مشکلات زیست محیطی تولیدکنندگان عرقیات گیاهی در کاشان برطرف شود


مشکلات زیست محیطی تولیدکنندگان عرقیات گیاهی در کاشان برطرف شود

کاشان- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان گفت: مسائل و مشکلات زیست محیطی تولیدکنندگان سنتی و صنعتی گلاب و عرقیات گیاهی فعال در شهرستان کاشان باید در تعامل بهره‌برداران با دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری بررسی و برطرف شود.

ایوب درویشی روز شنبه در نشست کارگروه رفع موانع تولید شهرستان کاشان افزود: فعالیت‌های مرتبط با پرورش گل محمدی، گلاب‌گیری و تولید سایر عرقیات گیاهی افتخار منطقه، استان و کشور است چرا که با کمترین سرمایه و نیاز به آب، بهترین بازدهی را دارند اما باید به سمت حل مسائل موجود و ایجاد ارزش افزوده بیشتر با تکمیل زنجیره تولید برویم.

وی با اشاره به آلایندگی فاضلاب این واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ بیان کرد: نباید انتظار داشت که سازمان حفاظت محیط زیست از حقوقی که مربوط به همه مردم است، بگذرد؛ باید به سمت حرفه‌ای شدن پیش رفته و بازار را به صورت علمی نیز در اختیار بگیریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان اضافه کرد: کارخانه‌های بزرگ که خود باید نسبت به تصفیه پساب‌ها اقدام کنند اما سایر واحدهای تولیدکننده متوسط باید با روشی، استانداردهای مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست را مد نظر قرار دهند چرا که شرایط کنونی و مدارا با واحدها برای همیشه قابل دوام نخواهد بود.

وی تاکید کرد: وقتی مدعی تبدیل شدن به قطب تولید گلاب و عرقیات گیاهی هستیم، باید کار را درست انجام داده و همگی در زمینه محیط زیست مدعی شده و آن را به اصلی غیرقابل مذاکره تبدیل کنیم و دستگاه تخصصی هم بر اساس قانون و چارچوب‌ها دیدگاه خود را مطرح کند اما در نهایت این سازمان می‌تواند مشاوره دهد و مسوول روش یا اجرا نیست.

درویشی تصریح کرد: برخی از واحدهای تولید گلاب نیز در محیط شهری با روش سنتی فعالیت دارند که باید در این زمینه تمهیدی در نظر گرفته شده و تولیدکنندگان در یک بازه زمانی منطقی به سوی استقرار در محیط‌های غیرمسکونی مانند شهرک‌های صنعتی هدایت شوند یا از روش‌ها و فناوری‌های نوین برای تصفیه فاضلاب خود استفاده کنند.

فرماندار ویژه کاشان نیز در ادامه یادآور شد: کاشان ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های نیاسر و برزک دارد و قمصر هم به پایتخت گلاب شهره شده و سالانه خانه خدا را با محصول این خطه شست‌وشو می‌دهند که در مجموع تولید سالانه شهرستان به نزدیک ۱۵ تن گلاب می‌رسد.

علی‌اکبر مرتضایی‌قهرودی اضافه کرد: مردم این شهرستان از گذشته با مسائل مرتبط با پرورش گل و تولید گلاب آشنایی دارند اما امروزه رقیبان سرسختی در جهان داریم و با این وجود نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم.

وی بیان کرد: راه‌اندازی نمایشگاه و فروشگاه مرتبط با گلاب و عرقیات گیاهی در شهرک صنعتی شماره ۳ کاشان می‌تواند به رونق بیش از پیش این حرفه بیانجامد.

بنابر اعلام کارشناسان محیط زیست، COD فاضلاب واحدهای تولید گلاب ۲۰۰ برابر و BOD آنها ۱۰۰ برابر حد مجاز اندازه‌گیری شده که در زمان حاضر از سوی بیشتر واحدها به صورت غیرحرفه‌ای دفع می‌شود.

سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار بوده که ۲۶۷ هکتار آن در بخش مرکزی قرار دارد و سطح زیر کشت در بخش‌های برزک، قمصر و نیاسر نیز به ترتیب یک‌هزار و ۲۶۳، ۵۶۸ و ۳۵۲ هکتار است.

شهرستان کاشان با ۲۸ کارخانه صنعتی، ۱۲ واحد نیمه صنعتی و یک‌هزار و ۶۰۰ کارگاه سنتی تولیدکننده گلاب، عرقیات گیاهی، اسانس و عطر گل محمدی زمینه اشتغال ۱۰ هزار نفر را فراهم آورده که این آمار در فصل کاشت، داشت و برداشت تا ۲۲ هزار نفر افزایش می‌یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس