همه‌پرسی تکلیف قانون اساسی شیلی را معلوم می‌کند


همه‌پرسی تکلیف قانون اساسی شیلی را معلوم می‌کند

تهران-ایرنا- قانونگذاران در شیلی با برگزاری همه‌پرسی در مورد قانون اساسی در نیمه نخست سال آینده میلادی توافق کردند.

به گزارش روز شنبه تارنمای شبکه تله سور ونزوئلا، این قانونگذاران روز گذشته(جمعه) توافق کردند همه پرسی در مورد قانون اساسی شیلی که در دوران دیکتاتوری آگوستو پینوشه دیکتاتوری سابق این کشور تنطیم شده بود، برگزار شود.

کارول کاریولا قانونگذار حزب کمونیست اعلام کرد: مردم به پیروزی دست یافته‌اند چون ما در حال نزدیک شدن به مشورت درباره یک مجمع قانونگذاری جدید هستیم.

تحت این همه پرسی از مردم شیلی پرسیده خواهد شد که آیا ایده ایجاد قانون اساسی جدید را می پذیرند یا خیر.

براساس آمارهای رسمی تا روز پنجشنبه 22 شهروند این کشور طی ناآرامی های اخیر کشته و 2209 نفر دیگز زخمی شده اند.

تظاهرات در شیلی از روز ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) در اعتراض به افزایش بهای بلیت مترو آغاز شد و اندک اندک به مخالفت با وضع موجود در کشور منتهی شد که با غارتگری، آتش افروزی و درگیری های روزانه بین معترضان و نیروهای پلیس همراه بود. معترضان به دستمزدهای پایین، هزینه های بالای بخش آموزش و بهداشت و شکاف عمیق بین فقیر و غنی در کشوری اعتراض دارند که به لحاظ سیاسی و اقتصادی تحت سلطه چند خانواده قدیمی و نخبه است.

پس از هفته ها اعتراض و تظاهرات خشونت بار، اکثر نظرسنجی ها نشان می دهد که جنبش اعتراضی شیلی از حمایت ۷۵ درصد از مردم این کشور برخوردار است.

چند روز پس از روی کار آمدن پینرا در مارس ۲۰۱۸، دولت وی اعلام کرد که اجازه بررسی لایحه اصلاح قانون اساسی را نخواهد داد. «میشل باشلت» رئیس جمهوری سابق شیلی این لایحه را تقدیم کنگره کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تلاش نیروهای امنیتی برای اطفا حریق ناشی از حمله هوایی آمریکا به پایگاه حشد الشعبی