به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مبحث تعهد در زمان تاهل از جمله مواردی است که همواره در اجتماع ما بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و با توجه به آموزه‌های دینی و فرهنگی در این خصوص، شاهد بوده‌ایم که افراد بسیار مقید به انجام آن هستند اما در برخی از مواقع دیده‌ایم زن یا مرد اقدام به خیانت در زندگی زناشویی کرده و تعهدی را نسبت به زندگی متاهلی خود نداشته و یا آن را از بین برده‌اند.

اگر واقع بین باشیم باید گفت نمی‌توان از کنار چنین مبحث مهمی به صورت گذرا عبور کرد و آن را ساده دانست چون در آینده و با رواج خیانت به زندگی زناشویی شاهد به وجود آمدن معضلاتی فراوان در ارتباطات و زندگی‌های مشترک خواهیم بود که به راحتی می‌تواند اجتماعی را از پا بیاندازد، چون به هرحال کانون و نهاد خانواده به عنوان یکی از اصلی‌ترین بنیان‌های حفظ این جامعه نقش آفرینی می‌کند.

دکتر اصغر کیهان‌نیا، روانشناس و مشاور خانواده، در خصوص عوامل به وجود آورنده خیانت درون جامعه به خبرنگار خبرگزاری برنا، گفت: عوامل فراوانی در این خصوص وجود دارد که هرکدام به میزان قابل توجهی قابل بحث است اما در شرایط حال حاضر باید گفت یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که به عنوان عامل خیانت تلقی می‌شود، مبحث شرایط بد اقتصادی است. اقتصاد بیمار باعث شده تعدادی از افراد نوکیسه به پول‌هایی کلان دست یابند، شرایط مالی خوب و رسیدن به پول‌های کلان باعث این می‌شود افراد به دنبال تنوع‌طلبی و یا طراوات طلبی بروند. در نتیجه به این دلیل که فرد همواره به دنبال موارد جدید و در پی راضی نگه داشتن خود است اقدام به خیانت به همسرش می‌کند. باید گفت این موضوع بیشتر در میان مردان وجود دارد.

کیهان‌نیا در ادامه به یکی دیگر از علل خیانت به همسر پرداخت و اذعان کرد: به وجود آمدن مشکلات در روابط میان زن و شوهر نیز از جمله مباحثی است که می‌تواند عامل و علتی باشد برای به وقع پیوستن خیانت. اختلافاتی که میان زن و مرد در یک زندگی مشترک روی می‌دهد باعث کم شدن تمایل نسبت به همسر می‌شود که در نهایت منجر به بی‌تفاوتی می‌شود. هرگاه چنین اتفاقی رخ دهد و افراد نتوانند نیازهای جنسی و عاطفی خود را از طریق همسرشان تامین کنند اقدام به خیانت و کنار گذاشتن تعهد می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه این موضوع به‌صورت پنهان درون جامعه وجود دارد و به شدت نیز در حال رواج است.

این مشاور خانواده به مبحث بی‌تفاوتی و سرد مزاجی از سوی یکی از زوجین نسبت به همسر پرداخت و اظهار کرد: برخی از زوجین که از طبقه افراد سرد مزاج باشند و نتوانند خواسته‌های همسر خود را تامین کنند اما بالاجبار در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، در نتیجه سبب می‌شوند طرف مقابل رو به خیانت بیاورد چون با این رفتار یکی از زوجین، بهانه‌ای برای توجیه خیانت خود، که همان موضوع سرد مزاجی است، پیدا می‌کند و با استناد به آن عمل خود را متاسفانه توجیه می‌کند. باید متوجه بود در مواقعی که چنین اتفاقاتی در زندگی مشترک روی می‌دهد تنها راه چاره جدایی و خاتمه به زندگی مشترک است.

این روانشناس در ادامه عرف‌هایی که درون جامعه ما در این خصوص وجود دارد اشاره و تصریح کرد: برخی از عرف‌های درون جامعه ما اشاره به چند همسری دارد و براساس برخی از مباحث دینی نیز این موضوع بلامانع است. یعنی مرد می‌تواند منهای همسر خود، همسر دیگری داشته باشد. در این زمان است که افراد نوکیسه با استناد به این موضوع که باید از مذهب خود پیروی کرد اقدام به خیانت در مراحل اولیه و در نهایت علنی کردن آن برای خانواده می‌کنند.

کیهان‌نیا با بیان این موضوع قسمت اعظم خیانت‌های صورت گرفته از سوی مردان است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر متاسفانه حدود 20 الی 30 درصد به میزان زنانی که در زندگی زناشویی خیانت می‌کنند اضافه شده و دلایلی که برای این موضوع مطرح می‌کنند نیز عبارت است از تنوع طلبی، ناتوانی جنسی همسر و شرایط اقتصادی موجود درون جامعه. البته این موضوع همواره به صورت پنهان است و در برخی از مواقع آشکار می‌شود.

این مشاور خانواده در پاسخ به این سوال که عوامل فرهنگی و ناهنجاری‌های فرهنگی به چه میزان در این خصوص می‌تواند اثرگذار باشد؟ اظهار کرد: ظهور اینترنت و فضاهای مجازی از جمله عوامل اثرگذار فرهنگی است که می‌تواند تاثیر بسزایی در این رابطه داشته باشد. در گذشته هیچ‌گاه ارتباط زنان و مردان تا به این حد سهل و آسان نبوده و افراد نمی‌توانستند با یکدیگر دیالوگی را برقرار سازند اما امروزه در دورترین نقاط دنیا نیز این ارتباط برقرار می‌شود. کافی است کوچکترین ضربه‌ای به مرد و یا زن از لحاظ عاطفی در زندگی زناشویی وارد شود، آن‌گاه است که متاسفانه با پناه بردن به چنین فضاهایی به دنبال فردی دیگر می‌گردند و زمینه‌های خیانت به زندگی و همسر خود را فراهم می‌کنند. البته این موضوع در خصوص تمامی زوجین صدق نمی‌کند و در معدود افرادی رخ می‌دهد.

این روانشناس در ادامه به دیگر موضوع اثرگذار فرهنگی در خصوص مبحث خیانت به زندگی مشترک پرداخت و تصریح کرد: صنعت فیلم و سریال از جمله مباحث فرهنگی است که می‌تواند بسیار روی زندگی مشترک افراد اثر بگذارد. متاسفانه طی چندین سال اخیر فیلم‌ها و سریال‌هایی در شبکه‌های بیگانه و ماهواره‌ای پخش می‌شود که بنیانی همچون خانواده را هدف گرفته است، سریال‌هایی بدون محتوا که مباحثی جز خیانت به همسر را دنبال نمی‌کند. باید پذیرفت این سریال‌ها به راحتی می‌توانند اثرگذاری خود را داشته باشند و خیانت را رواج دهند.

وی در پایان با اشاره به آینده کودکانی که پدر و یا مادرشان اقدام به خیانت در زندگی زناشویی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: با کودکانی مواجه خواهیم بودیم که از مهربانی دور می‌شوند و حس تنفر را نسبت به پدر و مادر خود پیدا می‌کنند. کودکانی که از آرامش دور می‌شوند و تمکین به هیچ چیزی ندارد و در آینده دچار معضلاتی می‌شوند که زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع این موضوع زنگ هشداری است برای جامعه در خطر ما که با این روش رو به نابودی می‌رود.