8 جاذبه تونس که حتما باید ببینید


چرا تونس به کشور اسرارآمیز آفریقا مشهور شده است؟ سواحل ماسه ای آفتابی با چشم انداز دریایی آرام. بقایای تمدن های قدیمی مشهور از شاهکارهای معماری رومی ها تا مساجد دیدنی اسلامی. محله های مدرن و ساختمان های امروزی. بازارهای رنگارنگ و پر جنب و جوش. همه اینها را که کنار هم بگذارید، متوجه می شوید چرا به تونس لقب کشور اسرارآمیز را داده اند. به نظر شما هر...

چرا تونس به کشور اسرارآمیز آفریقا مشهور شده است؟ سواحل ماسه‌ای آفتابی با چشم‌انداز دریایی آرام. بقایای تمدن‌های قدیمی مشهور از شاهکارهای معماری رومی‌ها تا مساجد دیدنی اسلامی. محله‌های مدرن و ساختمان‌های امروزی. بازارهای رنگارنگ و پر جنب و جوش. همه اینها را که کنار هم بگذارید، متوجه می‌شوید چرا به تونس لقب کشور اسرارآمیز را داده‌اند. به نظر شما هر کدام از این جاذبه‌ها را در کدام منطقه تونس می‌توان دید؟

تور تونس

1. شهر تونس

این مارپیچ نامنظم از خیابان‌های قدیمی و کوچه‌ها، یک گنج ملی است. شهر تونس محلی است که در آن سوق‌های مسقف خواهید دید، بازارهایی که در آنها همه چیز می‌فروشند: از کفش گرفته تا لوله قلیان (shisha). این شهر پر است از کافه‌های به هم چسبیده، حیاط خلوت‌هایی که محل کار صنعتگران هستند، مناطق تاریخی باشکوه، و درهایی که با رنگ‌های روشن نقاشی شده‌اند. کاخ‌ها، مساجد و حوزه‌های علمیه یا مدارس تاریخی در سراسر این شهر پراکنده شده‌اند. یکی از بهترین زمان‌ها برای سیاحت در شهر صبح اول وقت است، زمانی که هنوز سر و صدای کافه‌ها و دکه‌های سیار صبحانه شروع نشده و سکوت در همه جا حکمفرماست. در بقیه زمان‌ها ممکن است شهر کمی‌ شلوغ، گرم و پر سر و صدا باشد، اما این شلوغی هم خیلی زود جای خود را به آرامش می‌دهد. در شهر تونس تعدادی حمام قدیمی هم خواهید دید.

8 جاذبه تونس که حتما باید ببینید

2. مسجد زیتون

این مسجد زیبا در قلب شهر قرار دارد. انبوه ستون‌های مسجد یادگار دوران کارتاژ هستند. فقط مسلمان‌ها اجازه دارند وارد ساختمان اصلی این مسجد بشوند، اما محوطه بیرونی آن هم بسیار تاثیرگذار است.

8 جاذبه تونس که حتما باید ببینید

3. موزه باردو (Bardo)

پرطرفدارترین موزه کشور تونس شامل مجموعه‌ای بی‌نظیر است که حتما باید آن را ببینید. این مجموعه تصویری از زندگی باستان در شمال آفریقا را پیش چشم‌تان به تصویر می‌کشد. ساختمان اصلی کاخ موزه، که جدیدا یک بخش دیدنی به آن اضافه شده، زیبایی فضای نمایشگاه را دوچندان می‌کند. دیدنی‌های برجسته این موزه شامل یک مجموعه بزرگ از موزاییک‌های به خوبی محافظت شده رومی، ابزار و یادگارهای کمیاب متعلق به فنیقی‌ها و سرامیک‌های دوران اولیه اسلامی است. موزه باردو در 4 کیلومتری شمال غرب مرکز شهر قرار دارد. با تاکسی یا خط 4 مترو می‌توانید به این موزه بروید.

8 جاذبه تونس که حتما باید ببینید

4. کارتاژ

منطقه تاریخی کارتاژ در شمال شرقی شهر قرار دارد و با قطار زیرزمینی به راحتی می‌توان به این منطقه رسید. برای دیدن یک منظره تماشایی از این منطقه در بالای تپه بیرسا گشت و گذار کنید. از آنجایی که بقایای کارتاژ در یک منطقه وسیع پراکنده شده، برای درک تمام زیبایی این منطقه باید کمی از حس ششم‌تان کمک بگیرید. این بقایا شامل حمام‌ها، خانه‌ها، آب انبارها، باسیلیکاها و خیابان‌های متعلق به کارتاژ است. تصویر شکوه گذشته این منطقه در موزه کارتاژ برای‌تان کامل می‌شود. در این موزه تندیس‌های تاریخی، موزاییک‌های قدیمی و ابزار و آلات بی‌نظیری از زندگی روزمره خواهید دید: ابزاری مانند تیغ صورت‌تراشی و سرمه‌دان. منطقه بیرسا، که زمانی خانه 400 هزار نفر بود و دیوارهایی به ارتفاع 13 متر دور تا دور آن قرار داشت، هم جزئی از موزه است.

8 جاذبه تونس که حتما باید ببینید

5. بولا رجیا (Bulla Regia)

شهر رومی بولا رجیا به خاطر خانه‌های زیرزمینی فوق‌العاده‌اش شهرت دارد. این شهر در 7 کیلومتری شمال غرب جندوبه (Jendouba) قرار گرفته است. در این شهر فرصت پیدا می‌کنید تا به جای اینکه حدس بزنید اشیا و زندگی‌های قدیمی چطور بوده‌اند مستقیما در اتاق‌های کامل و به خوبی حفاظت شده خانه‌های رومی قدم بزنید. رومی‌های نوآور برای فرار از گرمای تابستان به زیر زمین پناه برده و خانه‌هایی زیبا ساخته‌اند. این خانه‌ها، که با ایوان‌های ستون‌دار تکمیل شده‌اند، یادآور خانه‌های غارمانند بربرهای مطماطه (Matmata) هستند. هر کدام از خانه‌ها بر اساس موضوع موزاییک‌هایی که در آنها پیدا شده نامگذاری شده‌اند؛ برخی از بهترین موزاییک‌های کشف شده در این منطقه اکنون در موزه باردو نگهداری می‌شوند.

8 جاذبه تونس که حتما باید ببینید

6. دوگا (Dougga)

دوگا، شهری رومی با منظره‌ای دیدنی، بر روی تپه‌ای قرار گرفته که دور تا دور آن پر است از درخت‌های زیتون. از بالای تپه مزارع غلات را می‌توان دید، و در پشت آن جنگل قرار دارد. رنگ ملایم این شهر، که از سنگ‌های زرد مایل به قهوه‌ای ساخته شده، با رنگ قهوه‌ای، خردلی و سبز تیره مناظر روستای کالد (Kalled) و رشته کوه‌های تبرسق (Teboursouk) هماهنگی دارد. بقایای باستانی دوگا یکی از باشکوه‌ترین یادمان‌های رومی است و در سال 1997 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. این منطقه حیرت‌انگیز چشم‌اندازی جالب توجه از شیوه زندگی متمولانه رومی‌ها به دست می‌دهد. این منطقه شامل چند حمام، یک عمارت کنگره‌دار باابهت، یک سالن نمایش 3500 نفری و معابد گوناگون است. بهترین زمان بازدید از دوگا صبح زود یا اواخر روز است.

8 جاذبه تونس که حتما باید ببینید

7. ال جم (El Djem)

کلوسئوم ال جم، هم به خاطر اندازه بزرگش و هم به خاطر هماهنگی‌اش با ساختمان‌های مدرن اطراف، بنایی دیدنی و تاثیرگذار است. به علاوه، این بنا هم مثل همه بناهای باستانی به خوبی نشان‌دهنده زوالی است که شامل حال هر چیزی می‌شود. این کلوسئوم در زمین همواری در میان سوسه (Sousse) و صفاقس (Sfax) ساخته شده و بهترین نشانه برای درک تمدن رومی در آفریقاست. به جز کلوسئوم دیدنی‌های ارزشمند دیگری هم در شهر ال جم وجود دارد: قابل توجه‌ترین مجموعه موزاییک‌های تونس در موزه باستان‌شناسی زیبای این شهر نگهداری می‌شود. گنجینه این موزه به اندازه موزه باردو بزرگ نیست، اما موزاییک‌های آن با شرایط خوب و مساعدی که دارند مطمئنا رقبای‌شان در پایتخت را شکست می‌دهند.

8 جاذبه تونس که حتما باید ببینید

8. القیروان (Kairouan)

القیروان به خاطر مسجد جامع‌اش چهارمین مرکز مقدس اسلامی محسوب می‌شود. این مسجد قدیمی‌ترین مسجد شمال آفریقاست. حال و هوای قیروان با فضای مناطق توریستی ساحلی در قسمت شرقی بسیار متفاوت است. برخلاف بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ منطقه که به گردشگری به چشم یک صنعت نگاه می‌کنند، القیروان گروه‌های مسافرهای یکروزه را به خود جذب کرده و ارتباط محافظه‌کارانه و کمش را با خارجی‌ها حفظ کرده است. شهر القیروان مکانی زیبا و جالب برای گشت و گذار است، به خصوص در هنگام بعد از ظهر، هنگامی که سایه‌ها بلندتر می‌شوند و زیبایی درهای جذاب و تزیین‌شده ساختمان و پنجره‌های رنگی سبز و آبی و بالکن‌ها جلوه بیشتری پیدا می‌کنند. القیروان همیشه مقصد مسافرها بوده. این شهر، خواه برای مقاصد تجاری و خواه برای اهداف زیارتی، به میزبانیِ مردمانی از سرزمین‌های دور و نزدیک عادت دارد.

8 جاذبه تونس که حتما باید ببینید

برگرفته از lonely planet



1398/08/25 | کد مطلب: 2295
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
8 جاذبه تونس که حتما باید ببینید
8 جاذبه تونس که حتما باید ببینید سپیده اقتداری
8 جاذبه تونس که حتما باید ببینید

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)