رئیس کتابخانه ملی: هیچ سندی در آب‌گرفتگی‌های اخیر آسیب ندیده است


تهران (پانا) - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره شایعه از بین رفتن اسناد آرشیو این سازمان در اثر آب گرفتگی ساختمان اعلام کرد که هیچ سند قابل نگهداری آسیب ندیده و آب گرفتگی فقط در طبقه نگهداری اوراق امحایی اتفاق افتاده است.

رئیس کتابخانه ملی: هیچ سندی در آب‌گرفتگی‌های اخیر آسیب ندیده است

تهران (پانا) - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره شایعه از بین رفتن اسناد آرشیو این سازمان در اثر آب گرفتگی ساختمان اعلام کرد که هیچ سند قابل نگهداری آسیب ندیده و آب گرفتگی فقط در طبقه نگهداری اوراق امحایی اتفاق افتاده است.

نشست رسانه‌ای اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شنبه ۲۵ آبان ۹۸ در ساختمان کتابخانه ملی برگزار شد.
در این نشست که به مناسبت هفته ملی کتاب برگزار شد بروجردی به شرح برخی برنامه‌های این سازمان پرداخت و گفت: «در ده فرهنگسرا هم برنامه های کتابخوانی، مبادله کتاب و برنامه های ویژه کودکان برگزار خواهد شد.»
وی افزود: «سعی ما این است که برای نقاط محروم که دسترسی کمتری به کتاب دارند کتاب فراهم کنیم که با کمک برخی سازمانهای مرتبط انجام می‌شود.»
رئیس کتابخانه ملی درباره برنامه معرفی آثار ارزشمند حوزه کتاب گفت: «آقایان رضا امیرخانی و عادل فردوسی پور درباره خوانده‌های خود در این برنامه صحبت خواهند کرد. همچنین برنامه "چهره‌خوانی" داریم که به ما می‌گوید که شخصیت های معروف ما چگونه کتاب می‌خوانند. آقایان مسعود فروتن، محمد صالح علا، مجتبی جباری برای این موضوع اعلام آمادگی کردند. برای برنامه " این فصل را با من بخوان" که به روخوانی و بحث درباره یک کتاب اختصاص دارد آقایان سروش صحت و رامبد جوان اعلام آمادگی کردند.»

سامانه فهرست‌نویسی فعال می‌شود
بروجردی به برگزاری جلسات انجمن کتابداری در ایام هفته کتاب اشاره کرد و افزود: «روز سه شنبه از سامانه پردازش خودکار رونمایی می‌کنیم. در این سامانه فایل یک کتاب به سامانه داده میشود و سامانه آنرا فهرست نویسی میکند. حسن سامانه این است که سرعت عمل ایجاد میکند چون فهرست نگاری کاری وقت گیر است.»
" پنجره واحد" دیگر برنامه اجرایی از طرف کتابخانه ملی است که به گفته بروجردی با کمک خانه کتاب و وزارت ارشاد اجرا میشود. هدف از این برنامه هماهنگی این سه نهاد در ثبت اطلاعات کتاب است.

آنچه آسیب دید فقط اوراق امحایی بود
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره آرشیو سازمان اسناد و خطراتی که اخیرا متوجه آن شده است گفت: ساختمان آرشیو در محلی احداث شده که به "چال هرز" یعنی محل تجمع آبهای هرز معروف است. ساخت مترو باعث شد جهت گیری کانال های آب تغییر کند. زیر شهر تهران منبع وسیعی از آب موجود است . ساختمان آرشیو از ابتدا با این مخاطره مواجه بود و ساختمان آرشیو با این وضع در ۱۶ طبقه ساخته شده بنابراین مخاطره نفوذ آب در طبقات زیرین وجود دارد به همین دلیل و به دلیل حساسیت موضوع اسناد آرشیوی نباید در زیر زمین باشد. در طبقه منهای ۵ این ساختمان که نزدیک به خطر آب است سند مهمی، جز اوراق امحایی، نگهداری نمیشد. ما اسنادی را به طبقه منهای 3 ساختمان کتابخانه ملی منتقل کردیم و این اتفاق با حادثه ۲۸ صفر و نفوذ آب همزمان شد. اما سندی در آن طبقه وجود نداشت به جز اسناد امحایی. عده ای از افراد که انشاالله غرضی نداشتند گفتند که "چه نشسته اید که همه اسناد سازمان اسناد را آب برده است." من اعلام میکنم که هیچ سندی که قابلیت نگهداری داشته باشد آسیب ندیده است و آنچه آسیب دید فقط اوراق امحایی بود.»


وی افزود: «فقط اخیرا رطوبت بعضی طبقات بیش از حد معمول شد که اقدامات لازم برای جلوگیری از این رطوبت اعمال شده است.»

در مهم ترین کتابخانه های دنیا در اروپا و آمریکا دیجیتال سازی منابع در حد ۱۵ تا ۱۸ درصد است
این مقام سازمان اسناد ملی در بخشی از سخنان خود درباره حافظه ملی دیجیتال گفت: «از آنجا که منابع مرتب در حال افزایش است کار به کندی انجام میشود . تا امروز ۱۵ درصد منابع کتابی ما فهرست نویسی و بار گذاری شده است.»
خسروی معاون کتابخانه ملی در توضیح موضوع دیجیتال سازی در دنیا گفت: «این تصور را از ذهن خود بزدایید که همه اسناد کتابخانه های بزرگ باید دیجیتال سازی شود. در مهم ترین کتابخانه های دنیا در اروپا و آمریکا دیجیتال سازی منابع در حد ۱۵ تا ۱۸ درصد است.»
علی زرافشان نیز در همین مورد گفت: «دیجیتال سازی منابع سندی هم در دنیا هم تنها بخش کوچکی از منابع را شامل میشود مثلا اسناد ملی کانادا ۳ درصد دیجیتال سازی شده ودر استرالیا این رقم ۵ درصد است. ما هم رقم حدودا ۱۰ درصد را در دیجیتال سازی منابع اسنادی داریم.»
گرایلی رئیس روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره برنامه تبادل کتاب در ایام هفته کتاب در سطح تهران گفت: «میادین، فرهنگسراها و متروها مبادله کتاب انجام میشود. بخشی از منابع به اینجا برمیگردد و بعد از ترمیم به روستاها و مناطق محروم فرستاده می‌شود.»

وی درباره نظر منفی یکی از خبرنگاران درباره استفاده از چهره های معروف و اصطلاحا سلبریتی ها در برنامه های کتابخانه ملی گفت: «مخاطبان ما دو دسته هستند . یک دسته کسانی که با کتابخانه ملی آشنا هستند و دائما به ما مراجعه میکنند اما تعداد بسیاری از هموطنان ما کتابخانه ملی را نمبیشناسند و ما برای شناساندن آن باید از ابزارهایی مثل هنر استفاده کنیم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا