173 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان آباده در تیررس قانون


173 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان آباده در تیررس قانون

شیراز - ایرنا- فراوانی چاه‌های آب غیر مجاز در شهرستان آباده و برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آب زیر زمینی آسیب جدی به منابع آب زده است ، اکنون با شناسایی 173 حلقه چاه غیر مجاز فصل جدیدی از عملیات پُر کردن چاه‌های غیر مجاز در این شهرستان رقم خورده است.

برداشت‌های بی رویه آب از چاه‌های مجاز و غیر مجاز در شمال استان فارس طی سال‌های گذشته صدمات جبران ناپذیری به منابع آب در شهرستان‌های آباده ، بوانات و اقلید وارد کرده است ، دراین میان وضعیت شهرستان آباده حاد تر از سایر مناطق است، سد ایزد خواست دراین شهرستان که در سالهایی نه چندان دور ذخیره ای بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب آب داشت اکنون در چنبره خشکسالی و کم آبی قرار دارد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان آباده با تاکید بر اینکه مهمترین اولویت کاری دراین شهرستان پُر کردن چاه های غیرمجاز و برخورد با متخلفین دراین حوزه است گفت: تا پایان دی ماه ۹۸ بر تعداد چاه‌های پر شده افزوده خواهد شد.

محمد محمودی اضافه کرد: ازابتدای امسال تاکنون ۱۷۳ حلقه چاه غیرمجاز دراین شهرستان شناسایی شده و در راستای برخورد با تخلفات و با توجه به مقررات توزیع عادلانه آب و سایر قوانین با پیگیری دادستان شهرستان آباده و همکاری یگان انتظامی شهرستان و عوامل منابع آب تعداد ۵۷ حلقه چاه غیر مجاز با در نظر گرفتن اولویت فنی و اجتماعی پر و مسلوب المنفعه شده است .

وی افزود :با توجه به بررسی‌های به عمل آمده منابع آب زیرزمینی شهرستان آباده در وضعیت بحرانی قرار گرفته و مدیریت منابع آبی در این شهرستان بسیار حیاتی و ضروری است به گونه ای که سطح آب چاه های آب آشامیدنی به طور متوسط از ۵۰ تا ۱۰۰ متر با کاهش سطح آب مواجه شده است ، در صورت عدم برخورد با متخلفین در حوزه آب وضعیت آبی شهرستان به سمت بحران بیشتر پیش خواهد رفت.

رئیس اداره منابع آب شهرستان آباده افزود : با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و با همکاری دستگاه های انتظامی و قضایی پیش بینی می شود چنانچه طبق برنامه ریزی انجام شده پیش برویم به طور متوسط ازبرداشت ۷ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی تا پایان سال جلو گیری خواهد شد.

شهرستان آباده در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شمال شیراز دراستان فار س قرار دارد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق