به گزارش فارس، یک منبع آگاه سیاسی گفت که امضای توافقنامه اخیر ریاض بین دولت مستعفی یمن(تحت حمایت عربستان) و شورای انتقالی جنوب یمن (تحت حمایت امارات) تنها مقدمه‌ای برای تغییرات بزرگ در قواعد جنگ در یمن بوده است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از این منبع گزارش کرد که عمان در حال انجام مقدمات دیدار «محمد بن سلمان» ولی‌عهد ابوظبی و هیأت انصارلله شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای صلح تحت نظارت سازمان ملل است که ریاست آن را «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله بر عهده داشت.

به گفته این منبع، تا به این لحظه این تلاش‌ها تنها در حد انجام ترتیبات بوده است و عمان در تلاش است تا توافقنامه‌ای بین عربستان و انصارالله امضا شود و این تلاش‌های عمان نیز در راستای تلاش آن برای نزدیکی دیدگاه‌های ایران، امارات و عربستان است.

گفت‌وگوهای انصارالله و ریاض

یک مسئول عالی‌رتبه انصارلله نیز در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که گفت‌وگوهای این جنبش با ریاض به دنبال حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، آغاز شده است.

این مسئول انصارالله که خواست نامش فاش نشود، گفت که تماس‌ها در بالاترین سطح ادامه دارد که از جمله آن تماس تلفنی بین خالد بن سلمان و «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله برای بررسی آتش‌بس در مرزها بود.

به گفته وی، تماس‌ها بین دو طرف از بیش از یک ماه قبل ادامه دارد و دو کمیته نظامی و سیاسی تشکیل شده است و کمیته نخست آتش‌بس فراگیر، رفع محاصره و بازگشایی فرودگاه صنعاء و کمیته دومی نیز وضعیت سیاسی جدید را بررسی می‌کند و از جمله پرونده‌های مطرح نیز پایان دادن به دوران منصور هادی و مقدمه‌چینی برای حل‌وفصل سیاسی فراگیر است.

یک منبع در دولت مستعفی یمن نیز در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که دولت منصور هادی همچنان از حمایت‌های ائتلاف بین‌المللی، جامعه جهانی، قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل برخوردار است.

پیشتر «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفته بود که «حوثی‌ها در آینده یمن نقض خواهند داشت.»

از سوی دیگر سلطان قابوس روز سه‌شنبه گذشته میزبان «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در مسقط بود.

وزارت خارجه عمان نیز پیش از این درباره دستیابی به حل‌وفصل فراگیر برای پایان دادن به بحران یمن ابراز امیدواری کرده بود.