دور باطل تاخیر های مکرر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


دور باطل تاخیر های مکرر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

کابل - ایرنا - سومین تأخیر در اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی به وقوع پیوسته که این اقدام نه تنها اعتبار کمیسیون انتخابات را زیر سوال برده بلکه با روند فزاینده اتهامات علیه این نهاد، سرنوشت سیاسی این کشور نیز در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

کمیسیون انتخابات افغانستان باردیگر با تغییر در تقویم اعلام نتایج انتخابات، ۲۳ آبان ماه را روز انتشار عمومی نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده بود که روز پنجشنبه گذشته این زمان بازهم به تعویق افتاد.

این سومین بار است که اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به رغم تقویم از پیش تعیین شده کمیسیون انتخابات به تعویق افتاده و با این ناکامی ها، اعتبار این نهاد کاهش یافته و شرایط سیاسی افغانستان را یک بار دیگر به وضعیت بحرانی نزدیکتر ساخته است.

گروه ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله روز گذشته ادعا کرد، بر اساس مدارکی که در اختیار دارند ۲۵۰ هزار رای خلاف قانون و دستورالعمل های انتخاباتی به صندوق‌ها ریخته شده که وی خواهان ابطال آنها شد.

«اسدالله سعادتی» معاون این گروه در انتخابات روز گذشته به خبرنگاران گفت: آرای صندوق های دو هزار و۴۲۳ محل رای گیری که هیچ‌ گونه معلومات بیومتریکی در مورد آن وجود ندارد، باید از دور خارج شود.

سعادتی گفت: تمام مراکز رای گیری که تقلب درآنها صورت گرفته شناسایی شدند و کمیسیون نباید تلاش کند که این آرا معتبر شناخته شود چرا که آنها اجازه این کار را نخواهند داد.

کمیسیون انتخابات اما در مورد این آرا به طور مشخص اعلام موضع نکرده و گفته است که به زودی در مورد ادعاهای نامزدهای انتخابات ، نظر نهایی را صادر خواهد کرد.

«ذبیح‌الله سادات» معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات دیروز به رسانه های محلی افغانستان گفت: در حال مذاکره با نمایندگان نامزدها و احزاب سیاسی هستند، تا آنان را متقاعد کنند که به گزارش های کمیسیون انتخابات احترام بگذارند.

سادات از ناظران ستادهای انتخاباتی افغانستان نیز انتقاد کرد که آنها نه تنها با کمیسیون همکاری نمی کنند بلکه عامل بزرگترین چالش در کمیسیون انتخابات هستند.

وی افزود: به همین دلیل تقویم های انتخاباتی یکی از پی دیگری منقضی می شود و اعلام نتایج اولیه انتخابات با تأخیر مواجه می شود.

سادات گفت که در هفته گذشته ناظران برخی از ستادهای انتخاباتی در ۱۴ استان افغانستان مانع بازشماری آرا شدند. با این وجود، نهادهای ناظر انتخابات، ضعف مدیریتی در کمیسیون انتخابات را عامل بروز مشکلات دانسته و باور دارند که این مشکلات سبب شده تا جدول زمان بندی اعلام نتایج انتخابات نقض شود.

«اورنگ زیب» از اعضای رهبری کمیسیون انتخابات افغانستان گفته است اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل تنش بر سر چگونگی بازشماری بیش از 8 هزار محل رأی گیری، به تعویق افتاده ‌است.

«صغرا سعادت» سخنگوی «بنیاد انتخابات شفاف افغانستان» (تیفا) نیز در این زمینه گفت: کمیسیون انتخابات فرصت‌ را برای ایجاد بحران‌های تازه در درون این کمیسیون فراهم کرده است.

خانم سعادت تأکید کرد که تصمیم کمیسیون برای بازشماری آرا از اول اشتباه و خلاف قانون انتخابات بود که سبب نارضایتی‌های زیاد شده است.این درحالی است که کمیسیون مکلف است مطابق قانون در قبال نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پاسخگو باشد.

سخنگوی تیفا باور دارد: تقویم زمان بندی شده انتخابات همانند قانون انتخابات است و اعضای کمیسیون باید آن را رعایت کنند که در غیراین صورت مجرم شناخته خواهند شد.

سعادت با بیان اینکه" با توجه به این که بارها قانون انتخابات از سوی اعضای این کمیسیون نقض شده" افزود: این افراد مجرم هستند و باید پس از پایان انتخابات به دادگاه معرفی شوند.

برخی کارشناسان علاوه بر کمیسیون انتخابات، سفارت خانه های خارجی و نمایندگی سازمان ملل متحد را نیز متهم به مداخله در امور انتخابات افغانستان کرده اند.

«احمد سعیدی» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در صفحه اجتماعی خود دراین زمینه نوشته است که بدون تردید سفارت های خارجی دفتر یوناما و اتحادیه اروپا در امور انتخابات این کشور مداخله می کنند.

وی افزود: بیگانگان در سرنوشت ما خائنانه و بی شرمانه مداخله می کنند.به همین دلیل اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری وارد بن بست شده است.

وی خطاب به دفتر یوناما گفت که مردم مسلمان افغانستان بهای تقلب در انتخابات ۱۳۹۳ را با تلفات و خسارات زیاد پرداخته اند. بیگانگان نباید بار دیگر انتخابات افغانستان را با بحرانی مشابه بحران ۲۰۱۴ مواجه سازند.

«داود نجفی» کارشناس سیاسی و زیر سابق راه و ترابری افغانستان دراین زمینه گفت کمیسیون انتخابات مسئول شرایط بحرانی کنونی بوده و دولت نیز در بروز این بحران دخیل است.

به گفته نجفی اعضای کمیسیون انتخابات دستورالعمل های خود را که دراین کمیسیون وضع کردند، زیر پا گذاشته اند و همین نقض قوانین بحران ایجاد کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم مهرماه برگزار شد و براساس تقویم کمیسیون قرار بود در ۲۷ مهرماه نتیجه اولیه آن اعلام شود اما به دلیل بروز چالش های مختلف در کمیسیون ، این زمان به روز ۲۳ آبان موکول شد که این تقویم نیز به تعویق افتاد.

روز چهارشنبه ۲۲ آبان کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری باردیگر به تعویق افتاده اما این نهاد زمان مشخص دیگری را برای گزارش فعالیتش در این زمینه مطرح نکرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید