میزان آمادگی برای مقابله با سیلاب چقدر است؟


 میزان آمادگی برای مقابله با سیلاب چقدر است؟

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران از آمادگی مجموعه وزارت نیرو برای مدیریت بارندگی‌ها در نقاط مختلف کشور خبر داد و افزود: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در حوزه بارندگی صورت گرفته است، همه دستگاه‌ها باید آمادگی داشته باشند.

اتاق خبر 24:

سیف‌الله آقابیگی با اشاره به اخطاریه هواشناسی در روز ۲۳ آبان‌، اظهار کرد: بعد از این اخطاریه، وزارت نیرو همه اقداماتی که لازم بود را انجام داد و روز جمعه جلسه مدیریت سیلاب وزارت نیرو با حضور همه اعضا برگزار شد. در این راستا این وزارتخانه اقداماتی که باید در حوزه‌های مختلف از جمله آب، برق و آبفا در بخش شهری و روستایی صورت می‌گرفت را انجام داد.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی که لازم بود در طول دوره انجام دهند، کنترل‌های لازم، آماده باش نیروهای عملیاتی، تجهیز امکانات لازم و... در حوزه پیشگیری بخش آب و برق انجام شد. این اقدامات در تهران و استان‌هایی که وقوع بارندگی در آن‌ها پیش‌بینی شده، انجام شده است. همکاران در استان‌های شمالی و استان‌های واقع در جنوب زاگرس شامل بخشی از خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری آمادگی کامل دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: در برخی از ایستگاه‌های استان مازندارن میزان بارندگی تا اعداد بالای ۱۵۰ تا صبح روز گذشته ثبت شده است. همچنین در برخی از ایستگاه‌های استان گیلان هم بالغ بر ۱۶۰ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است. از سوی دیگر در برخی مناطق کوهپایه‌ای استان گیلان تا ۶۰ سانتی متر بارش برف در کوهستان‌ها گزارش شده است. با افزایش جریان آب رودخانه‌ها هم مواجه هستیم اما تاکنون مشکل خاصی ایجاد نشده است. امیدواریم همه دستگاه‌ها بسیج شوند که تا زمانی که بارندگی است مشکلی ایجاد نشود.

آقابیگی با بیان این‌که پیش‌بینی شده بارش‌های تجمعی در مناطقی از استان گیلان به بیش از ۲۰۰ میلی متر هم برسد، عنوان کرد: بنابراین همه دستگاه‌ها باید آمادگی داشته باشند.

بررسی تاثیر سامانه بارشی بر رودخانه‌ها

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی درباره وقوع بارش در نقاط مختلف کشور به وقوع پیوست و شاهد بارش برف و باران هستیم و از آنجا که بارش‌های یاد شده اثر مستقیمی بر ورودی سیلاب به سدها و رودخانه‌های مناطق شمالی و جنوبی کشور داشته؛ تازه‌ترین اطلاعات رسیده حاکی از آن است که وزارت نیرو تمامی تیم‌های عملیاتی خود را به حالت آماده باش کامل درآورده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این سامانه موجب خواهد شد تا به طور خاص هموطنان گیلانی حداقل تا پنج روز آینده شاهد بارندگی مداوم در این مناطق باشند و تقریبا ۱۵ درصد بارش سالانه خود را که حدود ۱۵۰ میلی‌متر است، در طی چند روز آینده دریافت کنند.

در سایر مناطق نوار شمالی کشور نیز مانند غرب مازندران این حجم به ۱۰۰ میلی‌متر و در شرق استان به حدود ۵۰ میلی‌متر خواهد رسید. در استان‌های جنوبی کشور مانند بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، بخش‌های از فارس و جنوب خوزستان نیز این حجم جمعا به ۵۰ میلی‌متر خواهد رسید.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم اثر مستقیم بارش‌های یاد شده را در ورودی سیلاب به سدهای کشور دانست و افزود: سدهای شهر بیجار گیلان، میجران مازندران، کوثر کهگیلویه و بویراحمد، رئیس‌علی دلواری بوشهر و مارون خوزستان از جمله سدهای هستند که بر اثر وقوع بارش‌های چند روز آینده تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر این‌که رودخانه‌های همانند ماسوله، پسیخان و مرغک استان گیلان نیز سیلابی خواهند شد، ادامه داد: درتلاشیم به گونه‌ای عمل کنیم که بارش‌ها و سیلاب‌های رخ داده در کشور تنها منفعت به همراه داشته باشد و موجب بروز خسارت نشود؛ از این رو آماده باش کامل به تمامی تیم‌های عملیاتی در استان‌های درگیر داده شده است.

وزیر نیرو افزود: همچنین اطلاع‌رسانی مناسب به مجاوران رودخانه‌ها و پیمانکاران فعال در موضوع مهندسی و لایروبی رودخانه به منظور رعایت ضوابط ایمنی نیز صورت گرفته است.

منبع: ایسنا


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس