طرح ملی نهضت سبز در خراسان جنوبی اجرا می‌شود


طرح ملی نهضت سبز در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: طرح ملی نهضت سبز با هدف توسعه فضای سبز در عرصه‌های مرتعی، بیابان و جنگل‌ به مناسبت هفته وحدت هفته از اول آذر امسال در استان اجرا می‌شود.

علیرضا نصرآبادی روز شنبه در نشست هماهنگی طرح ملی نهضت سبز (نهالکاری در عرصه‌های ملی) افزود: در این طرح ۴۵ هکتار از عرصه‌های ملی استان تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: کاشت ۹ هزار و ۱۲۵ اصله درخت از گونه‌های آتریپلکس، تاغ، جنگلی، بادام کوهی، گلدانی و گونه‌های فضای سبز و بذرکاری ۳۲ هکتار از عرصه‌های ملی از جمله اقدامات این طرح خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح ملی نهضت سبز در روستای بیدمشک حوزه فاز سه شهری قاینات، روستای بیجار بیرجند، شوراب سیوجان، کانون بحران فرسایش بادی سه قلعه سرایان، فاز ۲ شهری سربیشه، دیهوک طبس، کجی نمکزار نهبندان، شاسکوه زیرکوه، حوزه شهری درمیان، ریگ بشرویه و مرتع چاهوش فردوس اجرا خواهد شد.

وی عنوان کرد: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ریزش نزولات آسمانی باران در آذرماه، بایستی از ظرفیت بارش‌های پاییزه حداکثر استفاده را برد لذا قبل از آذر یا ابتدای ماه نهالکاری و بذرپاشی انجام خواهد شد.

نصرآبادی خواستار بسترسازی برای اطلاع‌رسانی و فراخوان عمومی، تجهیزات و ماشین‌آلات برای مراحل اجرایی قبل، حین و بعد از کاشت شامل تراکتور، بیل مکانیکی و تانکر، نیروی انسانی برای عملیات کاشت و آبیاری و مستندسازی مراحل مختلف اجرای طرح شد.

در زمینه مقابله با بیابانزایی، طرح‌های بیابانزدایی یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان در قالب ۲۸ طرح تهیه شده است.

وی ادامه داد: همچنین عملیات اجرایی در این زمینه از سال ۵۴ در قالب بیولوژیک و بیومکانیک در سطح ۱۷۴ هزار و ۷۸۳ هکتار استان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: این طرح‌ها شامل ۱۳۹ هزار و ۲۰۲ هکتار نهالکاری، ۱۳ هزار و ۸۷۶ هکتار بذرکاری و مدیریت روان‌آبهای سطحی در ۲۱ هزار و ۷۰۵ هکتار است.

وی مجموع مساحت جنگل‌‎های استان را ۶۲۷ هزار و ۷۲۲ هکتار دانست و گفت: در چشم انداز بخش جنگل در افق ۱۴۰۴ سطح جنگل‌های استان به یک میلیون و ۵۰۸ هزار هکتار افزایش و به حداقل ۱۰ درصد مساحت کل منطقه خواهد رسید.

نصرآبادی افزود: همچنین تهیه طرح‌های جنگل داری چند منظوره، توسعه نهالستان و افزایش تولید نهال به میزان هر سال یک میلیون اصله، اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها از طریق مشارکت بخش خصوصی، گسترش توریسم تفریحی در جنگل‌های استان با توجه به توان بالقوه اکوتوریسم در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است.

وی میزان تولید نهال جنگلی، مرتعی و بیابانی استان را امسال ۲ میلیون اصله پیش‌بینی کرد و گفت: همچنین ۲۸۰ هکتار جنگل و جنگل‌کاری ( نهالکاری و بذرکاری) امسال در استان اجرا خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار است یادآور شد: پارسال سه هزار و ۵۵۶ هکتار جنگل‌کاری، احیای جنگل و توسعه فضای سبز در استان انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین تولید سه هزار و ۸۸۲ اصله نهال جنگلی، حفاظت و قرق ۱۰۱ هزار و ۹۴۳ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی و تجهیز، نگهداری و مراقبت از پارک‌های جنگلی و فضاهای سبز به میزان ۴۲۸ هکتار از دیگر اقدامات فیزیکی انجام شده در زمینه جنگل‌های استان بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا