حمله به مسجد «بایون»؛ معلول دکترین سیاسیِ فرانسوی کردن اسلام


حمله به مسجد «بایون»؛ معلول دکترین سیاسیِ فرانسوی کردن اسلام

سیاست‌مداران فرانسوی دو انتخاب برای مسلمانان قائل هستند: یا همگونی کامل با جامعه اروپایی از ترس منزوی شدن یا ترک اروپا؛ برخی نیز با دامن زدن به آتش اسلام‌هراسی و مسجدهراسی جامعه فرانسه را در رساندن به این هدف یاری می‌کنند.

خبرگزاری شبستان،گروه مسجد و کانون های مساجد: حمله به مساجد مسلمانان، وضع قانون منع حجاب، متهم کردن مسلمانان به خرابکاری، تلاش های آقای رئیس جمهوری برای تعریف ساخنار و قوانین جدید اجرای اسلام در جامعه و بسیاری از مسائل دیگر از این دست نشان می دهد که اگرچه مقامات فرانسوی به ظاهر ادعا می کنند همراه با مسلمانان و با آنها دوست هستند اما در عمل آنها هرگز چنین چیزی دیده نمی شود.

در این شرایط، آیا بسنده کردن به دستگیری مرد 84 ساله ای که به مسجدی در شهر «بایون» حمله می کند، برای احقاق حقوق مسلمانان در فرانسه کافی است؟

در بحبوحه همه تنش هایی که برای مسلمانان در فرانسه وجود دارد به مسجد بایون حمله می شود و دو نفر به شدت زخمی می شوند. عامل حمله ادعا می کند که قصد داشته انتقام تخریب کلیسای نوتردام را بگیرد. او مدعی است که مسلمانان عامل در آتش سوختن این کلیسا بوده اند!

چند ساعت پس از آغاز آتش سوزی در کلیسای نوتردام در روز 15 آوریل سال جاری میلادی، برخی از وب سایت های فرانسوی شایعاتی را پخش کردند مبنی بر اینکه گروه هایی از مسلمانان مسئولیت این آتش را بر عهده گرفته و گفته اند که این کار را به تلافی تیراندازی در مساجد کریستچرچ نیوزیلند انجام داده اند.

این در حالی است که مسلمانان نه تنها هیچ نقشی در این اتفاق نداشتند بلکه به دعوت رهبران اسلامی این کشور به بازسازی کلیسای 900 ساله نوتردام که طعمه حریق شد، کمک کردند.

اما اینکه فردی بر اساس اتهام های واهی به مسلمانان، اقدام به حمله علیه یک مسجد می کند و جان دو نفر را در معرض خطر قرار می دهد محصول جامعه ای است که نه تنها ارزشی برای شهروندان اقلیت خود قائل نیست بلکه در راستای محدود کردن و تغییر هویت آنها گام برمی دارد.

این اتفاق محصول جامعه ای است که رئیس جمهوری آن اعلام می کند، قصد دارد ساختار و قوانینی را برای اجرای اسلام در همه جا براساس قوانین جمهوری فرانسه تعریف کند.

این در حالی است که حتی بسیاری از شهروندان غیر مسلمان در فرانسه هم معتقدند که دولت نباید نقشی را در ایجاد اسلام فرانسوی ایفا کند چرا که هر گونه تلاش برای دیکته کردن قوانین و چگونگی رفتار کردن با مسلمانان، حمله به آزادی های مذهبی به حساب می آید.

با این وضعیت محکوم کردن حمله به مسجد از سوی «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه چه فایده ای دارد؟ آیا این محکومیت به مسلمانان کمک می کند تا در آرامش بیشتری زندگی کنند؟

جالب اینجا است که این حمله در بحبوحه بحث های مجلس سنای فرانسه در مورد لایحه جنجالی ممنوع کردن زنان از داشتن حجاب هنگام همراهی کردن فرزندانشان برای رسیدن به مدرسه، انجام شده است.

این لایحه چند روز پس از آن ارائه شد که یکی از اعضای حزب جبهه ملی فرانسه به ریاست «مارین لوپن» از مادر محجبه ای که فرزند خود را برای رفتن به مدرسه همراهی می کرد خواست تا حجابش را بردارد. لوپن پیش از این نیز مسلمانانی را که در خیابان نماز می خواندند، با اشغالگران نازی مقایسه کرده بود.

در پاسخ به درخواست ممنوعیت حجاب، شورای اسلامی فرانسه این پیشنهاد را محکوم کرد و حمله به مسجد بایون را مرتبط با اظهارات و لفاظی های ضد اسلامی سیاستمداران فرانسوی و رسانه هایی دانست که نفرت از مسلمانان را در جامعه ترویج می کنند.

اما آنچه در این میان اهمیت دارد این است: به همان نسبت که مسلمانان کشورهای اروپایی هویت خود را که برای مدت های طولانی پنهان بوده در مکان های عمومی آشکار می کنند و بیشتر و بیشتر به چشم می آیند، اسلام هراسی هم هر روز گسترده تر می شود تا آنجا که حالا اسلام هراسی در کنار نژادپرستی و بیگانه هراسی در میان اروپایی ها به شدت در حال افزایش است و این شرایط به ویژه برای مسلمانان در فرانسه ملموس تر است.

حالا مسلمانان می دانند که به آتش کشیدن یک مسجد اتفاقی عادی نیست که با دستگیری یک فرد حل شود بلکه حلقه ای از زنجیره تشکیل «اسلام فرانسوی» است که رئیس دولت خواستار آن است.

سیاستمداران فرانسوی می خواهند برچسب اروپایی به اسلام می زنند و در نهایت اسلام را به حاشیه برانند. آنها تنها دو انتخاب برای مسلمانان باقی می گذارند: یا همگونی کامل با جامعه اروپایی از ترس منزوی شدن را بپذیرند یا اروپا را ترک کنند. در این میان برخی از افراد هم با دامن زدن به آتش اسلام هراسی و مسجدهراسی جامعه فرانسه را در رساندن به این هدف یاری می کنند.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش