بی‌محلی روسیه به جنجال‌آفرینی انگلیسی‌ها علیه کرملین


بی‌محلی روسیه به جنجال‌آفرینی انگلیسی‌ها علیه کرملین

مسکو – ایرنا – در حالی که در هفته‌های اخیر گزارشی جنجالی درباره مداخله روسیه در امور انگلیس فضای سیاسی و رسانه‌ای این کشور را فرا گرفته است، اما روس‌ها اهمیتی به این موارد در کشور خود نمی‌دهند و معتقدند انگلیس در حال دست و پا زدن در مشکلاتی است که پس از اعلام خروج از برگزیت گریبان آن را گرفته است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا از مسکو، برگزیت این روزها به ضرب المثلی در میان روسها تبدیل شده است و آن را به فردی نسبت می‌دهند که در یک مهمانی به همه میگوید، میخواهد به خانه برود اما تا انتهای مهمانی و حتی پس از آن در کنار صاحب خانه ایستاده است و نمی‌رود.

اوضاع بحرانی در انگلیس و اتهامات پی در پی به روسیه مبنی بر دخالت در امور داخلی انگلیس و تکرار شعار «کار، کار روسهاست» در لندن که در تاریخ ذهنی ایرانیان «کار، کار انگلیسی هاست» می‌شناسند، باعث شده که مقامات روسیه هم دیگر میلی به واکنش به اتهامات انگلیسی‌ها نداشته باشند.

تازه‌ترین تغییر رویه در روس‌ها به چند روز اخیر بر می‌گردد چرا که برخلاف گذشته مقامات روسیه درباره گزارش اخیر مبنی بر دخالت روسیه در فرآیندهای سیاسی انگلیس هیچ اظهار نظری نکرده اند.

به عنوان مثال در سه سال اخیر که روسیه از سوی آمریکا به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور متهم شد، مقام‌های روس در سطوح مختلف ازجمله رئیس جمهور اظهار نظر کردند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه حدود یک ماه پیش به چنین اتهامی از سوی یک مجری آمریکایی در مقابل چشمان صدها نفر پاسخ داد و گفت ما در انتخابات آمریکا حتما دخالت خواهیم کرد اما این یک راز بین من و شماست و به کسی چیزی نگویید.
مقامهای روسیه ازجمله دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه رویکرد مشابهی داشتند و بارها هر گونه مداخله روسیه در امور داخلی آمریکا را رد کردند.

هر چند که «ادوارد اسنودن» افشاگر جاسوسی‌های گسترده آمریکا از رهبران کشورهای جهان که در حال حاضر در تبعید ناخواسته در روسیه است معتقد است همه کشورها در انتخابات یکدیگر اگر بتوانند دخالت می کنند تا تاثیر گذاری بیشتری در آن کشور داشته باشند بنابراین نه تنها روسیه در انتخابات آمریکا دخالت میکند بلکه آمریکا نیز در انتخابات دیگر کشورها دخالت میکند.

روابط روسیه و انگلیس هر روز بدتر می‌شود
روابط روسیه و انگلیس در سه دهه اخیر و پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق همواره پرتنش بود و دو طرف یکدیگر را در مسائل مختلف متهم میکردند.
روسیه در جنگ داخلی در جمهوری چچن که هزاران کشته برجای گذاشت انگلیس را متهم کرد که سازمان‌های جاسوسی آن کشور به طور پنهانی در این حوادث شرکت دارند و در واقع از گروه‌های مسلح چچنی مخالف دولت روسیه که در فهرست تروریستی این کشور قرار گرفته بودند، حمایت میکردند.
مسکو در آن زمان از لندن درخواست استرداد «احمد زاکایف» از رهبران جدایی طلبان چچنی کرد که برای مدتی در این کشور پناهنده شده بود.
پس از آن مساله مرگ «الکساندر لیتویننکو» افسر سابق سازمان امنیت فدرال روسیه در انگلیس مطرح شد و لندن سازمان‌های اطلاعاتی روسیه را مسئول مرگ این مخالف دولت روسیه خواند.
بر اساس اطلاعات انگلیس، لیتویننکو با سفارش دولت روسیه و توسط فردی به نام «آندره لوگاوی» مسموم شد و مسکو نه فقط لوگاوی را تحویل نداد بلکه این فرد نماینده مجلس دوما شد.
مساله اسکریپال عامل دیگر تنش‌آفرین در روابط روسیه و انگلیس بود.
«سرگئی اسکریپال» که افسر سابق سازمان اطلاعات ارتش روسیه بود پس از چند سال زندان در این کشور به انگلیس تحویل شد و در ماه مارس گذشته به همراه یولیا دخترش مسموم شد و لندن روسها را مسئول مسمومیت این دو نفر خواند و اختلاف میان دو کشور به اوج خود رسید.

آخرین موج تنشها
آخرین موج تنشها بین روسیه و انگلیس ادعای لندن مبنی بر مداخله مسکو در امور داخلی این کشور است که در رسانه های انگلیسی به تفصیل به آن پرداخته شده است.
این مساله از حدود یک سال پیش آغاز شده و انگلیس روسیه را به دخالت در فرآیند همه پرسی برگزیت برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا متهم میکند.
روزنامه کامسامولسکایا پراودا روز ۲۳ اکتبر سال گذشته نوشت: در انگلیس بین دولت و پارلمان این کشور برخورد سیاسی رخ داد و علت آن اخبار جعلی و نگرانی نمایندگان پارلمان این کشور از مداخله روسیه در روند تبلیغات در برگزیت بود.
روزنامه روسی نوشت: گزارش در مورد اطلاعات بی اساس در رسانه های انگلیسی و مداخله خارجی در امور داخلی این کشور را کمیته امور فرهنگ و رسانه‌ها و فناوری‌های دیجیتالی پارلمان انگلیس در ماه جولای ۲۰۱۸ تهیه کرده بود که از ۵۲ نکته تشکیل شده و چهار مورد آن مربوط به دخالت روسیه در امور داخلی این کشور بود.
در این گزارش به دولت انگلیس توصیه شده بود مفاد گزارش را برای مقابله با مداخله خارجی رعایت و اجرا کند.
این موضوع در روزهای اخیر بار دیگر در انگلیس به مساله روز تبدیل شده است و فشارها علیه «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس برای انتشار گزارش محرمانه و جنجالی درباره دخالت مسکو در فرآیندهای سیاسی این کشور، در آستانه برگزاری انتخابات سراسری بالا گرفت.
نخست وزیر انگلیس روز جمعه در اظهارنظری جنجالی تایید کرد هیچ مدرکی دال بر دخالت روسیه در فرآیندهای سیاسی این کشور وجود ندارد.
جانسون این مطلب را در گفت وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی عنوان و اضافه کرد که از میزان کمک‌های مالی هنگفتی که از سوی اتباع روسی به حزب محافظه کار صورت می‌گیرد اطلاعی ندارد، اما نباید به افراد به دلیل ملیت‌ آن‌ها توهین شود.
این اظهار نظر مخالف سخنانی است که سلف او ترزا می سال ۲۰۱۷ – زمانی که جانسون وزیر امور خارجه بود – مطرح کرد و گفت روسیه تلاش می کند تا در فرآیندهای سیاسی انگلیس دخالت کند.
در همین حال شبکه تلویزیونی روسی رن.ت.وی در گزارشی بدون ذکر نامی خاطرنشان کرد: نام های ۹ سرمایه دار روس حامی مالی محافظه کاران انگلیسی در گزارش مربوط به مداخله روسیه در امور داخلی انگلیس قید شده است.
در گزارش شبکه روسی گفته شد: روسیه بارها هر گونه تلاش برای مداخله در فرآیندهای دمکراتیک در کشورهای مختلف را رد کرده است.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود که روز پنجشنبه برگزار شد، درباره اتهام مداخله روسیه در امور داخلی انگلیس چیزی نگفت.
وی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای ارتباط مرگ بنیانگذار گروه کلاه سفیدها با روسیه خاطرنشان کرد: هر چه که در وهله اول در رسانه های انگلیسی رخ می دهد، بهترین گواه بر این واقعیت است که در وضعیت گروه کلاه سفیدها و موارد مشابه دیگر سازمان های اطلاعاتی غربی شرکت دارند.
وی افزود: من این را می گویم زیرا هر چه که سریعا در رسانه های انگلیسی در این مورد چاپ شده بسیار مشابه با نظریه های مربوطه از سوی سازمان های اطلاعاتی غربی است.
جسد «جیمز لا مژرار» بنیانگذار انگلیسی گروه موسوم به «کلاه‌ سفیدهای سوریه» که در مناطق تحت کنترل مخالفان مستقر بودند، روز ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) خانه‌اش در استانبول ترکیه پیدا شد.
به نظر می رسد که اتهامات انگلیس به روسیه که اخرین مورد آن مداخله در فرایندهای مربوط به برگزیت است، ادامه بیابد و مقامهای روسیه ترجیح می دهند به این اتهامات که به نظر آنها برای اهداف تبلیغاتی استفاده می شود پاسخ ندهند.
رئیس کرسی سازمان های بین المللی و فرآیندهای سیاسی جهانی دانشگاه دولتی روسیه (ام.گ.او) معتقد است که دولت انگلیس سعی می کند از ترفند گمراه کردن افکار عمومی این کشور در مساله برگزیت استفاده کند.:
«آندره سیدوروف» روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: لندن در مساله برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا به بن بست خورده است که از یک طرف نمی خواهد دهها میلیارد دلار را برای خروج از این اتحادیه بپردازد و از سوی دیگر نمی تواند توافق پارلمان را کسب کند و به همین دلیل به متهم کردن روسیه روی آورده و پس از مساله مسمومیت اسکریپال به موضوع مداخله روسیه در برگزیت می پردازد که کاملا بی اساس است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید