ستاری: همه ما در مبارزه با اقتصاد نفتی هستیم


ستاری: همه ما در مبارزه با اقتصاد نفتی هستیم

تهران- ایرنا- معاون علمی رئیس جمهور گفت: همه ما در مبارزه علیه اقتصاد نفتی هستیم و می‌دانیم نمی‌توان کشور را با پول نفت اداره کرد.

سورنا ستاری عصر شنبه در افتتاحیه چهارمین طرح شهید احمدی روشن در دانشگاه تهران اظهار داشت: از زمانی که پول نفت وارد تاریخ شده، ساختارهای ذهن را دچار مشکل و اقتصاد را دچار تهدید کرده است، در حالی که باید به فکر جوانان نگاه شود. فرهنگ پولی به دانشگاه‌ها هم وارد شده است.

ستاری عنوان کرد: مفهوم اصلی باید بررسی شود که برای چه تحصیل می‌کنیم و نوآوری‌ها را چگونه به ثروت تبدیل کنیم. همچنین باید بین دانشجوی نوآور و مدرک گرا تفاوت باشد.

معاون علمی رئیس جمهوری تصریح کرد: در طرح احمدی روشن هیچ مسئله مالی نداریم و اکوسیستم کارآفرینی باید ایجاد شود. اقتصاد نفتی یاد می‌دهد که همه چیز با پول درست می‌شود و همه چیز خریده می‌شود در حالی که در اقتصاد دانش بنیان پول مورد چهارم است و باید این تفکر در تمامی ذهن‌ها ایجاد شود.

وی افزود: در بسیاری از حوزه‌ها این اکوسیستم ایجاد شده است و در بسیاری از رشته‌های بیوتک خروج نخبگان بسیار کاهش یافته و برخی بازگشته‌اند. نوآوری باعث ایجاد چنین شرایطی شده است.

معاون علمی رئیس جمهوری عنوان کرد: هیچ‌کس از خاورمیانه انتظار تفکر و نوآوری ندارد. در معاونت علمی طی ۵ سال گذشته اتفاق بسیاری افتاده اما پتانسیل کشور بسیار بیشتر است. در تاریخی زندگی می‌کنیم که بسیاری از مسائل امکان تغییر دارد.

وی گفت: تا ۸ سال آینده آسیا قدرت اقتصادی دنیاست و تا ۳ سال آینده نیز آمریکا قدرت اول علمی دنیا نیست. در بین قدرت‌های اقتصادی ۶ کشور آسیایی خواهد بود، تغییر پارادایم به کسانی که به نیروی انسانی خود اهمیت می‌دهند و ما در نیروی انسانی فوق‌العاده هستیم و در شاخص‌های نیروی انسانی رتبه ۲ و سه را داریم و باید نیروی انسانی را وارد اقتصاد کنیم. در این راستا باید فرهنگ جامعه را تغییر دهیم.

ستاری اظهار داشت: ما به دنبال روش جدید آموزش هستیم و باید به نقطه‌ای برسیم که مسائل کشور را حل کنیم. اگر میخواهیم دانشگاه مبداء حل مشکلات باشد باید نیاز سنجی کنیم.

وی با اشاره به تامین مالی طرح شهید احمدی روشن گفت: هیچگونه مشکل مالی برای این طرح وجود ندارد اما باید اکوسیستمی داشته باشیم که ارزش افزوده نیز به همراه داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی