مسجدی که نان نیازمندان را تامین می‌کند/ فرصت‌سازی مسجدی‌ها برای ازدواج و اشتغال جوانان


مسجدی که نان نیازمندان را تامین می‌کند/ فرصت‌سازی مسجدی‌ها برای ازدواج و اشتغال جوانان

مسجدالمهدی(عج) با لبیک به مطالبات رهبری در موضوعاتی همچون «مسجد برقرار» و ایجاد پایگاه اجتماعی، در کنار تامین نان سفره خانواده‌های نیازمند و فرصت‌سازی برای ازدواج و اشتغال جوانان، هم محل عبادت خالق است هم مکانی برای خدمت به خلق.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌ های مساجد: مقام معظم رهبری، مسجد را پایگاه فعالیت های اجتماعی معرفی کرده اند به این معنا که نباید فعالیت این خانه های خدا به اقامه نماز جماعت و انجام اعمال عبادی و معنوی محدود شود.

لذا مساجد بسیاری را در سراسر ایران می توان نام برد که عملکردشان همسو با این خواسته رهبر معظم انقلاب اسلامی است و کارکردهای عبادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی دارند و به مرکز فعالیت های متنوع در شهرها، روستاها و محلات تبدیل شده اند.

یکی از این مساجد که رونقی به فضای معنوی محله نبرد تهران بخشیده، «مسجدالمهدی(عج)» است. این خانه خدا حدود 28 سال سن دارد و گلدسته ها، گنبد و حیاط زیبای آن هر چشمی را خیره می کند.

یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری باز بودن درِ مساجد در طول روز یا همان داشتن رویکرد «مسجد برقرار» است که به همت امام جماعت، هیئت امناء و خادم مسجد المهدی (عج) در این خانه خدا ساعت ها قبل و بعد از نماز به روی مردم باز است.

اهالی منطقه نبرد هنگام ساخت این مسجد حواسشان بود که برای احیاء و تقویت کارکردهای مسجدالمهدی(عج) باید فکری مدبرانه به منظور تامین هزینه های اداره و اجرای برنامه ها در آن کنند و همین موجب ساخت چندین مغازه در اطراف این خانه شد که همگی از رقبات آن هستند. لذا یک داروخانه، چندین مغازه و کارگاه تولیدی که ده ها نفر از کنار آن روزی خود و خانواده شان را تامین می کنند، در کنار این مسجد فعال هستند.

جالب است بدانید که زمین مسجدالمهدی (عج) حدود دو هزار متر است که 540 متر آن به شبستان و سایر بخش های این خانه خدا اختصاص یافته است و البته از وجب به وجب این دو هزار متر استفاده بهینه می شود.

یکی از اقدامات بزرگ مسجد المهدی (عج) که البته شبیه آن را در بسیاری از مساجد کشورمان شاهد هستیم تامین ارزاق مورد نیاز برخی از خانواده های نیازمند است؛ چنان که این مسجد با همراهی یکی دو تا از نانوایی ها، نان بیش از 100 خانواده آبرومند را در طول سال تامین می کند.

از دیگر اقدامات جالب مسجد المهدی (عج) تهیه فهرستی از اسامی و شرایط دختران و پسران متدینی است که در آستانه ازدواج قرار دارند تا در صورت پیدا شدن زوج مناسبی برای ازدواج، به آنان معرفی شوند.

با توجه به اینکه این دخترها و پسرها برای ازدواج کردن، به کار و راهی برای کسب درآمد حلال نیاز دارند؛ مسجد المهدی (عج) برای این موضوع نیز تدبیری دارد: برگزاری کلاس های مهارت آموزی. در واقع اهالی این خانه خدا باور دارند که صرف دانش نمی تواند مفید باشد بلکه علم باید به مهارت تبدیل شود و مهارت نیز کارآفرین و مشکل گشا باشد.

از این رو، انواع کلاس های مهارت آموزی برای افراد به ویژه بانوان در این مسجد برگزار می شود. محدودیت سنی نیز برای شرکت در کلاس های مهارت آموزی وجود ندارد از کودک و نوجوان گرفته تا میانسال و کهنسال، همه می توانند شرکت کنند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، مدتی قبل از اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» در میان آورد که موجب ایجاد پویشی خوب در مساجد برای حل و فصل مشکلات خانواده ها شد؛ اما مساجدی هم بودند که پیش از این سخن، برای کاهش دعاوی و پرونده های قضایی پیشقدم شده بوند؛ مسجدی المهدی (عج) یکی از آنها است که چند سالی است با دانش و تجربه چندین وکیل و حقوقدان خبره، مشکلات قضایی مردم را حل می کند.

این سخن که روحانیون نباید امامت جماعت را کار جنبی خود تلقی کنند بلکه بدانند با همت و خلاقیت می توانند منشا کارهای بزرگ و ماندگار شوند به خوبی در ذهن و باور حجت الاسلام سید علی اکبر میرخلیلی، امام جماعت مسجد المهدی (عج) نقش بسته و تبدیل به رفتار شده است. بی گمان وجود این سید میانسال زمینه انجام این اتفاقات مهم را در مسجدالمهدی(عج) فراهم کرده است.

بنابر این گزارش، اینکه می گویند مسجد هم محل عبادت خالق است و هم مرکز خدمت به مخلوق، در بهترین شکل در مسجدالمهدی (عج) تجلی یافته است، متولیان این مسجد در عمل ثابت کرده اند می توان با برنامه ریزی، کار جمعی و مهربانی، دل ها را به هم نزدیک کرد و منشا کارهای بزرگ در خدمت به مردم شد.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!