تحلیل پیام رئیس کل به بازار


تحلیل پیام رئیس کل به بازار

پس از نوسان شدید روز چهارشنبه، رئیس کل بانک مرکزی در اقدامی کم‌سابقه اعلام کرد این نهاد در هفته‌های اخیر و به‌طور خاص روز چهارشنبه خود خریدار بازار بوده است.

به گزارش بنکر (Banker)، این اظهار نظر از دو جهت اهمیت داشت: اول اینکه نشان می‌داد سیاست بانک مرکزی نسبت به گذشته تغییر کرده است. در دوره‌های پیشین معمولا بانک مرکزی تنها عرضه‌کننده بازار بود و بسیار محدود در موقعیت خرید قرار می‌گرفت، چه رسد به اینکه عیان اعلام کند خود خریدار بازار است.

در این شرایط اهمیت دوم پیام روز چهارشنبه رئیس کل آشکارتر می‌شود. در واقع رئیس کل بانک مرکزی عنوان می‌کرد افزایش قیمت دلار خارج از کنترل بازارساز رخ نداده است و او به واسطه خریدار بودن می‌تواند در روزهای آینده قیمت را با فروش در نرخ‌های بالاتر کاهشی کند. شاید تحت تاثیر همین موضوع باشد که وی در بخشی دیگر از پیام خود به افراد عادی هشدار داد که ارز محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. رئیس کل روز جمعه در پیام دیگری هشدار داد با توجه به ذخایر ارزی بانک مرکزی دلار محل خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

در حالی که برخی معامله‌گران باور دارند باید پیام بانک مرکزی را جدی گرفت و با احتیاط در بازار فعالیت کرد، گروه دیگری عنوان می‌کنند، مجموع اخبار به گونه‌ای است که می‌توان روز شنبه انتظار عبور دلار از مرز ۱۲ هزار تومانی را داشت. از نظر آنها، روز شنبه می‌تواند آزمون مناسبی برای تایید صحبت‌های رئیس کل باشد. در واقع اگر در شرایطی که گروهی از معامله‌گران با جوسازی پیرامون رشد قیمت بنزین بر طبل افزایش قیمت دلار می‌کوبند، بهای این ارز کاهش یابد، نشان از قدرت‌نمایی بازارساز خواهد داشت.

بخشی از معامله‌گران نیز عنوان می‌کنند باید در شرایط کنونی بازار تاکتیک خرید به فروش را در پیش گرفت. در واقع آغاز به خرید می‌کنید و بخشی از آن را در سطوح مقاومتی می‌فروشید. با این حال، اگر قیمت از آن سطح مقاومتی عبور کرد، بار دیگر در موقعیت خرید قرار خواهید گرفت.

در این میان، برخی معامله‌گران باور دارند بازار ارز طی هفته‌های آینده ریسک تعیین نرخ ارز در بودجه را نیز پیش رو دارد. از نظر آنها، با افزایش این نرخ، بازار آزاد می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت رشد قیمتی بیشتری را به ثبت برساند. این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که بازار ارز حدود ۱۰۰ روز نوسانات خاصی نداشت و در کانال ۱۱ هزار تومانی تمام نوسانات خود را صورت می‌داد. درست است که قیمت همچنان در حال نوسان در کانال ۱۱ هزار تومانی است، ولی شکست دو سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی طی دو روز افزایشی‌ها را بیش از پیش به ورود دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی خوش‌بین کرده است.

تحلیل پیام رئیس کل به بازار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل