محیط زیست فارس: ورود آلاینده‌های سمی از پتروشیمی شیراز به رودخانه کُر


طی روزهای گذشته حرف و حدیث‌های فراوانی در باره ورود فاضلاب آلاینده سمی از پتروشیمی...

محیط زیست فارس: ورود آلاینده‌های سمی از پتروشیمی شیراز به رودخانه کُر
طی روزهای گذشته حرف و حدیث‌های فراوانی در باره ورود فاضلاب آلاینده سمی از پتروشیمی شیراز به رودخانه کُر در فضای مجازی مطرح گردید ، تلف شدن برخی احشام بر اثر خوردن آب‌های آلوده نیز به این موارد افزود، اکنون روابط عمومی حفاظت محیط زیست فارس با تایید وجود آلایندگی سمی در فاضلاب ورودی از پتروشمی شیراز به رودخانه کُر ، موضوع را قابل پیگیری دانسته است.

به گزارش ایرنا، روابط‌عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست فارس، با انتشار مطلبی با عنوان اینکه محیط زیست پیگیر وضعیت آلایندگی پتروشیمی شیراز است یاد آور شد : مجتمع پتروشیمی طی سالیان گذشته برای مدیریت فاضلاب‌های تولیدی نسبت به احداث ۱۰ لاگون تبخیری در حدفاصل مجتمع و رودخانه کر اقدام کرده و اعم فاضلاب خود را به آنها هدایت می‌کند.

در این گزارش آمده است : اما با توجه به جنس بدنه تعدادی از حوضچه‌ها که رسی - شنی هستند، نشتی به رودخانه امری امکان‌پذیر است. طی بررسی‌های کارشناسی به عمل آمده، از آنجا که در اثر خشکسالی های گذشته و عدم آزادسازی آب بر روی رودخانه از سد درودزن، قبل از مجتمع پتروشیمی در رودخانه آبی دیده نشده اما بعد از لاگون‌ها آب جریان داشته است، منبع اصلی ورود فاضلاب، شرکت پتروشیمی تشخیص داده شد.

این گزارش می افزاید : طبق سنجش‌های به عمل آمده بر روی نمونه آب، شاخص‌های مرتبط با آلاینده های متداول و سمی مورد سنجش قرار گرفتند. شاخص آلاینده های متداول وضعیت خیلی بد و شاخص آلایندهای سمی نیز وضعیت بد را نشان دادند.

در حال حاضر دو پرونده جداگانه به دلیل آلودگی هوا و آلودگی آب ناشی از فعالیت مجتمع پتروشیمی در دادگاه مفتوح است.

اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ضمن پایش دوره‌ای این صنعت به محض دریافت گزارش وقوع آلودگی موضوع را پیگیری، در چند مرحله نمونه برداری و آنالیزهای مربوطه را نیز انجام و حسب وظیفه قانونی موضوع وقوع آلودگی در رودخانه کر را به مرجع قضایی اعلام کرده است.

شرکت پتروشیمی شیراز در فاصله ۴۵کیلومتری شمال شیراز و در شهرستان مرودشت و همجوار با رودخانه کُر واقع شده ، این واحد پتروشیمی از سال ۱۳۴۲ در این منطقه فعالیت می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403