تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در فارس از عکس با چاه‌گاز تا همزنی دیگ‌نذری


تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در فارس از عکس با چاه‌گاز تا همزنی دیگ‌نذری

شیراز-ایرنا- کمتر از 3 هفته آینده مرحله نام نویسی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود که هر چه به روزهای نام‌نویسی نزدیک‌تر می‌شویم، بازار تبلیغات زودهنگام برخی نامزدهای احتمالی انتخابات در استان فارس با روش‌های خودساخته رواج یافته و می‌یابد.

این روزها در فضای مجازی بازار احساس مسئولیت‌ها برای حضور در قوه‌ مقننه داغ‌تر از همیشه است، فعالیت سیاسیون در گروه‌های مختلف مجازی نیز بیشتر شده است که گاهی به ارایه ایده‌ برای قوه مقننه می‌پردازند و گاهی نیز مستقیم یا غیرمستقیم از خود و عملکردهای گذشته خود سخن می‌گویند و گاهی نیز به تخریب دولت و تهمت زدن به رقبای احتمالی متوسل‌ می‌شوند تا از خود یک شخصیت منجی معرفی کنند.

دسترسی آسان،من آنم که رستم بود پهلوان

نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی نیز که تا چندماه پیش در دسترس مردم نبودند، این روزها دسترسی مردم به آنان آسان‌تر شده و در بسیاری از مراسم‌ حضور فعالی دارند، حتی فعالیت رسانه‌ای آنان و ارتباط‌شان با رسانه‌ها نیز بهتر و بیشتر شده است.
این روزها نامزدهای احتمالی، هرکدام به طریقی سعی در معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود دارند و گاهی نیز متوسل به دستاوردهای دولت می‌شوند و از اقدامات دولت که در این شرایط تنگنای مالی کشور صورت گرفته است به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند و سعی دارند این اقدامات را به نام خود ثبت و ضبط کنند.
برخی نامزدهای احتمالی دستاوردهای تقسیمات کشوری را به نام خود ثبت می‌کنند، برخی پیاده‌روی‌های خانوادگی برای اقشار مختلف مردم به راه‌ می‌اندازند تا از این فضا برای جذب آرا استفاده کنند، برخی در آیین‌های مذهبی همچون پخت نذری حضوری فعال در تصاویر دارند، برخی دیگر عملیاتی شدن پروِژه‌های عمرانی را به نام خود ثبت می‌کنند و این تلاش‌ها به حدی رسیده که به چاه گاز نیز رحم نکردند و از یافته‌های جدید درباره میدان های نفتی و گازی در استان فارس بهره‌برداری انتخاباتی می‌کنند و رپورتاژهای رسانه‌ای به راه‌ انداخته‌اند.
هرچند مسئولان ستاد انتخابات استان فارس بارها تاکید کرده‌اند تبلیغات زودهنگام انتخاباتی رصد می‌شود و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد اما گویی برخی نامزدهای احتمالی جای پای خود را محکم‌تر از این چیزها می‌دانند و به فعالیت‌های خود به‌گونه‌های مختلف ادامه می‌دهند.

عکس خندان زیرنور پروژکتور

نامه ای به امضای برخی دانشجویان یک دانشگاه غیر دولتی فارس خطاب به مدیریت کشوری این دانشگاه در فضای مجازی منتشر شد که در آن نوشته شده رئیس واحد شهرستانی این دانشگاه به نفع نماینده کنونی شهرستان تبلیغات کرده و دستاوردهای دولت را به نام این نماینده ثبت کرده است.

در این نامه آمده است: بیش از دو ماه است که در ورودی شهرستان... (از سمت شیراز) بنر تبلیغاتی بزرگی در حمایت از نماینده فعلی شهرستان در مجلس شورای اسلامی و تبلیغ برای ایشان در انتخابات مجلس پیش رو، از سوی سرپرست دانشگاه ... و با ذکر جایگاه حقوقی نصب شده است. در این تابلو که در بالای آن به همراه عکس خندان آقای نماینده زیر نور پروژکتور می درخشد، چهار مورد شماره گذاری آب سالم شهری، تامین برق پایدار، امنیت اقتصادی و پوشش بهداشت و درمان همگانی از دستاورد های آقای نماینده ذکر شده است.

در نامه افزوده شده است:‌ضمن فرافکنی ایجادشده در این تابلو و انتساب موارد نامربوط در حیطه توسعه شهرستان به نماینده شهرستان، معتقدیم که سرپرست دانشگاه ... به عنوان تهیه کننده، باید به عموم جامعه، حاتم بخشی ناموجه خود از بیت المال و ایجاد این فضای تهییجی و شانتاژگرانه بی اساس را پاسخگو باشد که اگر چنین نباشد و هرکس و هر نهاد به عموم نامطلع جامعه اطلاعات غلط بدهد و هر خدمتی را به مرجعی نامربوط منتسب نماید، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. ضمنا با توجه به اینکه طبق اطلاع حضرتعالی، استفاده از امکانات و اموال عمومی برای تبلیغات کاندیداهای شهر و روستا و نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس و موضع گیری و حمایت از کاندیداها جرم بوده و پیگرد قانونی دارد، خواهشمند است تخلف و قانون گریزی محرز سرپرست دانشگاه ... را پیگیری نموده، از کج روی های زیرمجموعه خود، خصوصا در ماه های پیش رو و پیش از زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی جلوگیری نمایید. بی شک تا حصول نتیجه، پیگیری دانشجویان شهرستان ادامه خواهد داشت.

دستاوردهای نظام و دولت را به نام خود ثبت نکنند
معاون استاندار و رئیس هیات بازرسی انتخابات استان فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع هر گونه تخلف انتخاباتی قابل پیگرد قانونی است و هیات‌های بازرسی شهرستان‌ها تخلفات را برای هیات بازرسی استان، هیات نظارت و دستگاه قضایی ارسال می‌کنند.
عبدالرضا قاسمپور افزود: هیات بازرسی انتخابات استان فارس نیز تخلفات را به هیات مرکزی بازرسی انتخابات ارسال می‌کند و این هیات نیز به هیات مرکزی نظارت انتخابات و شورای مرکزی ارجاع می‌دهند که قطعا در روند بررسی صلاحیت آنان تاثیرگذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه قانون انتخابات زمان مجاز برای تبلیغات انتخابات را مشخص کرده است، اظهارکرد: هرگونه فعالیت و اقدام تبلیغاتی نامزدهای احتمالی انتخابات، غیرقانونی است و تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود که این تخلفات در بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان تاثیرگذار است.
رئیس هیات بازرسی انتخابات استان فارس گفت: در این شرایط برخی نامزدهای احتمالی دوست دارند رقبای انتخاباتی خود را تخریب کنند که این اقدام هم خلاف قانون و هم خلاف اخلاق است لذا به تمام افرادی که قصد حضور در رقابت‌های انتخاباتی دارند توصیه می‌کنیم به جای تخریب دیگران در مهلت قانونی به معرفی توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود بپردازند.
قاسمپور افزود: نامزدهای احتمالی انتخابات نباید از بیت المال برای استفاده تبلیغاتی استفاده کنند که این تخلف است و برابر قانون با متخلفان برخورد می‌شود.
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در این چند سال دستاوردهای زیادی داشته است و خدمات مختلفی را به مردم ارایه کرده است لذا نامردهای انتخابات نباید دستاوردهای نظام و دولت را به نام خود ثبت کنند و از آن استفاده تبلیغاتی کنند.
رئیس هیات بازرسی انتخابات استان فارس گفت: نباید عده‌ای تقسیمات کشوری اخیر در استان فارس و پروژه‌های عمرانی را به نام خود ثبت کنند، ممکن است برخی افراد تلاشی در این زمینه داشته‌اند اما حق ندارند این اقدام را به نام خود تمام کنند و این گونه اقدامات تخلف است و با تخلفات نیز برابر قانون برخورد خواهد شد.
قاسمپور اظهارکرد: همچنین نامزدهای انتخابات در زمان تبلیغات قانون خود حق ندارند مسایلی را مطرح کنند که تنش‌زا باشد و این تخلف است و با تخلفات برخورد می‌شود، ممکن است مسایلی را مطرح کنند که برای آنان رای داشته باشد اما برای نظام هزینه داشته باشد که این تخلف است و برابر قانون با آن برخورد خواهد شد.
وی ادامه داد: تمام فعالیت‌ها و اقدامات نامزدهای احتمالی در شهرستان‌های استان فارس و فضای مجازی رصد و گزارش‌ تخلفات به هیات‌های نظارت و دستگاه قضایی ارسال می‌شود که این تخلفات در روند بررسی صلاحیت افراد تاثیرگذار است.
وی اضافه کرد: نامزدهای احتمالی انتخابات باید از انجام اقداماتی که به حیثیت دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران آسیب می‌زنند خودداری کنند و رعایت قانون را در دستور کار قرار دهند.
معاون استاندار فارس گفت: همه باید تلاش کنند تا یک انتخابات خوب، سالم و قانونمند در دوم اسفندماه امسال برگزار شود، آنچه در این انتخابات بیش از همه مهم است و باید برای آن تلاش کرد، حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای است.
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری دوم اسفند ۹۸ برگزار می شود.
شروع به کار رسمی فرایندهای اجرایی انتخابات از تاریخ دهم آذرماه با ابلاغ دستور شروع انتخابات از سوی وزیر کشور به فرمانداران مراکزحوزه انتخاباتی آغاز می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟