کاهش 30 درصدی روان‌آب‌های یزد در اثر تغییر اقلیم


کاهش 30 درصدی روان‌آب‌های یزد در اثر تغییر اقلیم

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به این که خشک‌سالی، سیل و به طور کلی تغییر اقلیم در جهان اتفاق افتاده است و اکنون بازتاب منطقه‌ای آن را شاهد هستیم، گفت: تغییر اقلیم منجر به کاهش 30 درصدی روان‌آب‌ها در استان یزد شده است.

«جواد منصوری» در نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان مهریز در این رابطه افزود: تغییر روند خشکسالی و ترسالی‌ها در اثر تغییر اقلیم‌ها طی دهه‌های گذشته علاوه بر کاهش 30 درصدی روان‌آب‌ها، منجر به افزایش 1.5درجه‌ای هوا و کاهش 10 درصدی بارندگی‌ها نسبت به گذشته شده است.

وی اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها باعث افت‌ آبخوان‌ها، نشست زمین و فروچاله شده است که برداشت بی‌رویه از سفرهها این پدیدهها را تشدید خواهد کرد.

منصوری با بیان این که در حال حاضر 374 حلقه چاه و 362 رشته قنات در شهرستان مهریز وجود دارد، تصریح کرد: استان یزد 25 درصد از منابع آبی خود را به وسیله قنوات تامین می‌کند و وجود قنوات نشان می‌دهد که استفاده از این فناوری در دهه‌های گذشته توانسته منجر به حفظ منابع آبی شود.

این مسئول با بیان این که متاسفانه استان یزد از گذشته های خود دور شده و همین امر مصارف مردم این استان را تغییر داده است، خاطرنشان کرد: میزان بارندگی در سطح دنیا هیچ تغییری نکرده و هر چند در یزد میزان بارندگی‌های کمتر از 5 میلی متر افزایش یافته ولی در مقابل از میزان بارندگی‌های موثر کاسته شده است.

«محمدرضا عارف» مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های سال جاری این شرکت ارائه کرد و گفت: به دنبال آزادسازی سراسری بستر و حریم رودخانه ده‌بالا، برنامه آزادسازی رودخانه میانکوه و شهرستان مهریز در دستور کار دفتر رودخانه‌ها و سواحل قرار گرفته به گونه‌ای که مقرر شده که رودخانه‌های بنادک سادات به طول 11 کیلومتر، منشاد 25 کیلومتر و هنزا 10 کیلومتر با تامین اعتبار لازم آزادسازی شود.

«رضا زارعزاده» فرماندار مهریز هم با بیان این که آب مایع حیات است ولی گاهی اوقات در اثر دخالت بشر در طبیعت جوامع را تهدید می‌کند، اظهار کرد: مسئولان و افراد جامعه گاها با مداخلات خود موانعی را در مسیل‌ها و روخانه‌ها ایجاد کرده‌اند که اکنون باید برای جلوگیری از بروز حوادث طبیعی نظیر سیل، این موانع را برطرف کنیم.

وی با اشاره به شناسایی هفت نقطه حادثه خیز در شهرستان مهریز، گفت: باید این نقاط پیش از آن که بارندگی‌ها در شهرستان آغاز و برای مردم خطرآفرین شود، ساماندهی گردد.

فرماندار در پایان نیز اضافه کرد: ضروری است بازدید مشترکی از نقاط حادثه‌خیز صورت گیرد تا شرح وظایف همه دستگاه‌ها برای رسیدگی به این نقاط مشخص شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا