14 تن آش نذری در ابرکوه توزیع شد


14 تن آش نذری در ابرکوه توزیع شد

یزد - ایرنا - همزمان با سالروز میلاد باسعادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) ،14تن آش نذری معروف به حلیم سنتی ابرکوه  جمعه ‌شب در میان مردم این شهر توزیع شد.

۲۴ سال متوالی است که آش حلیم وخوش طعم به خاطرات اعتقادات قلبی که مردم محله دربقلعه شهر ابرکوه دارند با یک جمع دوستانه از محبان اهل بیت (ع) این آش را در مدت حدود ۱۲ ساعت طبخ و بین اهالی محل و دیگر محله های این شهر توزیع می کنند.

دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت از ابتدای طلوع صبح روز گذشته با حضور در تکیه حضرت ابوالفضل (ع) محله « درب قلعه » ۱۴ دیگ بزرگ آش نذری به یمن مبارکی نام ۱۴ امام معصوم (ع) بار گذاشتند و بار دیگر این حرکت معنوی را به نمایش گذاشتند.

14 تن آش نذری در ابرکوه توزیع شد

مسئول هیات امنای تکیه حضرت ابوالفضل (ع) محله درب قلعه در حاشیه توزیع این آش به خبرنگار ایرنا گفت: برای پخت آش افزون بر ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شد که با کمک‌های خیران و با مشارکت تکیه حضرت ابوالفضل (ع) تامین شده است.

حبیب‌الله روحی پناه با تبریک میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) و با اشاره به اینکه حدود ۱۰ روز است که مقدمات تهیه مواد اولیه آش طول کشید، اظهار کرد: آش نذری در میان افزون بر پنج هزار شهروند ابرکوهی توزیع شد.

وی ادامه داد: برای پخت آش ۷۵۰ کیلوگرم گندم مرغوب سبوس‌دار، ۱۵۰ کیلوگرم گوشت قرمز ، افزون بر یک تن تن قلم شتر ، گوساله و گوسفند ، ۱۲کیلوگرم ادویه شامل فلفل ، دارچین ، ریشه جور ، زنجبیل و نیز مقداری نمک استفاده ‌شده است.

14 تن آش نذری در ابرکوه توزیع شد

آش حلیم معروف به آش امام حسین (ع) که ۱۵۰ ساله طبخ آن دراین شهرستان قدمت دارد ، همچنان مورد توجه مردم مؤمن این شهرستان است که طبخ می شود .

روحی پناه اضافه کرد: پخت آش نذری بیشتر در فصل پاییز و زمستان مرسوم است که علاوه بر پخت آن در تکیه حضرت ابوالفضل (ع) در دیگر تکایا ، محلات و تعدادی از روستاها و منازل مردم به مناسبت‌های مختلف به‌صورت یک یا دو دیگ بزرگ طبخ می‌شود.

به گفته وی محله درب قلعه بزرگ‌ترین محله شهر ابرکوه است که ۷۲ نفر از جوانان آن در دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

مراسم جشن هفته وحدت و میلاد باسعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) پنجشنبه ‌شب و روز جمعه به نحو باشکوهی با حضور گسترده مردم ولایتمدار ابرکوه برگزار شد.

فاصله میان ۱۲ربیع‌الاول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) به روایت اهل سنت تا ۱۷ ربیع‌الاول که تاریخ ولادت حضرت محمد (ص) به روایت شیعه است ، این مدت از سوی امام خمینی (ره) به‌عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است. همچنین تعدادی از زوج‌های جوان آغاز زندگی مشترک خود را در این هفته جشن گرفتند و روانه خانه بخت شدند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزارنفری ابرکوه در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد