تلاش «بدون توقف» برای احیای جایگاه مسجد/ ترویج فرهنگ آزاداندیشی درباره مساجد


تلاش «بدون توقف» برای احیای جایگاه مسجد/ ترویج فرهنگ آزاداندیشی درباره مساجد

سردبیر برنامه «بدون توقف» با بیان‌اینکه نقش مسجد در تمدن‌سازی از سوالات رایج نسل جوان است، گفت: با انتخاب کارشناسانه موضوعات در اتاق فکر، تلاش کردیم جایگاه مسجد در زمانه کنونی احیاء شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: برنامه «بدون توقف» برنامه ترکیبی چالشی با موضوعات متنوع است که طی آن شبهات، معضلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را بررسی می کند. این برنامه با حضور شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی توانسته فضای متفاوتی را رقم زده و بی پروا مباحث را مطرح کند. یکی از مهمترین و شاید بگوییم محوری ترین موضوعات این برنامه «مسجد» است. بررسی نقش مسجد و کارکردهای آن و مشکلات پیش روی ایفای این نقش از جمله موارد موردبحث در بدون توقف محسوب می شود.

بر آن شدیم در راستای بررسی این برنامه با «ابراهیم جلالیان»، سردبیر بدون توقف گفت وگو کنیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

تلاش «بدون توقف» برای احیای جایگاه مسجد/ ترویج فرهنگ آزاداندیشی درباره مساجد

چه شد که از بین انبوه موضوعات مذهبی، تصمیم به ساخت برنامه‌ای با محوریت مسجد گرفتید؟

قبل از پاسخ به این پرسش اشاره‌ای به فصل گذشته برنامه می کنم. «بدون توقف» با هدف تعالی اهداف انقلاب کار خود را آغاز کرد و با تکیه بر محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، فصل اول را کلید زد. در این فصل شخصیت‌های مختلف از نهادهای مختلف و کشوری در برنامه حضور یافتند که از جمله آنها می توان به حجت الاسلام محسنی اژه ای، حجت الاسلام قمی، صادق خرازی، محمدباقر قالیباف، علی باقری، مسعود پزشکیان و عباسعلی کدخدایی اشاره داشت.

ما در واقع با توجه به اینکه مسجد همواره محور فعالیت های جامعه اسلامی از زمان صدر اسلام تاکنون بوده است، این موضوع را انتخاب کردیم. از سوی دیگر همواره جوانان دغدغه مند انقلاب این سوال را داشتند که مسجد اکنون در ساخت تمدن نوین اسلامی چه جایگاهی دارد؟ چراکه در ادوار مختلف مسجد محور تمدن اسلامی بود. به هر حال در حکومت حضرت رسول(ص) و همچنین دوران چهار سال و اندی حکومت حضرت امیر(ع) همواره مسجد جایگاهی محوری داشته است. بنابراین، ما به عنوان امت اسلام باید رهرو همان مسیر باشیم، این برنامه اقدامی در راستای زنده کردن جایگاه مسجد در زمانه کنونی بود.

فارغ از بحث موضوع، یکی از جذابیت این برنامه فضا و محیطی بود که در آن با افراد گفت وگو می شد، لوکشین ضبط برنامه کجا بود؟

ما در کافه های مختلفی حضور یافته و با هماهنگی های لازم برنامه را ضبط کردیم، بعد از کافه، اجرای استادیویی نیز داشتیم که طی آن علاوه بر حضور چند کارشناس، بین ۸۰ تا ۱۰۰ شرکت کننده هم نیز حضور داشته و در مباحث به شکل مستقیم تبادل نظر می کردند.

تلاش «بدون توقف» برای احیای جایگاه مسجد/ ترویج فرهنگ آزاداندیشی درباره مساجد

این برنامه تبدیل به یک برنامه پرمخاطب و چالشی شد، علت چیست؟

ما موضوعات روز جامعه را از منظر دینی بررسی کردیم، مثلا حجاب و اینکه برخی رسانه های معاند از لفظ حجاب اجباری استفاده می کنند و ... .ما این موضوعات را به شکلی کارشناسانه زیر ذره بین بردیم، همچنین است در مورد مساله فرزندآوری و پیری جمعیت که این موضوع نیز با استقبال فراوانی مواجه شد.

انتخاب موضوع در برنامه بدون توقف بر چه اساسی شکل می گیرد؟

ما اتاق فکر برای این منظور طراحی کرده ایم که اعضای آن گاهی ثابت و گاهی چرخشی هستند و طیف وسیعی از تخصص ها در این اتاق فکر حضور دارند مثل حقوق دانان، اهل رسانه، جامعه شناسان .

واقعیت آن است که از نقظه نظر این افراد، مسجد و مسایل پیرامون آن را بررسی کردیم و از همه مهمتر به شبهات پرداختیم. اکنون در جامعه ما با وجودی که یک جامعه مذهبی است شبهات فراوانی مطرح می شود و به شخصه معتقدم که اگر این شبهات حل شود قطار انقلاب بهتر جلو می رود.

چند برنامه را قرار است روی آنتن ببرید؟

هنوز تعداد آن مشخص نیست.

موضوعات برنامه های بعد مشخص شده است؟

ما موضوعات برنامه را بر اساس نظرات کاربران و مخاطبان برنامه انتخاب می کنیم. از سوی دیگر وقتی که به موضوعی می پردازیم به آن معنا نیست که حتما مساله همه جامعه است. بلکه طیفی درگیر هستند و ما در مقام رفع شبهه از قالب یک کار رسانه ای تلاش می کنیم تا پاسخگو باشیم.

اگر خودتان یک ویژگی برای این برنامه بیان کنید، به نظرتان خصوصیتی که بدون توقف را نسبت به برنامه هایی در این طیف موضوعی متمایز می کند، چیست؟

من فکر می کنم برنامه ما گامی در راستای تحقق کرسی های آزاداندیشی است که مقام معظم رهبری بارها و بارها مورد تاکید قرار دادند. همواره معتقد بوده و هستم که اگر فضای آزاد برای عرضه نظرات مختلف فراهم شود، فرصتی برای نشر اسلام ناب محمدی فراهم آمده است.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو