استفاده از هنر و رسانه در امر به معروف و نهی از منکر ضروری است


استفاده از هنر و رسانه در امر به معروف و نهی از منکر ضروری است

اصفهان- ایرنا- استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تاثیر هنر و رسانه‌ها در حل مشکلات امور مختلف گفت: باید از فیلم، تئاتر، موسیقی و هنر در ترویج و انجام امر به معروف و نهی از منکر استفاده شود.

حجت الاسلام علیرضا ناجی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاثیرگذاری یک فیلم خوب، تئاتر مناسب و موسیقی با مفهوم می‌تواند از منبر و روضه و سخنرانی‌های مذهبی بیشتر باشد زیرا این‌ها رسانه‌هایی است که اقشار مختلف از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: جلسات معرفتی و مذهبی ردیف بودجه ویژه‌ای ندارند ولی تئاتر و هنر دارای ردیف اعتباری هستند و می‌توان برای آن هزینه کرد.

این استاد حوزه تصریح کرد: امربه معروف و نهی از منکر نباید تنها در پوشش و حجاب و نماز محدود شود بلکه باید در حوزه‌های اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، اداری، عبادی، اعتقادی و اجتماعی نیز از این دو فریضه بهره برد.

وی امربه معروف و نهی از منکر در زمینه اقتصادی و اداری را برای امروز جامعه ضروری دانست و اظهارداشت: در ادارات باید بازنمایی قانون داخلی صورت پذیرد و سامانه نظرسنجی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در نهادها راه‌اندازی شود تا مسائل به سمع و نظر مدیریت برسد.

ناجی داشتن ویژگی‌هایی را لازمه آمران به معروف و ناهیان از منکر برشمرد و بیان کرد: رعایت ادب، صریح بودن، عامل به معروف بودن، مغرور و عجول نبودن، شرح صدر، زودباور نبودن، تعامل‌پذیری و انتقادپذیری، خودشناسی و مردم‌شناسی و شجاع بودن از ویژگی‌های یک آمر به معروف و ناهی از منکر است.

استاد حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: از افراد آموزش دیده باید در امر به معروف و نهی از منکر استفاده کرد و دیده می‌شود برخی اوقات افرادی که صلاحیت این کار را ندارند به امر مهم اقدام می‌کنند.

وی داشتن برنامه مناسب و تشکیلاتی منظم را لازمه امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: در جریان امر به معروف و نهی از منکر باید امور مشترک بیان و نعمت‌های فرد یادآوری شود و به افراد امید و روحیه داده‌ شود.

ناجی اضافه کرد: در امر به معروف و نهی از منکر باید وجدان و عواطف افراد را درگیر کرد زیرا انسان از طریق عواطف راحت‌تر پذیرای مسائل است.

به گفته وی کلیدواژه اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر خیرخواهی است و باید به گونه‌ای رفتار کرد که فرد احساس کند که خیرخواه او هستیم.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در امر به معروف و نهی از منکر هم تشویق نقش موثری دارد و هم تهدید کارساز است ولی روانشناسان روش تشویق را معجزه‌آسا می‌دانند و در امربه معروف و نهی از منکر باید الگوهای خوب و بد ذکر و معرفی شود.

وی به نقش تربیتی امر به معروف و نهی از منکر در کودکان اشاره کرد و گفت: برخی بر این باورند که تا هفت سالگی نباید به کودکان امر و نهی کرد و هرکاری می‌خواهند انجام دهند اما باید دانست که بهترین زمان تربیت در کودکان تا همین هفت سال ابتدای زندگی است که شخصیت افراد شکل می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا