نبود سایت پسماند ویژه یکی از معضلات تهران


مدیرکل محیط زیست استان تهران:یکی از معضلات اصلی تهران نبود سایت ویژه پسماند است.

نبود سایت پسماند ویژه یکی از معضلات تهرانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران؛ سعید محمودی در نشست خبری افزود: محیط زیست امروز شفاف‌ترین سیستم کشور است و هیچ مورد پنهانی در تصمیم گیری‌های محیط زیست وجود ندارد. از نقد سازنده و نقدی که به پیشبرد اهداف مان کمک کند استقبال می‌کنیم و روند مورد نظر ما در حوزه محیط زیست، شفافیت کامل است و نقد منصفانه رسانه‌ها همواره به نفع محیط زیست خواهد بود.
وی با بیان اینکه محیط زیست باید مردمی بوده و نباید صرفاً دولتی باشد، اظهار داشت: اگر محیط زیست خود را از مردم جدا کرده باشد نمی‌تواند به موفقیت دست پیدا کند و سیاست امروز ما در محیط زیست همراه شدن با مردم و پیدا کردن هدف مشترک با مردم است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: در سال‌های گذشته اگر در یک منطقه حفاظت شده اتفاقی می‌افتاد، ما به عنوان متولی متوجه نمی‌شدیم، اما امروز شرایط فرق کرده، گرچه هنوز مشکلاتی در حوزه بودجه و مسایل دیگر داریم، اما همکاران ما جانفشانانه در حفظ محیط زیست کشور تلاش می‌کنند.
محمودی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت پروژه تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌ها و سهم خودرو‌ها در آلودگی هوا گفت: آخرین وضع پروژه تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌ها برای ۸ کلانشهر از جمله تهران در دست تهیه است و دانشگاه‌های برتر کشور مجری این کار هستند و شهرداری تهران نیز وظیفه دارد همه اطلاعاتی که دارد در اختیار تیم مجری قرار دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت جا به جایی محل دفع زباله آرادکوه تهران با اشاره به اینکه آرادکوه یکی از بزرگترین سایت‌های دفن زباله است و سرانه تولید زباله آن از میانگین جهانی هم بالاتر است، گفت: اینکه سال‌های سال در یک نقطه پسماند شهر ۱۲ میلیون نفری را به صورت روزانه دفن کرده باشیم بدون اینکه پایانی برایش در نظر بگیریم، پذیرفتنی نیست.
محمودی با بیان اینکه برای محل دفع جدید باید جانمایی تازه‌ای تعیین شود، افزود: شهرداری تهران باید مکان‌های مورد نظر را اعلام کرده تا ما ارزیابی و احیاناً تأیید نهایی را انجام دهیم، با این حال تا به امروز هیچ نقطه‌ای را پیشنهاد نداده‌اند و اراده محیط زیست بر این است که فعالیت در آرادکوه باید متوقف شده و جای جدیدی برای این فعالیت مشخص شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های فرهنگی و آموزشی این مجموعه گفت: آموزش رکن اصلی حفاظت از محیط زیست است و نقش پویش‌های مردمی یک اصل اثبات شده دنیای امروز است.
محمودی با بیان اینکه در استان تهران برنامه‌های ما برای آموزش از دل نشست‌های ماهانه با سمن‌ها و رسانه‌هاست، ادامه داد: در تقویم همه مناسبت‌های محیط زیستی، برنامه‌های خاص داریم و در سطح مدارس ابتدایی برنامه‌های هفتگی خواهیم داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه برنامه‌های آموزشی برای حفاظت از تالاب‌ها داریم و با جوامع محلی در سرخه‌حصار و خجیر و جاجرود در ارتباطیم، گفت: پویش محیط زیست درسال‌های اخیر رشد قابل توجه‌ای داشته و مطالبات محیط زیستی در سایه امنیت در کشور ما انجام می‌شود.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه صدور پروانه شکار در استان تهران ادامه خواهد داشت یا نه گفت: کشور ما در حدود بیست سال گذشته گرفتار یک مشکل عمده به نام نوسان اقلیمی بوده است و هنوز نمی‌شود گفت: تغییر بزرگ اقلیمی رخ داده، اما به هر حال یک نوسان بزرگ اقلیمی در بیست سال گذشته داشته ایم که امیدواریم از آن خارج شده و به شرایط نرمال نزدیک شویم.
محمودی ادامه داد: خیلی از آبشخور‌های مناطق حفاظت شده ما که دست کم طی پنجاه تا صد سال اخیر برای حیات وحش ما آب فراهم می‌کردند خشک شده و وجود ندارند، تغییراتی در پوشش گیاهی کشور ما ایجاد شده و توان محیطی در زیستگاه‌های ما افت کرده است و استفاده زیاد در بحث دامپروری و مسایل دیگر باعث شده مراتع ما که تأمین کننده غذای حیات وحش ما و پرندگان ما بوده الان دیگر شرایط ۲۵ سال پیش را ندارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در تکمیل این پرسش تصریح کرد:، چون این تحول در زیستگاه ایجاد شده و زیستگاه عامل تعیین کننده جمعیت است و هنوز مطالعه جامعی هم در این زمینه انجام ندادیم هنوز نمی‌دانیم در جغرافیایی مثل استان تهران چقدر این تغییرات، اکوسیستم ما را شکننده کرده است.
محمودی در خصوص صدور اینگونه مجوز‌های شکار، جمع بندی کرد و افزود: با در نظر داشتن این مسایل، اینکه مثل گذشته بخواهیم بدون بررسی شرایط زیستگاه، پروانه شکار صادر کنیم درست نیست و با توجه به
اینکه مطالعات جامع و اطلاعات کافی نداریم فکر می‌کنم تصمیم منطبق بر عقل این است که هیچ پروانه‌ای صادر نکنیم و امسال پروانه‌ای صادر نکرده‌ایم و تا زمانی که مطالعات جامع انجام نشود و اطلاعات قابل اتکا به دست نرسد پروانه شکار نه برای حیات وحش و نه پرندگان صادر نخواهیم کرد.
مدیرکل محیط زیست استان تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص دستور استاندار تهران برای معرفی مرکز دفن پسماند‌های ویژه و بیمارستانی در اطراف تهران نیز گفت: با وجود اینکه شرایط استان تهران به دلیل تجمع مراکز درمانی صنایع با دیگر استان‌های کشور متمایز و متفاوت هستند، اما تا به امروز برای دفن و پردازش انبوه زباله‌های درمانی و صنایع اقدام خاصی در جریان نبوده است.
وی با اشاره به پر شدن ظرفیت سایت دفن و پردازش زباله‌های خطرناک در استان قزوین و گرانی هزینه‌های انتقال به سایت اصفهان، افزود: با توجه به این شرایط تصمیم مدیران استانی بر این شد که به فکر ایجاد یک سایت دفن و پردازش زباله‌های خطرناک بیفتیم، چون این پسماند‌های خطرناک به دلیل عدم انتقال بدون سرنوشت در تهران انبار شده اند.
محمودی ادامه داد: سایتی در محدوده هوشنگ‌آباد و عزیزآباد در جنوب تهران برای احداث مرکز دفن این نوع زباله‌ها در نظر گرفته شده و مراحل واگذاری زمین آن به پایان رسیده و محیط زیست باید با ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهد بی‌خطر بودن محل را اعلام کند.
وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات تهران نداشتن این سایت پسماند ویژه بوده است، گفت: کلینیک‌های سطح تهران، عمده مشکل دفن زباله‌های ویژه هستند و آن‌ها از آنجایی که با شهرداری تهران هیچگونه قراردادی برای جمع‌آوری زباله‌های ویژه خود ندارند و بافت‌های آلوده و مواد تیز و برنده آلوده به خون را مثل پسماند‌های عادی کنار خیابان می‌گذارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: این روش غیراصولی جمع آوری زباله ممکن است ناقل بیماری‌های خطرناکی به خصوص برای زباله‌گرد‌های تهران باشد.
محمودی با اشاره به وجود قانون در خصوص جمع‌آوری و دفن زباله‌های ویژه و خطرناک گفت: کلینیک‌ها باید با شهرداری قرارداد ببندند، اما تا به حال این اتفاق برای بیمارستان‌های خصوصی و کلینیک‌های تهران رخ نداده است.
وی همچنین به مسأله پسماندسوزی در شهرستان‌های جنوبی استان تهران اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات عمده ما در خصوص آلودگی‌های زیست محیطی در جنوب تهران مربوط به پسماندسوزی‌های غیرمجاز است که بسیاری از آن‌ها به دلیل نداشتن چارچوب‌های مشخص قابل پیگیری نیستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه اظهار داشت: افرادی در این مناطق برای استفاده از سیم‌های داخل لاستیک‌ها این لاستیک‌ها را به صورت شبانه آتش می‌زنند که آلودگی زیادی در محیط ایجاد می‌کند به همین منظور تیم‌های گشت و پایش شبانه‌ای برای شناسایی این مناطق فعال شده اند.
وی افزود: با پسماندسوزی در کارخانجات به صورت قضایی برخورد می‌شود و در این زمینه مقامات قضایی استان همکاری و همراهی ویژه و قابل تقدیری با محیط زیست داشته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تهران رکورددار چند قلوزایی