آیا تراخم باعث کوری می شود؟


سیناپرس با همکاری پزشکان متخصص حوزه های مختلف، هر هفته به سوالات پزشکی شما مخاطبان پاسخ می دهد. سوالات خود را مطرح…

آیا تراخم باعث کوری می شود؟

پرسش از شما، پاسخ از ما؛

آیا تراخم باعث کوری می شود؟
سیناپرس: سیناپرس با همکاری پزشکان متخصص حوزه های مختلف، هر هفته به سوالات پزشکی شما مخاطبان پاسخ می دهد. سوالات خود را مطرح کنید، پاسخ علمی و درستی دریافت کنید.

من خانمی 54 ساله هستم که اخیرا چشم پزشک برای من بیماری تراخم را تشخیص داده است. آیا ابتلا به تراخم خطرناک است و باعث کوری می شود؟ چطور می توانم وضعیت چشمانم را بهبود بخشم؟

تراخم (trachoma) نوعی عفونت ملتحمه است که توسط عفونت کلامیدیا ایجاد می شود؛ این بیماری( بزرگترین عامل کوری در دنیا ) معمولا هر دو چشم را مبتلا می کند.

مهمترین نشانه این بیماری، خارش و تحریک خفیف است. پس از یک مرحله التهابی حاد، فولیکول هایی روی ملتحمه ظاهر می شوند. سپس بیمار دچار ناراحتی چشم و تاری دید می شود.

تراخم باعث پیدایش بافت جوشگاه در پلک ها و برگشتن مژه ها به داخل می شود بنابراین ممکن است ملتحمه و قرنیه در معرض هوا قرار بگیرند و پلک ها خوب بسته نشوند. در عده ای از بیماران حالت فوق باعث تروما و زخم قرنیه می شود که به درمان فوری احتیاج دارد. اگر تراخم فوری درمان نشود، با ابتلای قرنیه باعث پیدایش بافت جوشگاه و اغلب کوری می شود.

تراخم بیماری بسیار مسری است که اغلب توسط تماس مستقیم با فومایت و احتمالا حشره ها منتقل می شود. این بیماری معمولا با تماس مستقیم با هر شی دیگر مانند حوله یا لیف حمام به سادگی سرایت می کند که می توان با رعایت بهداشت فردی و آموزش لازم از بروز آن جلوگیری کرد.

بهداشت فردی مهمترین عامل در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. آموزش عمومی بهداشت نیز در جلوگیری از سرایت بیماری بسیار مهم است.

درمان طبی این بیماری شامل یک دوره آنتی بیوتیک تتراسایکلین یا سولفو نامید به مدت 3تا 4 هفته است. ممکن است ایزولاسیون افراد مبتلا و شروع درمان با آنتی بیوتیک ها به کنترل بیماری کمک کند. در صورت عدم درمان، بیماری تراخم چند ماه تا چند سال ادامه پیدا می کند.

* دکتر امین اله نیک اقبالی، متخصص چشم پزشکی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟