آویهنگ قدمگاه عاشقان قلم


آویهنگ قدمگاه عاشقان قلم

سنندج - ایرنا - روستای آویهنگ از توابع سنندج میزبان جشنواره سراسری قلم روستا و صاحبان اندیشه و نویسندگانی بود که سال‌ها است در حوزه روستا قلم می‌زنند.

فراخوان برگزاری جشنواره سراسری قلم روستا در روستای آویهنگ از توابع شهرستان سنندج ۲۹ آبان سال گذشته اعلام شد و علاقمندان تا ۲۹ بهمن فرصت ارسال آثار خود را داشتند که تا پایان مهلت تعیین شده بیش از ۳۵ اثر از اقصی نقاط کشور به این جشنواره ارسال شد.

این جشنواره قرار بود ۹ فروردین با اجرای ویژه برنامه‌های شاد و فرهنگی و با حضور خالقان آثارمکتوب و نویسندگان توانای حوزه روستا در سراسر کشور برگزار شود که به دلیل همدردی با مردم مناطق سیل زده به تعویق افتاد.

علاوه براین بار دیگر هم زمان برگزاری جشنواره از ۲۴ آبان به ۲۵ آبان تغییر یافت و عاقبت بعد از گذشت هشت ماه این رویداد فرهنگی با حضور پرشور مردم روستاهای بخش کلاترزان سنندج عصر روز شنبه در سالن مجتمع ورزشی روستای آویهنگ برگزار شد.

روستای آویهنگ از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج است که در فاصله ۵۹ کیلومتری شهر سنندج واقع شده و براساس سرشماری سال ۹۵ دارای یک هزار و ۳۷۲ نفر است که به گفته افسانه رضایی دهیار این روستا بیش از ۲ هزار نفر در این جشنواره حضور پیدا کردند.

علاوه بر مردم روستاهای همجوار آویهنگ، تعداد زیادی از اهالی این روستا که در شهر سنندج ساکن هستند هم برای حضور در این جشنواره آمده بودند.

مسئولان استانی و شهرستانی هم به این جشنواره دعوت شده بودند ولی به غیر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هیچ کدام نتوانستند در این برنامه حضور یابند.

ماموستا ملا محمود مدرسی امام جمعه نگل از علمای بزرگ اهل سنت در کردستان مهمان ویژه این جشنواره بود که با حضور خود حال و هوای معنوی را به محفل نویسندگان و علاقمندان به نوشتن بخشید.

نمایشگاه تولیدات و صنایع دستی روستاییان

آویهنگ قدمگاه عاشقان قلم

غرفه‌هایی از تولیدات کشاورزی هم چون میوه‌های خشک، گیاهان دارویی، عسل و صنایع دستی روستاییان آویهنگ در محوطه محل برگزاری این جشنواره ایجاد شده بود و مهمانان قبل از ورود به سالن ابتدا از این محصولات دیدن و تعدادی هم اقدام به خرید می‌کردند.

وارد سالن مجتمع ورزشی روستا که شدیم تمام صندلی‌ها و سکوهای اطراف سالن مملو از جمعیت بود و اهالی روستا زودتر از زمان اعلام برگزاری برنامه در محل حاضر شده بودند، انتظامات، خبرنگاران و نویسندگان و دیگر مهمانانی که از شهر آمده بودند را به جایگاه تعیین شده برای آنها راهنمایی کردند.

۲۰ نفر از افراد میانسال روستا به عنوان انتظامات و ۲۰ نفر از جوانان هم برای پذیرایی از مهمان‌ها انتخاب شده بودند و بر سینه هر یک از این افراد کارت ویژه مسئولیت داده شده به آنها زده شده بود.

پذیرایی با کولیره و دوغ

آویهنگ قدمگاه عاشقان قلم

در این برنامه خبری از کیک و آبمیوده برای پذیرایی از حاضرین نبود و با بسته‌های توت و گردو، کولیره مه‌ژگه (نان محلی) و دوغ که به همت ۱۵ نفر از زنان روستای آویهنگ تهیه شده بودند، از مهمانان پذیرایی می‌شد.

هوای سرد پاییزی این روستای کوهستانی با مهمان‌نوازی و شور و شعف روستاییان گرم شده بود و کسی احساس سرما نمی‌کرد و همه مشتاقانه تماشاگر برنامه‌های تدارک دیده شده بودند.

برنامه‌های این مراسم متشکل از اجرای موسیقی، قرائت شعر، سخنرانی، رونمایی از کتاب و تجلیل از مفاخر بخش کلاترزان و برگزیدگان جشنواره سراسری قلم بود.

هوره و سیاچمانه از موسیقی‌های پرطرفدار کردها به ویژه در منطقه ژاورود است که توسط چند تن از خوانندگان این منطقه در اختتامیه این جشنواره اجرا شد و علاوه براین سعدالله نصیری هم از هنرمندان خوش صدای کردستانی نیز در این مراسم به اجرای برنامه پرداخت.

هنگام اجرای موسیقی در این مراسم همچون دیگر برنامه‌هایی که در مناطق شهری برگزار می‌شود و در آن بیشتر حاضران با گوشی‌های همراه خود فیلمبرداری می‌کنند، پیر و جوان ویدئوهایی را ثبت کردند تا بعدها هم گوش جان بسپارند به صدای دلنشین هنرمندان دیارشان.

برگزاری جشنواره سراسری قلم روستا به همت اهالی کلاترزان

آویهنگ قدمگاه عاشقان قلم

بخشدار کلاترزان در ارتباط با عدم حضور مسئولان دعوت شده به این جشنواره اظهار داشت: فرماندار سنندج به دلیل کار اداری امروز فرصت پیدا نکرد در این مراسم حضور پیدا کند.

حامد راست‌خدیو یکی از مهمترین دغدغه‌های خود را کار فرهنگی در این بخش اعلام کرد و افزود: نخستین برنامه فرهنگی بخش کلاترزان امسال در روستای هویه و سرهویه با عنوان جشنواره گردو برگزار شد.

وی اضافه کرد: جشنواره سراسری قلم روستا دومین برنامه فرهنگی بخش کلاترزان در سال جاری است که با حضور صاحبان قلم و نویسندگان حوزه روستا برگزار شده است.

بخشدار کلاترزان گفت: مجری، دبیر اجرایی و دست‌اندرکاران برگزاری اختتامیه جشنواره سراسری قلم روستا از اهالی روستاهای بخش کلاترزان هستند.

ارسال بیش از ۳۵ اثر به نخستین جشنواره سراسری قلم روستا

آویهنگ قدمگاه عاشقان قلم

دبیر اجرایی نخستین جشنواره سراسری قلم روستا اظهار داشت: بیش از ۳۵ اثر از اقصی نقاط ایران به این جشنواره ارسال شد که بعد از بررسی وداوری انجام شده از این تعداد هشت اثر برگزیده شد.

صباح حسنی اضافه کرد: علاوه بر تجلیل از برگزیدگان، چهار تن از مفاخر منطقه کلاترزان هم در این مراسم مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی خواستار ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره سراسری قلم روستا در کردستان شد و گفت: امیدواریم تدابیری اندیشیده شود که دوره‌های آینده این جشنواره همواره در روستای آویهنگ برگزار شود.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره سراسری قلم روستا یادآور شد: این روستا دارای ظرفیت‌های عظیمی برای اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری است که انتظار می‌رود از آن استفاده شود.

امام جمعه و جماعت روستای آویهنگ هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود و در سخنانش به بزرگان و علمایی هم چون ماموستا ملاحیدر فهیم و قاضی جلال که زادگاهشان این روستا بوده اشاره کرد.

رونمایی از کتاب و تجلیل از برگزیدگان

آویهنگ قدمگاه عاشقان قلم

فروزان آذرنیا، سمیه صفری، علیرضا گوران، کیومرث بلده، سارینا عبداللهی، ایرج مرادی و محمد ولی کاکایی و محمد شریف علیرمایی در اختتامیه این جشنواره با دریافت لوح سپاس و تندیس و هدیه نقدی مورد تجلیل قرار گرفتند.

از دیگر برنامه‌های این جشنواره رونمایی از کتاب کلاترزان در یک نگاه بود که به همت حامد راست‌خدیو بخشدار کلاترزان تهیه و تدوین شده است.

وجود یک اثر ملی در روستای آویهنگ

دبیر دبیرستان تازآباد و عیسی آباد هم در این جشنواره اظهار داشت: براساس سرشماری سال ۷۵ روستای آویهنگ ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت داشت و در سال ۹۵ این تعداد به یک هزار و ۳۷۲ نفر کاهش پیدا کرد.

اقبال نقیبی با اشاره به اینکه مردم این روستا به خارج از استان مهاجرت کردند، افزود: طی ۱۰ سال اخیر بیش از ۵۰۰ خانوار آویهنگی در شهردماوند استان تهران ساکن شدند.

وی اضافه کرد: یکی از جاذبه‌های این روستا مسجد تاریخی آن است که زمان احداث آن به دوره قاجار برمی‌گردد در سال ۸۳ به عنوان اثر ملی به ثبت رسید.

نظم روستاییان الگویی برای برنامه‌های شهری

آویهنگ قدمگاه عاشقان قلم

کاش بسیاری از برگزارکنندکان برنامه‌ها ومراسم‌های مختلف شهری هم در این جشنواره حضور داشتند تا از نظم و ترتیب موجود دراین رویداد فرهنگی که به همت اهالی روستاهای بخش کلاترزان به ویژه آویهنگ ایجاد شده بود الگو بگیرند.

البته ناهماهنگی‌ها و ضعف‌هایی هم در برگزاری این جشنواره بود که به بخش مردمی برنمی‌گشت و بیشتر مربوط به بخش دستگاه های اجرایی بود و شاید اگر کل برنامه را به خود اهالی روستا واگذار می‌کردند اینگونه نمی‌شد.

جشنواره قلم روستا بود ولی هیچ کدام از آیتم‌های این برنامه حتی سخنان سخنرانان به موضوع و محور این جشنواره اختصاص نداشت و این از ضعف‌های بزرگ این رویداد فرهنگی بود.

مشاوره مطلوبی به برگزارکنندگان این جشنواره در خصوص آیتم‌های این مراسم داده نشده بود و این افراد تمام سعی و تلاش خود را در ایجاد نظم و ترتیب سالن و پذیرایی شایسته از مهمانان بکار گرفته بودند.

آویهنگ قدمگاه عاشقان قلم
سالن محل برگزاری این جشنواره در پایان مراسم هم مانند قبل از آغاز آن تمیز و مرتب بود چراکه گروه‌های چند نفره متشکل از جوانان روستا بعد از هر مرتبه پذیرایی بدون اینکه مزاحمت وبی نظمی ایجاد کنند همه ظروف را جمع‌آوری می‌کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...