افت دلار و رشد طلا در هفته‌ای که گذشت / سرمایه‌گذاران در انتظار تصمیم آمریکا و چین


افت دلار و رشد طلا در هفته‌ای که گذشت / سرمایه‌گذاران در انتظار تصمیم آمریکا و چین

تحت تاثیر خوش‌بینی‌ها به توافق تجاری میان ایالات متحده و چین در هفته منتهی به 18 نوامبر، شاخص دلار 0٫36 درصد افت کرد و قیمت جهانی طلا با رشد 0٫41 درصدی مواجه شد. نوشته افت دلار و رشد طلا در هفته‌ای که گذشت / سرمایه‌گذاران در انتظار تصمیم آمریکا و چین اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

شاخص دلار که در اولین روز از معاملات هفتگی در بازارهای جهانی در سطح ۹۸٫۲۳ واحد قرار داشت، در آخرین روز از معاملات (روز جمعه) به ۹۸ واحد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، کارشناسان بر این باورند که از جمله دلایل کاهش دلار در برابر سایر ارزهای جهانی افزایش امیدها به پایان جنگ تجاری است.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی روز سه‌شنبه خود جزئیات بیشتری در مورد توافق تجاری ارائه نداده است.

او همچنین بار دیگر از سیاست‌های بانک مرکزی انتقاد و اعلام کرد نرخ بهره باید با شدت و میزان بیشتری کاهش یابد؛ چرا که هنوز نرخ بهره در آمریکا در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه بالاتر است.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که فدرال‌رزرو تا پیش از پایان سال ۲۰۱۹ یک بار دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

در هفته‌ای که گذشت شاخص دلار که نرخ برابری آن را در برابر سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، با افت ۰٫۳۶ درصدی مواجه شد.

این در حالی است که در هفته ابتدایی ماه نوامبر و تحت تاثیر خوش‌بینی‌ها به پایان جنگ تجاری، شاخص دلار ۱٫۲۰ درصد رشد کرده بود.

این افزایش قیمت پس از آن صورت گرفت که سخنرانی وزیر بازرگانی چین این گونه تفسیر شد که قرار است با پایان جنگ تجاری تعرفه‌های دو کشور به‌تدریج حذف شوند. به‌دنبال انتشار این خبر، تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله ین ژاپن و طلا کاهش یافت و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های امن ترغیب شدند.

نمودار زیر روند هفتگی شاخص دلار را در هفته منتهی به ۱۸ نوامبر نشان می‌دهد:

افت ۰٫۳۶ درصدی شاخص دلار در هفته دوم نوامبر

روز جمعه دلار آمریکا در برابر ین ژاپن و فرانک سوئیس به‌ترتیب ۰٫۸ درصد و ۰٫۹ درصد کاهش یافت.

همچنین در آخرین روز از معاملات هفته میلادی هر سه شاخص S P 500، نزدک و داو جونز روند نزولی داشتند.

برخلاف دلار اما قیمت جهانی طلا در هفته‌ای که گذشت ۰٫۴۱ درصد رشد کرد.

فلز زرد که در اولین روز از معاملات با قیمت هزار و ۴۵۷ دلار معامله می‌شد، در ۱۴ نوامبر (روز پنج‌شنبه) به هزار و ۴۷۳ دلار رسید.

کمترین قیمت اما به سه‌شنبه ۱۲ نوامبر مربوط می‌شود. طلا در این روز تحت تاثیر افزایش اشتها برای دارایی‌های پرریسک به کمترین سطح سه ماه گذشته (هزار و ۴۵۳ دلار) رسید.

نمودار زیر روند هفتگی قیمت طلا را در هفته گذشته نشان می‌دهد:

رشد ۰٫۴۱ درصدی طلا در هفته دوم نوامبر

نظرسنجی رویترز از اقتصادانان نشان می‌دهد که بعید است در سال آینده یک توافق دایم میان طرفین حاصل شود و هر چند نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود در اقتصاد آمریکا کاهش یافته اما جهش اقتصادی به این زودی اتفاق نخواهد افتاد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر