رونمائی از «پنجره واحد کتاب»


رونمائی از «پنجره واحد کتاب»

طرح «پنجره واحد کتاب» با هدف تسهیل شرایط چاپ و نشر، این هفته رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نشست خبری هفته کتاب افزود: این طرح با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید می‌خورد. با اجرای طرح پنجره واحد کتاب، ناشران از این پس، برای انتشار کتاب‌های خود به صورت مجزا به خانه کتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه ملی مراجعه نمی‌کنند، بلکه از پنجره‌ای واحد اقدام می‌کنند.
خانم اشرف بروجردی گفت: مرجع این طرح وزارت ارشاد است. این طرح موجب می‌شود روند اداری مجوز کتاب‌ها تسهیل شود.
وی با اشاره به این که در هفته کتاب بسیاری از افراد کتاب را در سبد خانوار می‌بینند افزود: برنامه‌های کتابخانه ملی در هفته کتاب انجام می‌شود، ولی ما سعی کرده ایم در این هفته کاری کنیم که این برنامه‌ها به هفته کتاب منحصر نباشد.
رئیس سازمان و اسناد کتابخانه ملی تصریح کرد: ما در این هفته، عنوان کلی " کتاب برای همه " را در نظر گرفته ایم تا همه از کتاب برخوردار شوند.
خانم بروجردی افزود: ما امسال در ۲۲ منطقه شهر تهران، طرح تبادل کتاب را اجرا می‌کنیم. کتابخانه ملی و ده فرهنگسرا هم پایگاه‌های دریافت کتاب هستند. هدف از این طرح، اهدای کتاب به مناطق محروم است.
وی گفت:: برنامه بعدی که در هفته کتاب کلید می‌خورد و از برنامه‌های دراز مدت ماست این است که در این هفته " پر مخاطب‌ترین کتاب‌های سال " را به اطلاع عموم می‌رسانیم. برای نمونه در این هفته آقای رضا امیرخانی با کتاب رهش و عادل فردوسی پور کتاب‌های خود را معرفی می‌کنند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت:: یکی دیگر از برنامه‌ها " این فصل را با من بخوان " است که در آن رامبد جوان و سروش صحت به کتابخوانی وجلسات نقد و بررسی کتاب می‌پردازند.
وی افزود: " چهره خوانی کتاب " از دیگر برنامه‌های ماست که در آن افراد معروف کتاب‌هایی را که خوانده اند معرفی می‌کنند که از آن جمله می‌توان به حضور آقایان محمد صالح علا و مجتبی جباری اشاره کرد.
خانم بروجردی درخصوص برنامه‌های هفته کتاب که با موضوع حفظ هویت ایرانی دنبال می‌شود گفت:: برنامه دیگر ما حفظ هویت ایرانی است که در کنارش از آقای ظریف به عنوان حامی کتاب و فرهنگ ایرانی تجلیل خواهد شد.
رئیس سازمان و اسناد کتابخانه ملی افزود: در روز‌های پایانی هفته، ویژه برنامه انجمن کتابداری و کتابخوانی برگزار می‌شود.
وی گفت:: سامانه پردازش خودکار در روز‌های پایانی هفته رونمایی می‌شود. مهم‌ترین حسن این سامانه این است که سرعت عمل را زیاد می‌کند و کتاب‌ها بعد از بارگذاری در سامانه به سرعت فهرست نویسی می‌شود.
هفته کتاب از ۲۳ آبان آغاز شده است و تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد.
کتابخانه ملی قدمتی هشتاد ساله دارد. ساختمان نخست این کتاب خانه در خیابان سی تیر تهران بود و هم اکنون در تپه‌های عباس آباد قرار دارد که قرار است در هفته کتاب امسال محلی برای مسابقه‌های مردمی کتابخوانی و مبادله کتاب باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا