قصه پر غصه تلفات رانندگی در کرمان


قصه پر غصه تلفات رانندگی در کرمان

کرمان - ایرنا - قصه پر غصه آمار بالای تلفات تصادفات رانندگی در استان کرمان علاوه بر خسارت جانی، به خسارات اجتماعی، اقتصادی و در نهایت فرهنگی نیز منجر شده و می طلبد مسئولان امر در راستای حیات خلوت رانندگان در محورهای مواصلاتی این استان و همچنین رفع نقاط حادثه خیز عزمی جدی پیش بگیرند.

تراژدی تلخ مرگ با تصادفات که با دلایلی چون بی احتیاطی، استاندارد نبودن جاده ها و خودروها، مشکلات فنی و غیره رخ می نماید، یکی از معضلاتی است که در راههای شهری و برون شهری استان کرمان به قصه ای حقیقی و البته تلخ تبدیل شده است.

قصه ای که در آن تعداد زیادی از افرادی که به قصد انجام اموری در زندگی از خانه بیرون می زنند و دیگر هیچگاه باز نمی گردند، و این رفتن بی بازگشت مشکلات و معضلاتی را برای خانواده ها و جامعه در بخش های روحی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به همراه دارد که خود آبستن هزاران چالش و آسیب دیگر است.

افزون بر ۱۰ هزار پرونده تصادفات رانندگی در دادگستری کرمان وجود دارد

قصه پر غصه تلفات رانندگی در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی هفت ماهه نخست امسال، آمار ورودی پرونده‌های وارده به دادگستری استان کرمان با موضوع ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادفات رانندگی ۱۰ هزار و ۱۱۱ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۹ درصد کاهش یافته است.

"یدالله موحد" افزود: حوادث راهنمایی و رانندگی و تلفات جاده‌ای قصه پرغصه‌ای است، به‌طوری که سالانه حدود ۱۷ هزار نفر در محورهای مواصلاتی کشور جان خود را از دست می‌دهند و صدها هزار نفر نیز زخمی و همچنین میلیاردها خسارت مالی به کشور وارد می‌شود.
وی ادامه داد: طی سال گذشته در محورهای مواصلاتی درون شهری و برون شهری استان کرمان یک هزار و ۱۲۰ نفر به علت تصادف جان باخته‌اند و در پنج ماهه نخست امسال ۴۹۲ در این استان به همین دلیل کشته شده‌اند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان بر لزوم اصلاح قوانین رانندگی کشور تاکید کرد و افزود: با همکاری آحاد مختلف جامعه می‌توانیم آمار تصادفات را کاهش دهیم.
وی گفت: ۱۶۷ نقطه حادثه خیز در سطح استان کرمان وجود دارد که برای اصلاح نقاط حادثه خیز برون شهری استان به ۸۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده ضمن آنکه اقدامات لازم برای رفع آنها آغاز شده است.
موحد دوربین‌های پایش تصویری را در کنترل سرعت موثر دانست و بیان کرد: اگر فرهنگ رانندگی نهادینه نشود اقدامات ما موثر نخواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: برای جلوگیری رفت و آمدهای غیرضروری یک ساختمان در نظر گرفتیم به طوری که پلیس، نماینده بیمه و پزشکی قانونی در کنار قاضی قرار بگیرند که در ساختمان جدید مجتمع قضایی رسیدگی به تصادفات و سوانح رانندگی در کرمان این اقدام انجام شده و از صفر تا ۱۰۰ کار مربوط به مسایل قضایی در این ساختمان مستقر شده‌اند.
وی تخصصی شدن کارها و دسترسی آسان مردم را از اهداف احداث مجتمع‌های قضایی تخصصی برشمرد و عنوان کرد: مجتمع قضایی رسیدگی به جرایم اقتصادی سال آینده افتتاح خواهد شد و پرونده‌های اقتصادی نیز در این ساختمان رسیدگی می‌شود.

۱۶۷ نقطه حادثه خیز در استان کرمان شناسایی شد

قصه پر غصه تلفات رانندگی در کرمان

به گفته رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکنون ۱۶۷ نقطه حادثه خیز پرتصادف در محورهای برون شهری این استان شناسایی شده که باید با اصلاح مهندسی و نصب دوربین کنترل سرعت در راستای کاهش حوادث در نقاط یاد شده اقدام شود.

وی تصریح کرد: کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور، ۱۱ درصد از خاک کشور را به خود اختصاص داده و با ۱۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر محور بین شهری و آسفالته روستایی اقتضائات خاصی را برای پیشگیری از حوادث جاده ای مطرح می‌کند.

موحد با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده ۸۸ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط حادثه خیز استان کرمان نیاز است، ادامه داد: ۱۴۹ دوربین ثبت تخلف و ۲۳ دوربین پایش تصویری در محورهای برون شهری استان کرمان وجود دارد که براساس اعلام کارشناسان مربوطه برای ثبت تخلف بازدارندگی لازم را ندارد و در این رابطه استان کرمان باید به متوسط کشوری برسد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از خدمات صندوق تامین خسارت های بدنی در این استان تقدیر کرد و گفت: پیشنهاد می شود که این صندوق در حوزه پیشگیری از بروز حوادث جاده ای نیز ورود کند.

موحد با اشاره به اینکه وضعیت جاده های استان کرمان موجب ایجاد مسئولیت بیشتر برای صندوق تامین خسارت های بدنی می شود، ادامه داد: نظارت جاده ای استان کرمان به لحاظ وسعت جاده ها کم است و می طلبد که صندوق تامین خسارت های بدنی کشور در حوزه پیشگیری از بروز حوادث جاده ای نیز وارد شود.

وی اظهارداشت: با تشکیل صندوق تامین خسارت های بدنی در استان کرمان بسیاری از مشکلات مردم حل شده و امروز شاهد رضایتمندی و دعای خیر مردم هستیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در پیشگیری از تصادفات نیاز به بودجه های خاص وجود دارد، تاکید کرد: لازم است که فرایند پرداخت خسارت ها از سوی صندوق تامین خسارت های بدنی در کرمان به شکلی باشد که از ورود افراد به زندان جلوگیری شود و البته تاکنون نیز در این راستا به خوبی اقدام شده است.

موحد خاطرنشان کرد: استان کرمان در راستای اصلاح نقاط حادثه خیز، پیشگیری از حوادث رانندگی، توسعه دوربین های کنترل سرعت و سایر اقدامات مربوطه متوقف نشده و همواره برای اصلاح نقاط حادثه خیز اقدام شده است اما با توجه به کمبود اعتبارات، روند کار با سرعت لازم ادامه نمی یابد.

وی ادامه داد: انتظار این است با همکاری مجموعه های مربوطه از جمله صندوق تامین خسارت های بدنی، روند پیشگیری از بروز حوادث جاده ای با سرعت بالاتری انجام شود.

فرهنگ ترافیک در کرمان ارتقا یابد

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: یکی از مشکلات این استان وضعیت انضباطی و فرهنگ موتورسواران است که باید با نهادینه کردن فرهنگ ترافیک و جلب مشارکت های مردمی، زمینه ارتقای این فرهنگ بهبود پیدا کند.

قصه پر غصه تلفات رانندگی در کرمان

سردار عبدالرضا ناظری افزود: سهل انگاری و قانون گریزی موتورسواران با جان باختن فردی از عضو خانواده می تواند تمام تلاش های یک خانواده، فامیل و حتی کشور را از بین ببرد.

وی ادامه داد: گاهی حرکات غیرمنطقی، نمایشی و غیرعقلانی راکبین موتورسوار تاثیر منفی در نظم و انضباط ترافیکی و اجتماعی و فرهنگ ترافیک ایجاد می کند.

فرمانده انتظامی استان کرمان تصریح کرد: برخی موتورسواران بویژه جوانان بدون توجه به عواقب بی مبالاتی و بی احتیاطی های خود، با این وسیله نقلیه نه چندان مطمئن و ایمن، دست به حرکات نمایشی بسیار حادثه آفرین می‌زنند و با این کار جان خود و دیگران را با خطر مرگ، نقص عضو و آسیب و صدمه بدنی مواجه می سازند.

سردار ناظری بیان کرد: باید فرهنگ صحیح استفاده از موتورسیکلت در جامعه به ویژه بین جوانان نهادینه شود زیرا وجود فقر فرهنگی در کم توجهی موتورسیکلت سواران به قوانین و مقررات راهنمایی رانندگی و انجام حرکات حادثه آفرین می تواند سرمایه های زیادی را از بین ببرد.

فرمانده انتظامی استان کرمان توسعه سیستم های پایش تصویری را مورد تقدیر قرار داد و گفت: این اقدام در کاهش تصادفات نقش بسزایی دارد.

رئیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان نیز ضمن تشریح آمار و حوادث ناشی از بی احتیاطی موتورسواران گفت: از خانواده ها انتظار می‌رود در کنار هشدارها و توصیه‌ها بر رفتار فرزندان خود نیز نظارت بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند فرزندانشان با سوار شدن بر موتورسیکلت، جان خود و دیگران را به خطر بیندازند.

سرهنگ یوسف نجفی افزود: برخی راکبان و ترک نشینان موتورسیکلت‌ها، استفاده از کلاه ایمنی و خطرات ناشی از انجام حرکات نمایشی را جدی نمی‌گیرند در حالی که هنگام وقوع حوادث بیشترین آسیب را می بینند.

وی گفت: تعداد جان باختگان تصادف درون شهری استان از سال ۹۰ تا ۹۸ تعداد هزار و ۸۹۷ نفر است که از این تعداد ۶۷۴ نفر معادل ۳۵.۵ درصد جان باختگان، موتورسواران هستند.

وی افزود: تعداد عابران پیاده‌ای که در اثر برخورد با موتورسواران جان باخته‌اند ۶۳ نفر همچنین طی این چند سال تعداد دانش‌آموزان راکب جان باخته ۹۹ نفر بوده است.

رئیس پلیس راهور استان کرمان اظهار داشت: در سال گذشته تعداد موتور سیکلت سوارانی که با خودروی دیگر برخورد کرده و جان باخته‌اند ۵۸ نفر بوده‌اند و کسانی که بر اثر برخورد دو موتور سیکلت جان باخته‌اند ۵۹ نفر بودند همچنین موتورسوارانی که با موانع برخورد کردند ۹۸ نفر هستند.

سرهنگ نجفی یادآور شد: بر طبق آمار ۹۷ مجموع تصادفات درون و برون شهری هزارو ۱۳۰ نفر جان باختند که ۲۵۲ نفر راکبین موتورسیکلت بوده‌اند و قریب ۷۰ درصد در اثر ضربه سر بوده که نشانده این است راکب فاقد کلاه ایمنی بوده است.

وی افزود: کرمان، سیرجان و بم سه شهرستانی هستند که بیشترین آمار تصادفات را داشتند همچنین ۵۸ درصد از جان باختگان افراد بین سنین ۲۱ تا ۵۰ سال سن را تشکیل می دهند.

نجفی به بیشترین زمان‌هایی که تصادفات اتفاق می‌افتد اشاره کرد و گفت: بین ساعت چهار بعد از ظهر تا هشت شب بیشترین ساعاتی هستند که تصادفات رخ داده‌اند که تاریکی هوا و ترافیک عامل آن است که ۲۷ درصد جان خود را از دست دادند و ۶۵ درصد از این آمار در جاهای پر تردد جان خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: مجروحین در کل استان در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۶ هزار نفر بوده‌اند که ۱۷.۵ درصد موتورسواران تشکیل داده‌اند.

۹۵ نفر در تصادفات درون‌شهری کرمان جان باختند

به گفته رئیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان تصادفات درون‌شهری این استان در پنج ماه نخست سال جاری ۹۵ قربانی گرفته که ۳۸ مورد از این تعداد در شهر کرمان اتفاق افتاده است.

قصه پر غصه تلفات رانندگی در کرمان

سرهنگ یوسف نجفی افزود: بر اثر تصادفات درون شهری استان کرمان در مدت مشابه سال قبل ۱۰۲ کشته بوده که حدود هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال جاری کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه تصادفات منجر به فوت در شهرها بسیار تلخ و ناگوار است تصریح کرد: به طور متوسط ماهانه ۲۰ نفر جان خود را در تصادفات شهری از دست می دهند و سال گذشته ۱۲ هزار نفر در تصادفات شهری مجروح شدند.

رئیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان ادامه داد: در پنج ماهه امسال پنج هزار و ۹۷ نفر در تصادفات درون شهری مجروح شدند که این تعداد در سال قبل پنج هزار و ۲۱۲ نفر بودند که ۲ درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه شهر کرمان در برخی مواقع ۵۰ درصد حوادث تصادفات شهری را در استان به خود اختصاص می دهد گفت: در پنج ماهه امسال ۲ هزار و ۵۳۴ نفر مصدومی داشتیم که نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل ۳۳۶ نفر حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است.
سرهنگ نجفی به شهرستان های دارای بیشترین سهم تصادفات درون شهری را اشاره کرد و گفت: شهر کرمان ۴۰ درصد تصادفات فوتی و ۴۹ درصد تصادفات جرحی را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: شهرستان رفسنجان ۹ درصد فوتی و ۹ و نیم درصد جرحی، سیرجان هشت درصد فوتی و ۶ درصد جرحی، بم هفت درصد فوتی و هشت درصد جرحی و قلعه گنج ۹ درصد جانباختگان را در حوادث درون شهری به خود اختصاص داده است.
سرهنگ نجفی گفت: بافت، رابر، عنبرآباد، رودبار، نرماشیر، انار، ریگان و فهرج هشت شهرستانی هستند که آمار فوتی در تصادفات درون شهری طی پنج ماهه گذشته نداشته اند و عمده افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می دهند عابرین پیاده یا راکبان و سرنشینان موتورسیکلت ها هستند.
وی افزود: ۴۵ درصد فوتی های تصادفات درون شهری در پنج ماهه امسال را عابرین پیاده، ۳۵ درصد را موتورسواران و ۲۰ درصد را رانندگان و سرنشینان سایر وسایل نقلیه تشکیل می دهند.
سرهنگ نجفی افزود: دلیل عمده تصادف عابرین پیاده این است که خطر تصادف شهری را باور ندارند و راننده ها نیز توجه کافی به حقوق عابران نمی‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین عابران پیاده در نقاطی تصادف می‌کنند که مانع دید وجود دارد و یا در ساعات تاریک با لباس تیره در معابر حضور پیدا می‌کنند.

رئیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان تاکید کرد: تاریک بودن برخی معابر اصلی و فرعی احتمال تصادفات عابرین پیاده را افزایش می دهد لذا لازم است مسئولان در زمینه تامین روشنایی معابر تلاش کنند.

کرمان، پایلوت پیشگیری از حوادث رانندگی شود

قصه پر غصه تلفات رانندگی در کرمان

به گفته نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، استان کرمان ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به پایلوت استانی در پیشگیری از حوادث جاده ای را دارد.

محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر این مطلب که پیشگیری از طریق آموزش می تواند اولویت اول در حوزه کاهش تصادفات باشد، عنوان کرد: پیشنهاد می شود کارگروهی در استان کرمان تشکیل شود تا در حوزه پیشگیری از حوادث رانندگی در فاز اول با همکاری صندوق تامین خسارت های بدنی و در فاز بعدی با همکاری سایر بیمه ها اقدام کند.

وی ضمن اشاره به این مطلب که نخستین دفتر استانی صندوق تامین خسارت های بدنی در استان کرمان راه اندازی شده ، گفت: در حال حاضر دفاتر استانی این صندوق در ۲۸ استان کشور راه اندازی شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سالانه به طور متوسط ۸۰ میلیارد تومان از سوی صندوق تامین خسارت های بدنی در استان کرمان پرداخت شده و این آمار نشان می دهد که سهم این استان در این زمینه در کشور بالا است.

پورابراهیمی اظهار داشت: صندوق تامین خسارت های بدنی جزو مجموعه های بیمه ای بوده که ماموریت های خود را به خوبی شناخته و تمامی تعهدات خود را انجام داده است و در حال حاضر هیچ تعهد سازمانی و ساختاری به هیچ مجموعه ای ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آمار کشته های حوادث رانندگی در استان کرمان رو به رشد است و هزینه های میلیاردی پرداختی در این زمینه در کشور نشان می دهد که باید در این زمینه تامل کرده و تصمیم گیری شود.

پورابراهیمی موضوع پیشگیری را مورد تاکید قرار داد و گفت: این کار با برنامه ریزی دقیق می تواند به وضعیتی برسد که معادل یک دهم هزینه های کنونی را در زمینه پیشگیری هزینه کنیم و شاهد اثرات مثبت آن در کاهش حوادث و تلفات رانندگی باشیم.

کاهش تلفات جاده ای استان کرمان

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان،این اداره کل جزو سه استان نخست کشور در حجم فعالیت های انجام شده در استان ها طی سال جاری است و طی این مدت خدمات خوبی از سوی دولت در جهت زمینه سازی برای کاهش تصادفات انجام گرفته است .

قصه پر غصه تلفات رانندگی در کرمان


سیدعلی حاج سیدعلیخانی افزود: ۳۷ طرح این اداره کل با اعتبار ۱۴۱ میلیارد تومان برای ایمنی راه‌ها طی هفته دولت در این استان به بهره برداری رسید.
وی اظهار داشت: این طرح ها از جمله ۴۸ کیلومتر بهسازی و روکش راه های اصلی استان با اعتبار ۲۹ میلیارد تومان، بهسازی و روکش ۸۱ کیلومتر راه روستایی، ۱۸۵ کیلومتر آسفالت های حفاطتی با اعتبار ۴.۷ میلیارد تومان، ایمن سازی و رفع نقاط پر حادثه، تعریض و احداث پنج دستگاه پل، بهره برداری از ۷۷ دستگاه سامانه ثبت تخلف ۳۱ میلیارد تومان، ۲ دستگاه سامانه توزین درحال حرکت با اعتبار ۲ میلیارد تومان و سامانه تردد شمار ۲ دستگاه، مرکز معاینه فنی جوپار با اعتبار ۲ میلیارد تومان و یک باب مجتمع خدماتی رفاهی با هزینه ۲ میلیارد تومان در هفته دولت به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با ارائه این خدمات به هم استانی ها و مسافران استان کرمان سفر امن و راحتی را تامین می کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با اشاره به محدودیت های ایجاد شده به لحاظ منابع مالی و در واردات تجهیزات گفت: سعی کردیم با تولیدات داخلی و ایده ها و همت همکاران راهداری خلاء های موجود در تجهیزات و منابع مالی را جبران کنیم و خدمت رسانی در جاده های استان را در حد مطلوب نگهداریم.
حاج سیدعلیخانی با بیان اینکه طی سه ماه ابتدای امسال ۱۱ درصد تلفات جاده ای استان کرمان کاهش یافته است افزود: این آمار از ۱۹۲ نفر تعداد فوتی ها در شمال و جنوب ۲۴ نفر کاهش یافته است.

وی بیان کرد: همچنین ۱۱۲ فقره تصادف فوتی در سال ۹۸ داشتیم که در سال ۹۷ این آمار ۱۵۳ فقره بوده لذا ۲۷ درصد تعداد تصادفات منجر به فوت در استان کاهش یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: تعداد بسیاری از آمار تلفات جاده ای مربوط به خودروهای حامل سوخت قاچاق و اتباع بیگانه هستند و در چند ماهه ابتدای امسال تنها در ۲ تصادف تعداد ۱۰ کشته و ۱۱ زخمی برجای گذاشته شد.

وی تصریح کرد: به ازای هر حادثه جاده ای حامل سوخت قاچاق و اتباع پنج کشته داشته که در حالت عادی این آمار ۱.۵ است و باوجود تلاش ها در ایمن سازی راهها خودرو های حامل قاچاق سوخت و اتباع هیچ گونه ضابطه و قوانینی رعایت نمی کنند لذا این آمار امسال به صورت جداگانه مطرح خواهد شد که وضعیت ایمنی راههای استان کرمان مشخص شود.

حاج سیدعلیخانی افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان به عنوان پایلوت کشور اعلام بار و نوبت دهی مجازی را راه اندازی کرده که این فرایند در مراحل آزمایش قرار دارد و از این راه با نرم افزار به کامیون ها نوبت و بار داده می شود و با این اقدام نیاز به حضور فیزیکی رانندگان در یک نقطه وجود ندارد و در توزیع بار نیز عدالت نسبی برقرار می شود.

وی اضافه کرد: ۹۵ درصد کالاهای کشور و ۳۰ درصد صادرات و واردات کشور نیز از محورهای استان کرمان عبور می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: طول جاده‌های آسفالته استان کرمان ۱۲ هزار و ۹۲۸ کیلومتر است و این استان با یک هزار و ۹۴۳ کیلومتر بزرگراه رتبه دوم کشور، در طول راه‌های شریانی با ۲ هزار و ۴۶۵ کیلومتر جایگاه سوم کشور، با یک هزار و ۹۱۸ کیلوکتر راه اصلی و ۲ هزار و ۷۱۲ کیلومتر راه‌های فرعی رتبه چهارم کشور، با ۲۰ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر و ۱۷ هزار و ۸۶ پل در جاده‌های استان رتبه پنجم کشوری و را دارد.

وی با بیان اینکه استان کرمان در مجموع با ۳۷۱ هزار تن آسفالت جاده‌ای در یک سال گذشته رتبه سوم کشور را کسب کرده است، گفت: این استان در حوزه نگهداری راه‌ها در یک سال گذشته و در روکش آسفالت و در اجرای ماسه آسفالت رتبه سوم، در درز گیری و مرمت رتبه دوم، در آسفالت حفاظتی و فوکسیل‌ها رتبه اول کشور، در اجرای آسفالت‌ها با ضخامت کم رتبه سوم را کسب کرده است.

سیدعلیخانی بیان کرد: برای ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه ها با آموزش ۳۵ مدرسه، رتبه نخست، در خط کشی جاده‌ها و نصب گاردیل رتبه دوم کشوری کسب کرده است، همچنین در سال گذشته ۷۷ مدرسه حاشیه راه آموزش دادیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شمال استان کرمان افزود: ۱۲۵ نقطه پرحادثه در استان شناسایی که ۲۶ نقطه زودبازه و هشت نقطه دیربازده در سال گذشته رفع نقص شد که رتبه سوم کشوری در این زمینه کسب کردیم.

وی تاکید کرد: مرکز مدیریت راه ها به صورت شبانه روزی از طریق سامانه های ۱۴۱ یا ۳۰۰۰۳۴۱ اطلاعات جاده ها ازجمله وضعیت جاده، آب و هوا و انسداد را در اختیار مسافران قرار می دهد.

مهدی صیفوری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان هم گفت: تثبیت تن کیلومتر به عنوان حداقل کرایه راننده که شرکت ها زیر آن نمی توانند پرداخت کنند و بیمه های تکمیلی رانندگان (نیم درصد بارنامه) طی سال ۹۷ و ۹۸ توسط این اداره کل انجام شده است.

معاون فنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز ابراز کرد: محور سیرجان - حاجی آباد، کمربندی آزادراه سیرجان، سیرجان – شیراز، سیرجان شهربابک – انار، کرمان – باغین – انار، کرمان - رفسنجان – انار، کرمان – ماهان و محور هفت باغ به سامانه های ثبت تخلف سرعت متوسط مجهز شدند.

علی عبداللهی افزود: این سامانه ها علاوه بر قابلیت نظارت در نقطه، در فاصله بین دوربین ها و حداقل فاصله بین خودروها نیز اعمال قانون می کنند.

عرض کم جاده‌ها عامل اصلی تصادفات در جنوب کرمان

قصه پر غصه تلفات رانندگی در کرمان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان، مجموع راه‌های جنوب کرمان هفت هزار و ۵۸۵ کیلومتر عنوان کرد و عرض کم جاده‌ها را عامل اصلی تصادفات جاده‌ای در این منطقه دانست.

مسعود جمیلی کرمانی اظهار داشت: بمنظور جلوگیری از روند تصادفات و تامین امنیت جاده ای طی سال‌های اخیر ۲۲۴ کیلومتر از راه‌های اصلی این منطقه آسفالت و تعریض شده و بیش از ۷۷ کیلومتر نیز در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: ۴۳۸ کیلومتر از محورهای مواصلاتی شهرستان‌های جنوبی کرمان نیاز به آسفالت و تعریض دارد.

پایش تصویری ۵۱۰ کیلومتر از جاده‌های جنوب کرمان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان 'گفت: ۵۱۰ کیلومتر از جاده‌های هفت شهرستان جنوبی استان با دوربین‌های ثبت تخلفات، رصد الکترونیکی و پوشش داده می‌شود.

جمیلی کرمانی از نصب بودن ۲۵ دوربین ثبت تخلفات در محورهای شریانی اصلی منطقه جنوب کرمان خبر داد و اظهار داشت: ۱۰ سامانه و دوربین نظارت تصویری هم در این منطقه فعال است که پایش و ارسال اطلاعات جاده‌ها را به مرکز مدیریت راه‌ها ارسال می‌کند.

قصه پر غصه تلفات رانندگی در کرمان

وی همچنین از نصب پنج سامانه ثبت تخلفات و دوربین‌های کنترل سرعت در محور جیرفت – بافت طی هفته جاری خبر داد و گفت: این سامانه‌ها بعد از پلیس راه جیرفت در مسیر روستاهای باغعلیشیر، دلفادر، سربیژن و پاگدار نصب شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان افزود: این تعداد دوربین در محدوده محور گردشگری و زیارتی ساردوئیه راه اندازی شده که برای نصب این سامانه ها ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور هزینه شده است.

وی ادامه داد: هدف از ایجاد سامانه‌های ثبت تخلفات در محور جیرفت، رصد الکترونیکی جاده‌ها و تردد خودروها و همچنین کنترل سرعت خودروها در جاده و کاهش سوانح رانندگی است.

جمیلی کرمانی گفت: کنترل مکانیزه جاده‌ای نقش بازدارندگی خوبی در تخلفات احتمالی دارد و تلاش این اداره کل در پی افزایش دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت تخلفات در محورهای اصلی و شریانی جنوب استان است.

وی ادامه داد: دوربین‌های کنترل سرعت علاوه بر کنترل لحظه‌ای، سرعت متوسطه بین دوربین‌ها را در طول جاده ثبت می‌کند تا در صورت تخلف، راننده به صورت الکترونیکی اعمال قانون و جریمه خاطی انجام شود.

از برآیند گفته متولیان امور در حوزه کنترل تصادفات جاده ای و تامین امنیتی مسافران در محورهای ارتباطی استان کرمان برمی آید این هست که فقدان زیرساخت های لازم در این استان و فرسوده شده اغلب جاده ها از یک سو و بی توجهی رانندگان از سوی دیگر موجبات تصادفات برون و درون شهری را در این استان فراهم کرده و کرمان را در ریف چند استان بالای نرخ تصادفات و در نتیجه افزایش کشته ها ی جاده ای قرار داده است .

گرچه نهادینه شدن فرهنگ رانندگی می تواند بخشی از این حجم تصادفات را بکاهد و از آمار کشته ها کم کند ولی واقعیت امر این هست که تقویت زیرساخت های جاده ای از بهسازی و مرمت آسفالت جاده ها گرفته تا نصب علائم رانندگی و دوربین های پایش تصویری نقش موثری در تحقق این هدف دارد که باید مورد توجه مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری