لزوم توجه به کیفیت هوای آبان در سه سال اخیر


لزوم توجه به کیفیت هوای آبان در  سه سال اخیر

شهر تهران به علت موقعیت خاص خود چه از لحاظ توپوگرافی و، چه به لحاظ جمعیت و تعداد خودرو، با وجود حرکت میلیون‌ها وسیله نقلیه، پتانسیل بالایی برای تولید و انتشار آلودگی هوا دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شهر تهران به علت موقعیت خاص خود چه از لحاظ توپوگرافی و، چه به لحاظ جمعیت و تعداد خودرو، با وجود حرکت میلیون‌ها وسیله نقلیه، پتانسیل بالایی برای تولید و انتشار آلودگی هوا دارد و در صورتی که تهویه طبیعی هوا توسط باد و سایر عوامل صورت نگیرد، آلاینده­ های تولیدی توسط خودروها و سایر منابع تجمیع شده و سبب افزایش غلظت آلاینده­ ها و شاخص کیفیت هوا در شهر می شود.

در این شرایط با کاهش تولید آلودگی از منابع آلاینده مختلف می­ توان از وخامت اوضاع جلوگیری کرد و کمک کرد وضعیت آلودگی هوا از شرایط ناسالم برای گروه های حساس به شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه نرود.

«حسین شهبازی» در این باره گفت: مهم‌ترین و مناسب‌ترین شیوه تهویه طبیعی، وجود باد با سرعت مناسب است و البته این باد نیابد باعث انتقال گردوغبار به شهر گردد. در صورت وزش باد مخصوصاً با سرعت‌های بالاتر از 5 متر بر ثانیه معمولاً کیفیت هوا مطلوب می‌گردد.

آنگونه که سرپرست معاونت فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته، عمده روزهای ناسالم شهر تهران در سال های اخیر به لحاظ آلاینده ذرات معلق از آبان ماه به بعد و بدلیل پایداری جوی رخ داده است. در طی 3 سال گذشته، آبان‌ماه سال96 با 17 روز بیشترین تعداد روز ناسالم را به خود اختصاص داده است. اما با وجود سرعت باد کمتر، تعداد روز ناسالم در سال 1398 به 7 روز رسیده است.

به گفته شهبازی، مقایسه 21 روز ابتدایی آبان ماه در سه سال اخیرنشان می‌دهد آبان‌ماه سال جاری از کمترین سرعت میانگین باد برخوردار بوده است. وزش باد با سرعت مناسب بهترین عامل جهت تهویه هوای شهر تهران است و متاسفانه سرعت کم باد در آبان سال جاری موجب پایداری هوا و در نتیجه 7 روز متوالی شرایط نامطلوب (از 15 تا 21 آبان) شده و میانگین شاخص کیفیت هوا در ایستگاه­ های شهر تهران در این روزها در شرایط ناسالم برای گروه های حساس جامعه قرار داشته است.

شهبازی خاطرنشان کرد: در آبان‌ماه سال 97 بواسطه سرعت باد بیشتر و شرایط جوی مساعد کیفیت هوا در شرایط بهتری نسبت به دو سال دیگر قرار داشت.

نکته قابل توجه تا به اینجای سال 1398 این است که با وجود تعداد روزهای پایدار متوالی در آبان ماه، تاکنون شاخص کیفیت هوای شهر در محدوده ناسالم برای همه افراد جامعه قرار نگرفته و این مساله نشان از موثر واقع شدن اقدامات انجام گرفته در راستای کاهش آلودگی هوا دارد. اتفاقی که در سال های گذشته منجر به ناسالم شدن هوا برای تمامی افراد جامعه می شده است.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا