50 درصد ظرفیت اجرایی طرح بوم سازگان به مریوان اختصاص یافت


50 درصد ظرفیت اجرایی طرح بوم سازگان به مریوان اختصاص یافت

سنندج - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان گفت: 50 درصد از ظرفیت اجرایی طرح بوم سازگان کردستان با سه هزار هکتار به جنگل های این شهرستان اختصاص یافت.

شاهرخ محمودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح بوم سازگان زاگرس با مشارکت ۱۱ استان زاگرس نشین برای مقابله با خشکسالی، آفات و بیماری‌های حوزه زاگرس اجرا می‌شود.

وی افزود: برنامه پنج ساله مدیریت بوم سازگان زاگرس از اولویت های مهم سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است که در این راستا ۵۰ درصد از ظرفیت اجرایی استان به شهرستان مریوان اختصاص یافت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان یادآور شد: استارت اجرای این طرح در جنگل‌های روستاهای کانی میران و عصرآباد در سطح ۲۰۰ هکتار آغاز شد.

وی اضافه کرد: طرح بوم سازگان زاگرس در قالب غنی‌سازی جنگل با بذر و نهال در سطح سه هزار هکتار از جنگل‌های شهرستام مریوان اجرا می‌شد.

محمودی افزود: طرح غنی‌سازی در جنگل هایی که طی سالهای گذشته طعمه حریق شده، یا جنگلی که به سبب وجود آفت جوانه خوار درخت بلوط توانایی زاد آوری را از دست داده و حتی جنگل‌هایی که با سودجویی اهالی محلی تخریب شده اند، اجرا می‌شود.

وی گفت: هدف از اجرای طرح بوم سازگان زاگرس تامین رطوبت مورد نیاز جنگل‌ها و مراتع حوزه شهرستان از طریق ترمیم پوشش گیاهی و غنی سازی جنگل‌ها خواهد بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان یادآور شد: با اجرایی شدن پروژه‌های زیر مجموعه طرح بوم سازگان زاگرس بخش زیادی از جنگل‌های این شهرستان احیا و غنی سازی می‌شود.

محمودی اضافه کرد: اعتبارات برای اجرای طرح های بوم سازگان از اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

۲۹۴ هکتار از جنگل‌های سروآباد توسعه و احیاء می‌شوند

50 درصد ظرفیت اجرایی طرح بوم سازگان به مریوان اختصاص یافت

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد نیز گفت: ۲۹۴ هکتار از جنگل‌های این شهرستان با بذرکاری و نهال کاری غنی سازی، توسعه و احیاء می‌شود.

مسلم مرادی اظهار داشت: حیات جنگل‌های زاگرس در محدوده سروآباد در سال های اخیر به دلایل طبیعی و محیطی نظیر آتش سوزی، خشکسالی و امراض و آفات به مخاطره افتاده است.

وی افزود: در این راستا اداره منابع طبیعی با اجرای طرح بوم‌سازگان زاگرس که به صورت مشترک در ۱۱ استان کشور اجرا می شود، غنی سازی و توسعه جنگل های شهرستان سروآباد را در سطح ۲۹۴ هکتار آغاز کرده است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد یادآور شد: این طرح در ۲ حوزه سروآباد و حوزه چشمیدر منطقه ژاوه‌ رود در بخش مرکزی با هدف احیاء، توسعه و غنی سازی جنگل‌ها اجرایی می شود.

وی اضافه کرد: در اجرای طرح بوم سازگان زاگرس بذرکاری در سطح ۱۱۶ هکتار و نهال کاری در سطح ۱۷۸ هکتار با استفاده از گونه های سازگار با شرایط اقلیمی منطقه نظیر بلوط، بنه و بادام انجام می‌شود.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتار استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد و میزان جنگل های این استان ۳۷۴ هزار هکتار است.

از مساحت ۱۲۰ هزار کیلومتری شهرستان سروآباد ۵۷ هزار هکتار آن را منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، ۱۲ هزار هکتار آن را اراضی ملی و ۵۱ هزار هکتار را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق