هفته وحدت نماد برادری است


هفته وحدت نماد برادری است

کرمانشاه- ایرنا- مشاور استاندار کرمانشاه، اسلام را دین صلح و صفا، آزادی و آزادگی، آگاهی و علم و برادری و برابری انسانها دانست و گفت: در دین مبین اسلام و در سیره مبارک نبوی به کرات بر برادری و همراهی انسانها با یکدیگر تاکید شده است.

سیدعلاالدین حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در این میان وحدت امت اسلامی و برادری مسلمانان با هم از اولویت های اسلام بوده و هست، افزود: در عصر پیامبر (ص) همه زیر چتر قرآن و تربیت حضرت محمد (ص) در نهایت برادری و همبستگی اجتماعی به سر می‌بردند و اختلافی بدین شکل وجود نداشت.

وی گفت: البته نه اینکه اختلاف سلیقه و یا نقدی بر عملکردها نبود، بلکه آزادترین دوره بشریت را می‌توان در عصر طلایی نبوت پیامبر اسلام دید به طوریکه مسلمانان تا جایی آزاد و آزادمنش تربیت شده بودند که می توانستند به خود حضرت هم در برخی موارد انتقاد کنند و یا مخالف نظر ایشان نظر بدهند و این برای عصری که دختر را مایه ننگ و آن را زنده به گور می‌کردند یک نقطه عطف تاریخی است.

وی با بیان اینکه رواداری و دگرپذیری در اسلام یک اصل مسلم است و کسی را نمی توان به غیر از آن امر و یا توصیه کرد، توضیح داد: انسانها در برابر خداوند یکسانند مگر در قیاس تقوای آنها که قضاوت آنهم با خدای عادل و مهربان است.

مشاور استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: اسلام دین تمییز و جدایی و یا دین قضاوت‌ها و حکم دادن‌ها در مورد درجه دین‌داری و قیاس ایمانها نیست بلکه اسلام دین تلطیف قلوب و تبیین راه‌های سعادت است.

حیدری افزود: در این دین جایی برای جدایی نیست بلکه همه هر چه که هست همدلی و دگرپذیری در عین اختلاف نظر است.

وی تصریح کرد: اینکه پس چرا ما بعد از ۱۴ قرن از پیمودن این راه حتی با هم اختلاف داریم یک تحلیل مفصل می‌خواهد که باید آن را موشکافانه بررسی کرد و چرایی اختلاف مسلمانان را می توان در چند مورد خلاصه کرد.

وی توضیح داد: فاصله گرفتن مسلمانان از روح واقعی اسلام و پای گذاشتن در وادی تفسیر به رای‌ها، دوری از قرآن، سنت نبوی و اخلاق ائمه دین اسلام، نشستن بر کرسی قضاوت‌های تاریخی و قیاس ایمان مسلمانان و بخصوص قضاوت‌های دور از واقعیت‌های تاریخی و عدم آگاهی و یا عدم اولویت‌بندی از ضرورت‌های جهان اسلام را می توان چرایی اختلاف بین مسلمانان ذکر کرد.

این فعال فرهنگی اجتماعی در ادامه گفت: در عصر کنونی شاید ضروری ترین اولویت مسلمانان نزدیکی، همدلی و انسجام درونی است که باید همه دلسوزان اسلام آن را با صدای بلند فریاد زده و در عمل هم عامل به آن و پایبند به انجامش باشند.
وی با طرح این پرسش که هدف از وحدت چیست و منظور از وحدت چه می‌تواند باشد، گفت: برخلاف تصور برخی‌ها که از وحدت برداشت یکرنگی دارند، بنده معتقدم که هدف از وحدت مسلمانان این نیست که ما اختلاف نظری نداشته باشیم و یا گروهی در گروه دیگر ادغام و یا همرنگ شود و یا تفسیر بنده از وحدت این نیست که گروهی پیش برود و گروهی عقب بنشیند بلکه هدف از وحدت را این می بینم که ما در عین داشتن دیدگاه‌های مختلف همدیگر را تحمل کنیم و تفاوت در دیدگاه‌ها نتواند بر اصل برادری ما چیره شود.
حیدری افزود: یا اینکه گروه‌های مختلف و نحله‌های فکری مختلف در میان امت اسلامی همیشه در کنار خودشان صندلی خالی برای نظرات غیر از خود بگذارند، بنظر می رسد دگرپذیری اصل مهم وحدت است و اگر مسلمانان بتوانند در کنار اعتقادات خود درجه دگرپذیری خود را بالا ببرند به طور قطع فاصله ها کم خواهند شد.
وی با بیان اینکه وحدت یعنی اینکه ما شکاف‌ها را پر و فاصله‌ها را کم کنیم، گفت: وحدت به معنای همدلی است یعنی ما همیشه در کنار اعتقاد خود درصدی برای صحت اعتقاد دیگران هم بگذاریم.
وی اظهار داشت: وحدت باید ۲ طرفه باشد و هر ۲ طرف در نزدیکی دیدگاه‌ها و اتخاذ دیدگاه میانه بکوشند و هر ۲ طرف وحدت، باید به این مقوله معتقد باشند و هیچ کدام از وحدت این برداشت را نداشته باشند که خروجی وحدت، این باید باشد که سنی شیعه شود و یا شیعه سنی شود بلکه در عین کثرت ، وحدت داشته باشیم و از اختلافات کورکورانه و تعصبات بی اساس بپرهیزیم.
او در ادامه گفت: باید هر ۲ طرف دیدگاه‌های مشترک و وحدتی را نزد پیروان خود برجسته کنند و بر اختلافات لایه انعطاف بپوشانند چرا که جهان اسلام امروز به این دیدگاه بیشتر از هر دیدگاهی نیاز دارد.
وی تصریح کرد: اگر به حوادث ۵۰ سال اخیر جهان اسلام نگاه کنیم بدون شک ردپای اختلافات و دیدگاه‌های واگرایانه در حوادث تلخ امت اسلامی نمایان است و فاجعه‌های اخیر در جوامع اسلامی همه بوی کج فهمی از دین و حکم به قضاوت‌های سطحی از دین را می دهند.
حیدری افزود: اگر به حوادث جهان اسلام توجه کنیم بدون شک عامل اصلی بروز این حوادث فاجعه بار را اختلاف و تفرقه می بینیم و دقیقا این جایی است که باید به وحدت اهمیت داد.
او تصریح کرد: خوشبختانه در جهان اسلام شخصیتها و بزرگان فراوانی را داریم که هم معتقد به این ضرورت هستند و هم خود عامل به آن بوده و می باشند،
تفکرات وحدتی رشد و نمو خوبی در جوامع مسلمان داشته و ما در یک قرن اخیر شاهد اقدامات مثبتی در این راستا بوده ایم.
مشاور استاندار کرمانشاه گفت: اقدام سمبلیک و مثبت مرحوم شیخ شلتوت و مرحوم آیت الله بروجردی و سایر بزرگان ۲ طرف را می توان نقطه عطفی در باز تولید همدلی در جهان اسلام دانست اما با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و مشارکت مذاهب مختلف در این پیروزی تاریخی با رهبریت واحد حضرت امام خمینی (ره) نویدبخش به بار نشستن درخت وحدت واقعی در ایران شد.
وی اظهار داشت: اقدام تاریخی و مهم حضرت امام در اعلام ایام ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول بعنوان هفته وحدت را می توان گامی بسیار مهم در رسمیت دادن به مقوله وحدت در نظام جمهوری اسلامی دانست چرا که با این اقدام، دهان تفرقه افکنان دو طرف بسته و مهر اختلاف از آنها ستانده شد امام خمینی(ره) با صدای رسا و دستور اکید بر وحدت شیعه و سنی صحه گذاشتند و این سنگ بنای سایر گام‌های مثبت گردید.
مشاور استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: ما در دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) هم شاهد اقدامات بسیار مثبت و تکمیلی در این راستا بودیم که می توان به عنوان نمونه به فتاوای وحدتی ایشان و اینکه توهین به محترمات و مقدسات اهل سنت حرام است، اشاره کرد.
حیدری افزود: دستورات حکومتی معظم له در مورد رعایت حقوق اهل سنت از جمله گام‌های بسیار ارزشمند در این مقطع است که راه وحدت عملی را باز نموده اند. در واقع مقوله وحدت در نظام جمهوری اسلامی از پشتوانه شرعی، قانونی و الزامی برخوردار است و عدول از وحدت هم جرم است و هم خیانت می‌باشد که این برای پیروان اهل سنت در ایران بسیار اهمیت دارد.
وی گفت: هرچند جا برای کار بیشتر فراوان است و کارگزاران نظام اسلامی و دلسوزان هر ۲ طرف باید بر این پَی بنایِ مستحکمِ همدلی را بنیاد نهیم بلکه بتوانیم ریشه اختلاف و تفرقه را بخشکانیم.
وی افزود: کشتی جامعه اسلامی در میان امواج سهمگین طوفان توطئه دشمنان دستخوش حوادث بیشماری است و دشمنان در کمین همه ما هستند از این رو شیعه و سنی با هم سوار این کشتی هستیم و هیچکدام از ما از تلاطم این طوفان در امان نیستیم.
او گفت: مسلَّم آن است که آنچه می تواند کشتی متلاطم ما را به ساحل آرامش و سرمنزل مقصود برساند و مسلمانان را از گزند دشمنان برهاند همان وحدت و برادری است که هفته وحدت نماد این اتحاد و سَمبلِ این برادری می باشد.

به ابتکار حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول به نام هفته وحدت نامگذاری شده است.

به روایت اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و به روایت اهل تشییع ۱۷ ربیع‌الاول سالروز ولادت نبی مکرم اسلام است که حضرت امام (ره) این فاصله یک هفته‌ای را به نام هفته وحدت نامگذاری کرده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۲۲ درصد از این جمعیت را اهل تسنن تشکیل می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان