شوق مهرانی‌ها از مهر رهبری


شوق مهرانی‌ها از مهر رهبری

ایلام - ایرنا - وقتی صاحبانه با تق تق در یا صدای زنگ، در خانه را می‌گشود و چهره‌هایی غربیه آنهم با لباس روحانیت در برابر خود می‌دید هیچگاه تصور نمی‌کرد تق الباب کننده ناشناس حامل پیام و هدایای گران‌بها از سوی شخصی عزیز است.

شهر مهران و خانوارهای ساکن این شهر چند روزی دوباره حال و هوای اربعینی به خود گرفتند اما جنس این اربعین با اربعین‌های دیگر متفاوت و حتی می‌توان گفت کمی عجیب بود.

ماجرا از این قرار است که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته جمعی از طلاب و روحانیون اعزامی از استان‌های قم، تهران و ایلام به تعداد ۸۰ نفر به در منازل خانواده‌های ساکن مهران مراجعه می‌کردند.

آنها در این مراجعه غیرمنتظره و از پیش تعیین نشده به هر خانواده یک قاب حاوی تکه‌ای از فرش متبرک حرم رضوی و یک لوح تقدیر با محتوای تشکر و تقدیر رهبر معظم انقلاب از مردم مهران به علت پذیرایی و خدمات‌رسانی به زائران اربعین می‌دادند.

آنچه که در این میان جلب نظر و توجه می‌کرد عکس‌العمل و واکنش خانواده‌ها بود وقتی می‌فهمیدند کسانی که پشت در منتظر صاحب‌خانه‌اند، حاملان پیام سلام و قدردانی رهبری از مردم مهران و اهداگر تکه ای از فرش حرم امام رضا(ع) به آنها هستند.

تعجب، اشتیاق، بغض و گریه شوق، کلام‌های دلگرم کننده واکنش مردم مهران نسبت به این اقدام بود که سازمان تبلیغات اسلامی کشور در هفته جاری بین مردم مهران انجام داد و این حرکت بیانگر این بود که مردم مهران بعد از اربعین و سختی‌های آن فراموش نشده‌اند.

خبرنگار ایرنا هم در کنار خبرنگاران سایر رسانه‌های جمعی یک روز را با این گروه همراه شد و از نزدیک شاهد فعالیت آنها و واکنش خانواده‌ها هنگام دریافت هدایا و شنیدن صحبت‌های طلاب بود که در گزارش زیر گوشه‌ای از این برنامه فرهنگی را منعکس کرده است.

شوق مهرانی‌ها از مهر رهبری

خدمت رسانی به زائران اربعین وظیفه‌ای دلچسب بر دوش مردم مهران است

یکی از شهروندان مهرانی که مورد تفقد مقام معظم رهبری و تیم سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته بود به محض دریافت قاب فرش حرم رضوی بوسه‌ای بر فرش زد و درباره این برنامه فرهنگی و معنوی گفت: خدمات‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین‌(ع) یک وظیفه شیرین و دلچسب است که بر دوش مردم مهران گذاشته شده است.

نعمت‌اله محمدی افزود: سعادت خدمات‌رسانی به زائران اربعین نصیب هر کسی و هر شهری نمی‌شود و در میان همه شهرها این سعادت سهم و قسمت مردم مهران شده است که خدمتگزار مسافران اربعین باشند.

وی اظهار داشت: ما چندین سال است خادم زائران اربعین هستیم و حتی اگر صدسال دیگر هم بگذرد باز با افتخار خادم زائران سیدالشهدا(ع) و عتبات عالیات خواهیم بود.

مهران نه فقط اربعین بلکه در طول سال خادم و میزبان زائران اربعین است

شهروند دیگری هم گفت: این هدیه معنوی بهترین هدیه و یادگاری ارزشمند و ماندگار است که می‌توان به مردم خدوم مهران داد چرا که پول و هدایای مادی به هر میزان که باشد بازهم کم و غیرقابل ماندگاری است و همین که مهران در سطح کشور معرفی و شناسانده شده خیلی مهم است.

خانم صیفی‌زاده با بیان اینکه شهر مهران در تمام طول سال خادم زائران است، افزود: خادمی مردم مهران از زائران فقط منوط به ایام اربعین و حجم گسترده زائران نیست اما در این ایام اوج خدمات‌رسانی و پذیرایی از زائران نمود بیشتری دارد.

وی یادآور شد: ما مردم مهران از حضرت آقا ممنون هستیم که بعد از اربعین مردم این شهر را با این هدایای معنوی و ارزشمند مورد لطف و عنایت خود قرار دارند هرچند در سخنرانی‌های خود بارها از خدمتگذاری مردم مهران در اربعین قدردانی کرده اند و امروز هم با اعزام هیات های خود به مهران بار دیگر محبت خود را نثار مردم این شهر کردند.

قدردانی رهبری از مردم مهران غافلگیرکننده بود

یکی دیگر از ساکنان شهر مهران هم بعد از دریافت هدیه سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این هدیه واقعا غافلگیرکننده و غیرمنتظره بود و هیچ‌گاه در خیال مردم مهران نمی‌گنجید که یک هیات از طرف مقام معظم رهبری برای تقدیر و تشکر از مردم مهران به این شهر بیایند.

زیبا ناصری افزود: با وجود آنکه بیشتر از ۲ هفته زندگی روزمره شهروندان مهرانی از حالت عادی و معمولی خود خارج شده بود اما اینکه رهبر انقلاب بلافاصله بعد از فروکش کردن شلوغی‌های اربعین مردم مهران را مورد محبت خود قرار دادند در نوع خود جالب است و هیچ هدیه‌ای جای این اقدام را نمی‌گیرد.

شوق مهرانی‌ها از مهر رهبری

بازاریان هم از هدایای معنوی سازمان تبلیغات اسلامی بی نصیب نماندند

هیات اعزامی علاوه بر مراجعه به منازل و اهدای هدیه به خانواده‌ها با حضور در بازارهای اصلی شهر مهران و همکلامی با بازاریان به آنها نیز از هدایای معنوی سازمان تبلیغات اسلامی اهدا کردند که در بخشی از اجرای این برنامه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی کشور حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی نیز حضور داشت و به خواسته‌های بازاریان گوش داد.

خدمت‌رسانی به زائران برای مردم مهران افتخار است

یکی از مغازه‌داران شهر مهران گفت: خادم‌الحسین(ع) بودن افتخاری بزرگ است که قسمت مردم مهران شده است و مردم این شهر با رضایت قلبی و بدون هیچ چشمداشتی در خدمت زائران اباعبدالله(ع) هستند.

علی‌نجات خسروی که فروشگاه دارد، افزود: اصل راه همان مسیر درست اهل بیت‌(ع) است و مردم مهران هم بر اساس همین اعتقاد قلبی خود خادم بی اجر و منت زائران اربعین هستند و سختی‌های این مسیر را با جان و دل قبول کرده‌اند.

مسئولان فقط ایام اربعین مهران را نبینند

بازاری دیگری هم اظهار داشت: انتظار ما ساکنان شهر مهران از مسئولان ارشد کشور این است که فقط ایام اربعین مهران را مورد توجه قرار ندهند بلکه در طول سال نیازها و خواسته‌های این شهر را مد نظر قرار دهند.

جعفر ناصری که تعمیرکار لوازم برقی خانگی است، این اقدام سازمان تبلیغات اسلامی کشور در قدردانی از مردم مهران را موجب دلگرمی شهروندان این شهر ذکر کرد و افزود: انتظار مردم مهران از مسئولان کشور این است که همانطور که ایام اربعین مهران به طور دائمی محل تردد آنهاست، در طول سال نیز مانند ایام اربعین به مهران سفر کنند و مشکلات و نیازهای این شهر را رصد و پیگیری کنند.

روحانیون حاضر در این طرح از احساس خود چه گفتند؟

در کنار مردم مهران طلبه‌های شرکت‌کننده در این برنامه هم مانند مردم مهران از وجد و شعف خاصی برخودار بودند و انتخاب خود برای این مراسم را هدیه و نگاهی ویژه از سوی سیدالشهدا(ع) می‌دانستند.

مردم همواره احترام و قداست خاصی برای لباس و کسوت روحانیت قائل هستند و برای این طرح نیز از روحانیون استفاده شد تا حس و پیوند عمیق بین مردم و روحانیت بیشتر شود.

شوق مهرانی‌ها از مهر رهبری

قدردانی از خدمتگذاران زائران اربعین سعادتی وصف نشدنی است

جوان‌ترین طلبه مشارکت کننده در این طرح با ۱۹ سال سن هم در خصوص لذت حضور در این برنامه گفت: اسم ائمه و قداست خاص این خانواده، ناخودآگاه در بین مردم ایجاد شوق و شور می‌کند و ما این شعف را در هنگام تحویل هدایا به ویژه قاب تکه‌ای از فرش حرم امام رضا(ع) در وجود شهروندان مهرانی به وضوح مشاهده کردیم.

حجت‌الاسلام سیدمحمدطاها باسره در مورد احساس خود بعد از انتخاب برای مشارکت در این طرح، توضیح داد: سعادت و توفیقی از سوی اهل بیت(ع) نصیب من شد تا در این طرح معنوی مشارکت کنم و یک تجربه به یادماندنی را کسب کنم.

وی افزود: تشکر و قدردانی از شهروندان مهرانی به عنوان خادمان اصلی اربعین حسینی باتوجه به اینکه آنها همه دارایی خود را در طبق اخلاص خدمت‌رسانی به زائران گذاشتند امری مهم است که لزوم انجام آن احساس می‌شد.

مهران از دیرباز حق بزرگی بر گردن انقلاب اسلامی دارد

یکی دیگر از طلاب حاضر در آئین قدردانی خانه به خانه از مردم مهران گفت: تشکر از دیگری در آموزه‌های دینی اسلام و قرآن سفارش اکید شده است و ایستادگی مهران هم در زمان جنگ تحمیلی و هم خدمت‌گذاری بی‌منت به زائران در ایام اربعین حق و منت بزرگی را بر ایران اسلامی گذاشته است.

حجت‌الاسلام حسین علی‌اکبری‌نیا مدرس حوزه و دانشگاه افزود: خرسند هستم که افتخار مشارکت در این طرح معنوی در میان خیل زیاد طلبه‌ها و روحانیون نصیب بنده شد تا قدردان مردم مهران و حامل پیام رهبری به آنها باشم.

وی تاکید کرد: همه این طلبه‌ها و روحانیون کار و تدریس را در این چند روز اقامت در مهران رها کرده‌اند تا از مردم این شهر به پاس خدمت‌گذاری به زائران دلجویی و تکریم کنند و برخورد گرم و صمیمانه مردم با این هیات نیز قابل توجه و نشان دهنده عمق ارادت خالصانه آنها به اهل بیت‌(ع) است.

عینیت بخشیدن به پیام تشکر رهبری از مردم مهران

یکی از اعضای کادر اجرایی آئین تقدیر از مردم مهران هم اظهار داشت: امسال حجم تراکم تردد زائران اربعین نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر بود و این موضوع روند زندگی عادی مردم مهران را به نوعی مختل کرد بنابراین تصمیم گرفته شد به پاس صبوری و خدمت‌رسانی آنها از زائران یک هدیه معنوی به هر خانوار مهرانی داده شود.

وی که مایل به ذکر نام خود نبود، افزود: بعد از هم‌اندیشی‌های متعدد خروجی نهایی کار تهیه یک لوح تقدیر و تکه‌ای از فرش قاب گرفته حرم رضوی بود تا به همه خانواده‌های ساکن در شهر مهران داده شود.

وی هدف از انتخاب این هدیه را ماندگاری آن دانست و یادآور شد: اقدام ارزشمند مردم مهران در خدمت‌رسانی به زائران اربعین با هیچ هزینه مالی و مادی قابل جبران نیست و باتوجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های خود از مهربانی و شور مردم مهران در مواجه با زائران اربعین تشکر کرده بودند، سازمان تبلیغات اسلامی کشور بر آن شد تا به پیام تشکر رهبری به مردم مهران عینیت ببخشد.

این مسئول در مورد واکنش مردم مهران هنگام دریافت هدایا از دست طلاب و روحانیون اظهار داشت: عکس‌العمل مردم مهران وقتی که می‌شنوند روحانیون ایستاده در ورودی منزل‌شان حامل تکه‌ای از فرش حرم رضوی به همراه سلام و تشکر آقا برای آنها هستند غافلگیر می‌شوند و حتی بیشتر آنها اشک شوق می‌ریزند.

وی تاکید کرد: منازل مردم مهران در طول سال و به ویژه هنگام اربعین بر روی زائران و مسافران باز است و با روی گشاده و بدون چشمداشت مالی از آنها استقبال می‌کنند و معتقدند که قدم و خاک پای زائران برای مهران خیر و برکت به همراه دارد.

وی گفت: با وجودی که هنگام حضور حجم بسیار زیاد زائران در مهران زندگی روزمره این شهر از حالت عادی خارج می‌شود اما ساکنان شهر بدون هیچ گلایه و شکایتی صبورانه این وضع را تا پایان مراسم اربعین و خروج کامل زائران تحمل می‌کنند و پذیرای آنها هستند.

شوق مهرانی‌ها از مهر رهبری

مهران در ۲۰ روز پذیرای ۲۴۰ برابر جمعیت خود بود

شهر مهران دارای ۱۷ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۲۷ خانوار ساکن است که در ایام اربعین و از اول ماه صفر تا چند روز بعد از اربعین پذیرای بیش از ۲۴۰ برابر جمعیت خود است که در مسیر رفت یا برگشت از این شهر کوچک تردد کردند.

همه ساله همزمان با اوج تردد زائران اربعین از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی عملا زندگی روزمره و عادی شهر مهران مختل می‌شود و همه زندگی آنها تحت تاثیر وقایع اربعین قرار می‌گیرد و شهر مهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل می‌شود، تردد شهروندان با سختی همراه است و مدارس تعطیل می‌شود و روال کار تمامی ادارات اربعین محور می‌شود.

با وجود پارکینگ‌های متعدد در خارج شهر مهران از جمله پارکنیگ بزرگ اربعین اما بسیاری از زائران ماشین‌های خود را در داخل معابر عمومی و کوچه‌های شهر مهران پارک می‌کنند و این موضوع رفت و آمد پیاده و سواره ساکنان شهر را مختل می‌کند.

اربعین امسال بیش از چهار میلیون نفر از مهران تردد کردند که در اربعین سال‌های گذشته به طور میانگین ۲ و نیم میلیون نفر از مهران عبور کرده‌اند.

امنیت در هر دو سوی مرز، نزدیکی جغرافیایی مهران به عتبات عالیات و مشترکات مذهبی و قومی بین استان ایلام و استان واسط در آن سوی مرز باعث شده است که مهران مقصد اول بیشتر زائران اربعین باشد.

در این مرز سالانه بیش از پنج میلیون مسافر تردد می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند