خطایی که جان می‌ستاند


خطایی که جان می‌ستاند

شیراز-ایرنا-خطای انسانی عامل اصلی تلفات در تصادفات استان فارس عنوان شده که هرساله هزاران جان با ارزش را در این خطه می‌ستاند.

توجه نکردن به جلو،خستگی و خواب آلودگی،سرعت و سبقت غیر مجاز ، مستی درحین رانندگی از جمله دلایلی است که روزانه دلیل اغلب تصادفات در استان فارس دانسته می شود و این در حالی است که راننده و انسان در آن نقش اصلی را دارد.

عوامل انسانی متعددی روزانه در استان فارس جان گرانبهای انسان ها را می‌گیرد، بعضی را روانه بیمارستان و برخی دیگر را نیز تا آخر عمر ویلچرنشین و از کار افتاده می‌کند.

در حالی که مسئولان مربوط و کارشناسان این حوزه همواره خطای انسانی را اصلی ترین دلیل قربانی شدن انسانها در حوادث ترافیکی و جاده ای می دانند اما کماکان رانندگانی هستند که بی توجه به این اخطارها همچنان در جاده‌ها می تازند و یا در حالت مستی و خماری پشت فرمان خودرو می نشینند و جان خود و سایر هم وطنان را با خطر مواجه می کنند.

کارشناسان راهنمایی و رانندگی سه عامل انسان،جاده و خودرو را دلایل سوانح جاده ای می دانند که علیرغم وجود خودروهای بی کیفیت در بازار و وجود جاده های غیر استاندارد، براساس آمار موجود علت انسانی و بی احتیاطی رانندگان دلیل بیش از ۷۰ درصد تصادف‌ها است.

نام استان فارس،سال‌ها است که در صدر فهرست تلفات جاده‌ای کشور جا خوش کرده و هرچند که این صدرنشینی به مزاق مدیران این استان خوش نمی‌آید،ولی اقدامات دستگاه‌های متولی برای کاهش تعداد تلفات انسانی ترافیکی چندان موثر نبوده است.

به طور متوسط در هر هشت ساعت یک نفر در استان فارس فوت می کند و حدود ۱۲ نفر بر اثر تصادف مجروح و روانه بیمارستان می‌شوند و بخشی از این مجروحین نیز با انواع و اقسام معلولیت‌های جسمی مواجه می شوند.

هر که راهش بیش، تصادفش بیشتر

رئیس پلیس راه شمال استان فارس گفت: این استان به لحاظ شمار شهر و روستا جایگاه نخست را در کشور به خود اختصاص داده و جاده های فارس به دلیل فراوانی مسیرها و محورهای مواصلاتی به اضافه کریدور ارتباطی شمال به جنوب کشور و بهره مندی از ظرفیت عظیم گردشگری، محور تردد خودروهای بسیاری است.

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: چهار محور فارس در صدر آمار تلفات جاده‌ای است که محور نورآباد ممسنی به سمت گچساران، محور چنارشاهیجان(قائمیه) به سمت کازرون، کمربندی شیراز به طول ۴۲ کیلومتر و محور فیروزآباد به سمت شیراز را شامل می شود.

خطایی که جان می‌ستاندکمربندی خطرناک بیخ گوش کلانشهر

از میان این چهار محور پرخطر استان فارس تنها کمربندی شیراز بود که ادامه سخنان سرهنگ عبدالهاشم دهقانی را به خود اختصاص داد، که دلیل آن شاید اهمیت و قرارگیری این مسیر در مجاور کلانشهر شیراز و مقصد میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی در طول سال است.

کمربندی شیراز ۴۲ کیلومتر طول و از پل شهید اسکندری در شمال شیراز آغاز می شود و تا پل فسا در جنوب کلانشهر شیراز ادامه دارد.

متولی واحد کجاست؟

نبود متولی مشخص در خصوص ایمن‌سازی کمربندی شیراز از جمله گلایه‌های سرهنگ دهقانی درباره این محور است.

او چنین گفت: این محل درگذشته برای عبور و مرور ناوگان باربری ایجاد شده اما اکنون به دلیل احداث شهرک‌های زیادی در حاشیه آن عملاً به رینگ شهری تبدیل و این مساله باعث بروز مشکلات زیاد ترافیکی در کمربندی شیراز شده است.

دهقانی این مساله را نیز مطرح می‌کند که برای پلیس تفاوتی ندارد که متولی کمربندی شیراز حوزه راهداری یا شهرداری باشد زیرا نگاه پلیس صرفاً ترافیکی است و هر ارگانی که متولی این محل است باید سریعاً ایمن سازی را در دستور کار قرار دهد.

هشت درصد کشته‌های استان تنها در یک کمربندی

او می‌گوید که این تعداد کشته و زخمی که ماهانه و سالانه در کمربندی شیراز به طول ۴۲ کیلومتر اتفاق می‌افتد که سهمی ۸ درصدی از کل راه‌های استان که مجموعاً به طول ۲۱ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است را به خود اختصاص داده به هیچ وجه زیبنده کلانشهر شیراز، پایتخت فرهنگی کشور نیست.

او همچنین درخواست کرد که متولی نهایی کمربندی شیراز مشخص شود و ایمن‌سازی آن نیز مدنظر قرار گیرد.

رئیس پلیس راه شمال استان فارس اضافه کرد: در حال حاضر هم شهرداری شیراز و هم راهداری در زمینه کمربندی شیراز مسئولیت‌هایی دارند که بعضاً همین دوگانگی باعث بروز ناهماهنگی‌هایی در بحث ایمن‌سازی این مسیر شده است.

وی به جاذبه‌های متعدد فرهنگی، باستانی، طبیعی و مذهبی استان فارس در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: این استان در ایام مختلف در طول سال خصوصاً تابستان و نوروز میزبان میلیون‌ها نفر گردشگر داخلی و خارجی است و طبیعتاً در این شرایط احتمال بروز تصادفات افزایش خواهد یافت.

دهقانی اظهار داشت: هرچند که استان فارس به لحاظ آمار مطلق و تعداد کشته‌ها در مقایسه با سایر استان‌های کشور رتبه اول را دارد اما اگر با احتساب طول راه‌ها و تعداد خودروهای عبوری محاسبه شود این استان در جایگاه چهاردهم کشور قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از کنترل ترافیک نامحسوس پلیس در محورهای مواصلاتی استان فارس سخن گفت و ادامه داد: اولویت فعالیت پلیس نامحسوس شامل برخورد با تخلفات خطرناک و حادثه‌ساز نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز و صحبت با تلفن همراه حین رانندگی است که این موارد خط قرمز پلیس است و بطور جدی با آن برخورد می‌شود.

فارس بیشترین نقاط حادثه خیز کشور را دارد

رئیس پلیس راه شمال استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که فارس با بیشترین طول راه‌های کشور، بیشترین نقاط حادثه خیز که ۲۱۳ نقطه است را در کشور دارا است.

او این را هم گفت که ۱۷۰ نقطه حادثه خیز استان فارس به تائید سازمان راهداری کشور رسیده که براساس برنامه دراز مدت باید این نقاط حادثه خیز رفع و در برنامه کوتاه مدت نیز باید این نقاط آشکار سازی شود.

دهقانی همچنین اعلام کرد: ۱۳۶ دوربین کنترل سرعت ثابت فعال در سراسر جاده‌های این استان وجود دارد و جانمایی ۵۶ نقطه دیگر در جاده‌های فارس برای نصب دوربین انجام شده که درآینده این کار صورت خواهد گرفت.

خطایی که جان می‌ستاندانسان مقصر اصلی است

به گفته این مقام مسئول بیشترین تصادفات جاده‌ای در فارس بین ساعت ۱۶ الی ۲۰ رخ می‌دهد و ۳۸ درصد علت تصادفات عدم توجه به جلو، ۲۹ درصد تخطی از سرعت مطمئنه و ۱۱ درصد انحراف به چپ است.

همچنین بر اساس گفته وی ۵۸ درصد کشته‌شدگان تصادفات این استان سرصحنه، ۳۶ درصد در بیمارستان و ۶ درصد در حین انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند.

صدرنشینی فارس ادامه دارد...

طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در نیمه اول امسال نه هزار و ۳۶۰ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شده‌اند که بنابر این آمار فارس کماکان رتبه نخست تلفات ناشی از حوادث ترافیکی را به خود اختصاص داده است.

در شش ماهه نخست سال ۹۸ براثر تصادف در استان‌های فارس ۷۴۴ نفر، خراسان رضوی ۶۸۲ نفر و تهران ۶۵۶ نفر جان خود را از دست داده و این سه استان به ترتیب رتبه نخست کشور را دارند و همچنین استان‌های ایلام با ۶۹ نفر، چهارمحال و بختیاری با ۱۲۶ نفر و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳۱ نفر کمترین تعداد کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی را در این مدت داشته‌اند.

خطایی که جان می‌ستاندفرمانده پلیس راه کشور: خطای انسانی عامل اصلی ایجاد تصادفات رانندگی است

فرمانده پلیس راه کشور نیز در سفر اخیر خود به استان فارس،گفت: انسان عامل اصلی ایجاد تصادفات رانندگی است ولی معتقدیم که وسیله نقلیه و راه‌ها نیز باید آنقدر با کیفیت باشد که خطای انسانی را جبران کنند.

سردار سرتیپ دوم سیدتیمور حسینی که در ششمین نشست قرارگاه کاهش تصادفات استان فارس در شیرازسخن می گفت،افزود: امیدواریم با اقدامات انجام شده در آینده، روزی فرا برسد که ۹۰ درصد از اقدامات در راستای کاهش تصادفات به صورت سیستمی انجام پذیرد.

رئیس پلیس راه ناجا با بیان اینکه به زودی دوربین های پرتابل دستی برای اعمال قانون در اختیار یگان های پلیس راه قرار می گیرد،گفت: باید خلأ نیروی انسانی و کمبود امکانات در این حوزه با هوشمندسازی جبران شود.

پلیس هوشمند تاثیرگذارتر است

حسینی با تأکید بر اثرگذاری تجهیزات و امکانات هوشمند در کاهش حوادث رانندگی، گفت: امروز باید ایده‌هایی ارائه شود تا یک سیستم، اقدامات چند واحد گشتی پلیس راه را در سطح جاده‌ها انجام دهد.

وی با بیان اینکه راه، وسیله نقلیه و انسان سه عامل تصادفات هستند، افزود: در این عوامل، نقش مدیریت نباید نادیده گرفته شود و حضور پلیس و مدیریت در جاده‌ها نیز در کاهش حوادث رانندگی می تواند بسیار موثر باشد.

کاهش تصادفات با نسخه واحد امکان پذیر نیست

رئیس پلیس راه ناجا با بیان اینکه برای کشور و حتی برای یک استان نمی توان نسخه واحدی در خصوص کاهش تصادفات پیچید،افزود: باید با تدبیر و مدیریت درست، اقدامات لازم را در هر زمان و مکان مشخص برای کاهش تلفات ناشی از حوادث ترافیکی اجرایی کرد.

وی اضافه کرد: امیدوارم روند شتابان پلیس فارس برای بهره برداری از تجهیزات و امکانات هوشمند ادامه یابد زیرا این استان از زیرساخت بسیار کار آمدی در حوزه آی تی برخوردار است.

خطایی که جان می‌ستانداستاندار فارس: رانندگان مست و معتاد نقره‌داغ شوند

هرچند که آمار دقیقی از تصادفات ناشی از رانندگی در حال مستی و مصرف مواد مخدر از سوی دستگاه های متولی منتشر نمی شود اما از سخنان و گفته های مسئولان استان فارس مشخص است که این عامل در تعداد تلفات انسانی ناشی از تصادفات رانندگی این خطه موثر است.

قاطعیت استاندار فارس در برخورد با رانندگان متخلف از جمله نکات قابل توجه در آخرین نشست کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی فارس بود آنجا که عنایت الله رحیمی اظهار داشت: باید کسانی را که مواد مخدر و مشروب مصرف و رانندگی می کنند به گونه‌ای نقره داغ کرد که دیگر هوس چنین کاری به سرشان نزند.

وی در این نشست با اشاره به انبوه مشکلات جاده‌های این استان گفت: باید پذیرفت هر جاده‌ای برای سرعتی مشخص ساخته شده و نمی‌توانیم با سرعتی که در یک آزاد راه حرکت می‌کنیم با همان سرعت در یک راه روستایی هم رانندگی کرد پس یکی از عواملی که باید به آن توجه شود عامل انسانی است.

رحیمی افزود: وقتی از میان میلیون‌ها تردد در یک مسیر تنها چند مورد تصادف رخ می دهد این یعنی اینکه یک نفر خطایی مرتکب شده که این اتفاق افتاده است به عنوان مثال جاده شیراز _اصفهان یکی از ایمن ترین و استانداردترین جاده های فارس است اما بیشترین حوادث نیز در این جاده رخ می‌دهد.

به اندازه وسعت فارس امکانات و نیرو نداریم

وی با اشاره به رتبه پنجم استان فارس در ارائه خدمات بین راهی، خواستار افزایش نیرو و امکانات پلیس در راه‌های استان شد و افزود: امروز ما به اندازه وسعت استان و طول راه ها پلیس و امکانات نداریم و اگر پلیس راه جدیدی هم ایجاد شود نیرو برای تجهیز آن در اختیار نیست.

رحیمی ادامه داد: اگر ما به سمت استانداردسازی و نوسازگان ناوگان جاده ای برویم به شدت هزینه ها کم می‌شود و در کنار آن نیازمند قوانین بازدارنده برای کاهش رفتارهای پرخطر هستیم.

مواجهه با راننده مست و خمار

وی با تاکید بر برخورد جدی با متخلفان رانندگی ادامه داد: اگر کسی در وضعیت غیر عادی رانندگی کند دیگر نیاز به رافت اسلامی نیست و باید برای وی مجازات هایی در نظر گرفت که دیگر هیچگاه آن را فراموش نکند و باید کسانی را که مواد مخدر و مشروب مصرف و رانندگی می کنند را بگونه‌ای نقره داغ کرد که دیگر هوس چنین کاری به سرشان نزند.

خطایی که جان می‌ستانداز پراید هم نباید غافل شد

یکی دیگر از نکات جالب توجه مطرح شده در این نشست که در نیمه‌های شهریور امسال برگزار شد،اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که گفت: پراید در حوادث جاده ای کشور مشکل‌آفرین است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پراید در حوادث جاده ای کشور مشکل‌آفرین است زیرا اول اینکه میزان تصادف خودروهای خارجی کمتر و دوم اینکه اگر هم تصادف کنند ضریب خسارت جانی در این خودروها بسیار کمتر از تولیدات داخلی و خصوصا پراید است.

علی بهادر افزود: ایمن سازی خودروهای ساخت داخل و نصب دوربین کنترل سرعت نقش بسزایی در کاهش تلفات جاده ای دارد.

وی با بیان اینکه خودروسازان باید ایمنی را شرط تولید قرار دهند،اظهار داشت: چه لزومی دارد خودرویی مانند پراید ساخته شود که ایمنی ندارد اما ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می توان با آن رانندگی کرد.

هرماه ۱۷۰ میلیون تردد در فارس

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس نیز، گفت: در سال جاری ماهانه ۱۷۰ میلیون تردد در جاده های این استان ثبت شده که به نسبت سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته است.

علیرضا سیاهپور افزود: ۳۵ سامانه نظارت تصویری در حال نصب شدن در سطح جاده های جنوب و شرق استان است که هشت سامانه آن در محور شیراز به سمت خرامه خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه براساس برنامه ریزی انجام شده دو هزار دوربین باید در پنج سال آینده در سطح راههای این استان نصب شود،گفت: تخریب دوربین‌های نصب شده در جاده ها نیز مشکلی است که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

خطایی که جان می‌ستاندگشت جاده‌ای اثر دارد

وی از ساخت ۴ پلیس راه جدید در سطح جاده های استان سخن گفت و افزود: تلاش داریم به سمت افزایش گشت جاده ای پیش رویم زیرا تاثیر گذارتر بوده است.

وی گفت:۱۷۰ نقطه حادثه خیز در سطح استان فارس شناسایی شده که ۱۶۸ مورد آن با نصب تابلو و علائم هشدار دهنده آشکار سازی شده و بهسازی ۲۸ مورد آن نیز در دست اقدام است.

سیاهپور اضافه کرد: ۸۸ نقطه حادثه خیز نیز توسط پلیس راه شناسایی شده که ۲۲ نقطه آن رفع و مابقی در حال اقدام است و همچنین۱۱ نقطه حادثه خیز نیز فرماندهی ناجا مشخص کرده که ۹ مورد برطرف و دو نقطه دیگر نیز نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل