اختلاف روغن‌ سازها و مکانیک‌ ها بر سر درجا کار کردن خودرو


اختلاف روغن‌ سازها و مکانیک‌ ها بر سر درجا کار کردن  خودرو

حتما برایتان اتفاق افتاده است وقتی هوا سرد می‌شود، همکار، دوست یا پدرتان توصیه می‌کند پیش از شروع به‌حرکت با خودرو، آن را گرم کنید. بااین وجود بین افراد این اختلاف وجود دارد که برای گرم‌کردن موتور خودرو چه‌مقدار زمان نیاز است.

به گزارش «اخبار خودرو»، شاید برایتان جالب باشد بدانید حتی بین خودروسازان و تولیدکنندگان روغن موتور هم برای زمان توصیه شده برای گرم کردن موتور خودرو، اختلاف وجود دارد.

نظر ولوو درباره زمان گرم کردن موتور در زمستان

وب‌سایت مکانیک مردمی (Popularmechanics) به‌سراغ ولوو رفته و این سوال را مطرح کرده و پاسخ این خودروساز چنین بوده است: «بهتر است چندثانیه‌ای را پیش از رانندگی عادی برای رسیدن فشار روغن به‌شرایط حداقلی صبر کنید. استفاده از روغن با کیفیت و رعایت این نکته برای حفاظت از سلامت موتور درشرایط استارت سرد حیاتی است.»

توصیه تعمیرکاران

اما افرادی که به‌دنبال پاسخ دقیق هستند، نام اپلیکیشن و وب‌سایت «اشیووتر» (AccuWeather) احتمالا به‌گوششان خورده است. این سایت به‌سراغ متخصصان حوزه روانکارها رفته و با طرح این سوال پس‌از توضیح اختلاف موجود بین خودروهای کاربراتوری و انژکتوری آورده است در انواع کاربراتوری نیاز به‌صرف زمان زیادی برای اطمینان از کارکرد صحیح موتور درهوای سرد وجود دارد، اما درسیستم انژکتوری این مشکل برطرف شده است.

آن‌ها به‌سراغ ژوسف‌هنمولر (Joseph Henmueller) مدیریت اتحادیه تعمیر و نگهداری خودرو رفته‌اند. هنمولر درپاسخ می‌گوید: «روغن را می‌توان همچون خون درحال جریان درموتور دانست.»

او توصیه کرده است خودرو را درشرایط دمایی سرد حدود یک الی دودقیقه درحالت درجا روشن نگه دارید. این زمان برای مواقع یخبندان و زمانی است که هوای سرد باعث شده حتی شیشه جلو خودرو هم یخ زده باشد. درمدت‌زمانی که شیشه جلو درحال واضح شدن است، روغن خودرو نیز برای کارکردن نرم موتور گرم می‌شود.

به‌گفته هنمولر: «درهوای سرد روانکارها ضخیم‌تر می‌شوند؛ بنابراین برای کارکرد صحیح آن‌ها درهوای سرد بهتر است ۶۰ تا ۱۲۰ ثانیه موتور بدون حرکت کار کند.» درصورت عدم رعایت این شرایط به‌نظر هنمولر عمر موتور کوتاه می‌شود.

نظر متفاوت روغن‌ساز آمریکایی

اما ظاهرا متخصصان شرکت «پنزویل» نظر متفاوتی دارند. این برند که از قدیمی‌ترین روغن‌موتورهای آمریکایی به‌حساب می‌آید (تاسیس درسال۱۹۱۳) سال ۲۰۰۲ سهام آن توسط رویال‌داچ «شِل» خریداری شده است و حالا زیر نظر شل فعالیت می‌کند.

شاناسیمسون (Shanna Simmons)، مدیر بخش فنی پنزویل به‌طور کل گرم کردن موتور را منکر می‌شود و می‌گوید اینکه روغن گرم می‌شود، برگرفته از خیالات ماست.

او می‌گوید: «زمان لازم برای پمپاژ روغن‌موتور، حتی درشرایط سرد فقط چندمیلی‌ثانیه ‌است، نه‌چنددقیقه. سرعت گرم شدم روغن حتی بیشتر از زمانی است که با خودروتان با سرعت زیاد درحال حرکت هستید؛ البته نباید از این نکته غافل شد که نگه داشتن خودرو درحالت سکون، مصرف‌سوخت را افزایش می‌دهد.»

جریمه‌هایی که برای گرم‌کردن درنظر گرفته شده

آژانس‌های حفاظت از محیط‌زیست نیز با افرادی که برای یک نظریه اثبات‌نشده، هم سوخت را هدر می‌دهند و هم محیط‌زیست را آلوده‌تر می‌کنند، کاملا مخالفند.

هردو موسسه آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده و دپارتمان انرژی این کشور اعلام کرده‌اند نباید خودرو درحالت روشن بودن موتور بیشتر از ۳۰ ثانیه بدون حرکت باشد. حتی اعلام کرده‌اند درصورت صرف مدت‌زمان بیشتر از ۳۰ ثانیه سوخت بیشتری نسبت به‌روشن و خاموش کردن خودرو صرف می‌شود.

دربسیاری از شهرها همچون مینیاپولیس از ایالت مینه‌سوتا آمریکا قوانینی برای عدم‌روشن بودن خودرو درحین توقف وجود دارد. دراین شهر درصورتی که بیشتر از سه‌دقیقه راننده خودرو درحالت موتور روشن آن را پارک کرده باشد، جریمه سنگینی می‌شود.

درشهرهای شیکاگو، نیویورک، فیلادلفیا و بوستون نیز قوانین مشابهی وجود دارد که این اختیار را به‌پلیس می‌دهد درصورت مشاهده خودرو پارک‌کرده با موتور روشن پس از چنددقیقه آن را جریمه کند. البته تمامی متخصصان درهر حوزه تولید خودرو و روانسازها همچون هنمولر پیشنهاد می‌کنند طی ۱۰ دقیقه اول رانندگی از سرعت ۷۲ کیلومتربرساعت (۴۵مایل‌برساعت) تجاوز نکنند.

درنهایت اگرچه با استفاده از ادتیوهای خاص و استفاده از روغن‌پایه‌های با کیفیت، ‌امکان روانکاری موتور توسط روغن‌موتور در لحظه استارت آن‌هم در هوای بسیار سرد فراهم شده است، ‌اما آنچه مهم است و به‌گفته کارشناسان و مکانیک‌های باتجربه باعث کاهش عمر موتور خودرو می‌شود،‌ همان فرصت ندادن 60 ثانیه‌ای برای به‌انبساط رسیدن قطعات فلزی موتور است که عدم‌رعایت آن عمر موتور را کاهش می‌دهد.

پس در این مورد خاص نباید توصیه مکانیک‌ها به‌گرم کردن 60 تا 120 ثانیه‌ای موتور با درجا کار کردن را با ویژگی‌های روانکاری روغن‌های جدید با گرانروی پایین اشتباه گرفت. زیرا اگرچه روغن‌های جدید دردمای پایین به‌سرعت دربین قطعات موتور پمپاژ می‌شوند، اما قطعات فلزی موتور برای جلوگیری از سایش نامتعارف به‌گرم شدن نیاز دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟