را به شکل دفاع کردن، اقدام له یا علیه یک نامزد را ندارند و سازمان بازرسی هم ساز و کار لازم برای این نظارت را دارد.

وی اظهار داشت: استفاده نکردن از امکانات دولتی برای نامزدها نکته مهمی است و در همه دوره‌ها هم بر این امر نظارت شده و الان هم نظارت می‌شود.

وی گفت: با وجود نظارت‌هایی که در دوره‌های قبل بود، شاهده تخلفاتی در این زمینه بودیم و در این دوره باید نظارت خود را شدیدتر کنیم.

حمیدی افزود: انتخابات مجلس شورای اسلامی که یازدهمین دوره آن را در پیش داریم، اجرای آن آغاز شده و مراحل اجرایی انتخابات طبق جدول زمان‌بندی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: انتخابات در کشور ما همیشه مهم بوده و در واقع به لحاظ مردم‌سالاری دینی که در کشور حاکم بوده، مردم حاکم بر سرنوشت خود هستند و همیشه برگزاری انتخابات از ریاست جمهوری تا مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و شوراها از اهمیت خاص برخوردار بوده و هم دوستان نظم و هم دشمنان چشم به انتخابات دارند که امیدواریم همیشه حضور مردم در انتخابات پررنگ باشد.

وی گفت: اگر مشارکت حداکثری در انتخابات شکل گیرد موجب خوشحالی دوستان انقلاب در سراسر جهان و مایوس شدن دشمنان ما می‌شود بنابراین باید زمینه برگزاری انتخابات توسط مسئولان به شکلی باشد که مشارکت حداکثری و حضور مردم پای صندوق رای به بهترین نحو شکل گیرد و برگ زرین دیگری در تاریخ کشور ما رقم بخورد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به اینکه انتخابات اسفندماه، نخستین انتخابات گام دوم انقلاب است، با استفاده از تجارب چهل ساله گذشته و گام اول انقلاب که تجربه‌های ارزشمندی است بتوانیم این انتخابات را به بهترین شکل برگزار کنیم.

او گفت: اهمیت دوم این انتخابات به دلیل فشارهای اقتصادی است که دشمنان ما علیه نظام اسلامی در ماهای اخیر رقم زدند و همه امیدشان این است که این فشارها و وضعیت تحریم‌ها علیه ملت ایران تاثیر پیدا کند و جایی خود را نشان دهد.

وی افزود: یکی از جاهایی که می‌تواند سیلی محکمی به دشمنان ما بزند حضور مردم در این انتخابات در این برهه زمانی حساس است که بار دیگر ملت ایران به دنیا ثابت کند این تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی که دشمن علیه ملت ما راه انداخته به نتیجه نمی‌رسد و ملت ما مثل همیشه پای نظام و انقلاب خود هستند و در مواقع لزوم حضور خود را در صحنه نشان می‌دهند.

حمیدی در ادامه سخنانش گفت: ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی چند دوره انتخابات در قوه قضائیه تشکیل شده و این ستاد در دوره‌های قبل هم بوده و توانسته نقش هماهنگ کننده را به خوبی انجام دهد و موفق هم بوده است.

وی یادآور شد: قوه قضائیه به هیچ وجه قصد دخالت در انتخابات را ندارد زیرا انتخابات متولی دارد و متولیان امر به کار خود آشنا هستند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: رکن اجرای انتخابات طبق قانون با وزارت کشور است و بعد نظارت بر انتخابات طبق قانون با شورای نگهبان است.

حمیدی افزود: ما نه مسئول نظارت به این معنا و نه مجری انتخابات هستیم و رکن بعدی هم تامین امنیت انتخابات است که وظایفی داریم با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی به وظایف خود عمل می‌کنیم.

وی اظهار داشت: متولی امینت انتخابات، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات هستند که وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند و آنچه به قوه قضائیه مربوط است، پیشگیری از وقوع جرم است.

وی تصریح کرد: قوه قضائیه طبق قانون اساسی وظیفه دارد که از وقوع جرم پیشگیری کند اما همه امور به قوه قضائیه مربوط نشده و دیگر سازمان‌ها هم باید در این خصوص با این قوه همکاری کنند.

حمیدی گفت: بعد از اینکه تلاش کردیم جرم انتخاباتی رخ ندهد و اولویت ما هم پیشگیری است تا تخلفی شکل نگیرد اما اگر تخلف رخ داد وظیفه ما بررسی جرائم انتخاباتی به شکل ویژه است.

وی افزود: در رسیدگی به جرائم انتخاباتی باید با دقت، جرات و بازدارندگی به این پرونده‌ها رسیدگی شود تا به موقع درخصوص پرونده‌ها تصمیم بگیریم.

وی اظهار داشت: حکمی باید درخصوص جرائم انتخاباتی صادر شود که بازدارندگی لازم را داشته و مانع از تکرار آن توسط فرد دیگری باشد که شعبه‌های ویژه ای در مرکز استان و شهرستان‌ها ایجاد می‌کنیم که در آنها به شکل ویژه به این پرونده‌ها رسیدگی شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان بیان کرد: دادستان‌های ما عضو هیات‌های اجرایی بوده و در فرمانداری ها مستقر شده و نظارت بر حسن اجرای انتخابات را دارند که به شکل مستقیم در روز انتخابات هم نظارت می‌کنند.

وی گفت: توجیه نامزدها و طرفداران آنها در دستور کار ستاد قرار گیرد و قبل از اینکه جرمی رخ دهد توجیه شوند و جلسه توجیهی با حضور همه اعضای ستاد برگزار شود که وقت نامزدها هم زیاد گرفته نشود تا تاثیر بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه درخصوص تبلیغات پیش از موعد با خلاء قانونی مواجه هستیم افزود: آنچه قانونگذار جرم تلقی کرده از زمان ثبت نام است و قانون می گوید اگر از زمان ثبت نام تا زمان تبلیغات رسمی نامزدی تبلیغ کرد، جرم است اما درخصوص قبل زمان ثبت نام قانون مسکوت است.

حمیدی گفت: رای مردم حق الناس است و اگر در انتخابات جرمی رخ دهد حق الناس زیر سئوال می‌رود به همین دلیل ستاد ویژه‌ای در قوه قضائیه شکل گرفته و در هر دوره انتخابات ۶ ماه فعال می‌شود.

وی افزود: آیین نامه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی توسط ریاست قوه قضائیه در اواخر شهریور ماه ابلاغ شده است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از همه ظرفیت‌های اعضای این ستاد اقدام خوبی را در راستای پیشگیری از جرائم انتخابات و رسیدگی به این گونه جرائم انجام دهیم.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: وظایف قوه قضائیه تنها به پیشگیری ختم نمی‌شود و وظایف دیگری هم داریم که به آنها هم می‌پردازیم زیرا قوه قضائیه یکی از مراجع چهارگانه‌ای است که باید به استعلام‌ها پاسخ دهد و ستادی در دادگستری استان شکل گرفته تا بتوانیم به سرعت و دقت پاسخ استعلام‌های نامزدهایی که از سراسر کشور از ما استعلام می گیرند، را بدهیم و این کار سختی است.

وی بیان کرد: با توجه به تجربیاتی که از گذشته داریم ستادی را شکل دادیم تا همکاران ما به شکل ۲۴ ساعت با تجهیزات لازم اداری بتوانند سوابق را هرچه سریعتر بررسی کرده و پاسخ استعلام‌ها را بدهند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال در سراسر کشور برگزار و طبق جدول زمان بندی ثبت نام داوطلبان نامزدی از ۱۰ آذرماه آغاز می‌شود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این بازیگر دنیای شیرین بعد از 27 سال الان چه شکلی شده؟+ بیوگرافی اشکان اشتیاق